A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

בחינת שילוב תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בישראל: מאפיינים עיקריים ומידת שביעות הרצון של הצוות החינוכי, של התלמידים ושל הוריהם   מק"ט 890-66-2018| מחברים נוספים: גלעדה אבישר  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.
במחקר זה נבחנו תהליכי שילוב של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקרב הצוות החינוכי, התלמידים עם מש"ה והוריהם. בנוסף נבחנו היבטים לימודיים, חברתיים והתנהגותיים של התלמידים המשולבים; תפיסת בעלי העניין את הסביבה כתומכת, מעניקה מענה רגשי ומתייחסת לצרכיהם של התלמידים המשולבים ומידת שביעות הרצון שלהם וכן תפיסות התלמידים המשלבים. הנתונים נאספו במגזר היהודי בלבד באמצעות שאלון וראיון אישי.
נמצא שתלמידים עם מש"ה משולבים בכיתות הרגילות בשילוב יחידני מלא או חלקי וכן בשילוב כוללני בבית ספר מכיל וכן נמצאו יותר גורמים שמקדמים יישום שילוב של תלמידים עם מש"ה מאשר גורמים שמעכבים. האפשרות ללמוד בכיתה הרגילה נתפסת כהזדמנות להשתלבות חברתית ובתוך כך התלמידים המשלבים תופסים את התלמיד המשולב כחלק בלתי נפרד מקבוצת השווים לצד ההבנה שיש לעזור לו.

 

לפריט המלא לחץ כאן

לתקציר המחקר לחץ כאן 

 



Examining the inclusion of students with Intellectual Developmental Disability in Israel, main characteristics and degree of satisfaction among teaching staff, students and their parents   Catalog # 890-66-2018 | Other authors: Gilada Avissar  

This work was supported by a grant from Shalem Fund
A questionnaire and an individual interview were used in this research to examine mainstreaming and inclusion processes of students with Intellectual Developmental Disability (IDD) in Israel. The participants included the educational school staff, the students without and with IDD and parents of the latter in the Jewish sector in Israel. Several additional dimensions were examined  academic, social and behavioral aspects of the students with IDD; how different stakeholders perceive the affective ecology of mainstreamed students; the degree of satisfaction with mainstreaming among different stakeholders and how students without IDD perceive inclusion
Main findings were: students with IDD are fully and/or partially mainstreamed on an individual basis or they attend fully inclusive schools; more factors promoting mainstreaming were found than factors hindering it; being part of a regular class is perceived as an opportunity for social integration; students with IDD are perceived by their peers to be an integral part of the class and, at the same time, it is understood they might need extra help


For the Full text in Hebrew press here
For the English Abstract press here


Key words
People with intellectual developmental disabilities
Mainstreaming
Inclusion
socio-emotional aspect
parents
educational staff
Shale Fund study

 



איטיות נפשית בעולם מהיר: בין פרספקטיבה פילוסופית למדיניות חברתית    

הנושא של מקצב חיים שונה אצל אנשים עם מוגבלות זכה לדיון נרחב למדי בחקר הנכות; מחקרים שונים ביקשו לתאר תופעה זו, לעמוד על גורמיה, להציע לה מענים מהותיים וטכניים, כמו גם פרשנויות שונות. במאמר זה ביקשתי להתמקד במקצב החיים השונה של אנשים עם מוגבלות נפשית. בתחילת המאמר תידון ההשלכה של מקצב חיים זה על קשיי השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה בכלל, ובשוק החופשי בפרט. בהמשך יוצג המושג "הזמן האיטי" (Creep Time( שהתהווה מתוך המודל האפירמטיבי של המוגבלות, מודל המבקש לעמוד על מרכיביה החיוביים של הנכות. המושג "הזמן האיטי" מציין את מקצב החיים השונה של אנשים עם מוגבלות פיזית כחלופה לגיטימית לתפיסת הזמן הנורמטיבית, מקדמת המהירות והיעילות. לזמן האיטי יש גם יתרונות נפשיים, ובהקשר זה ניתן לראות במקצב החיים השונה ביטוי של עמדה ערכית ולא בהכרח ביטוי של מחלה. עמדה ערכית זו מבקשת לקדם ערכים של האטה על פני ערכים של מהירות, ספונטניות ותועלתנות. במאמר יתואר תהליך התהוותו של המודל האפירמטיבי של המוגבלות, המבקש לעמוד על מרכיביה החיוביים, וכן תובא פרספקטיבה פילוסופית המבקשת לחזק את האפשרות להביט על איטיות נפשית כעל עמדה ערכית ואף אתית.
במסגרת מאמר זה אבקש אף להצביע על הנחיצות להקצות משאבים כלכליים לצורך יצירה ותחזוק של אפשרויות תעסוקה בקצבי זמן שונים, בתוך השוק החופשי עצמו. אפשרויות תעסוקה אלה יפתחו את שוק העבודה לאנשים החיים ועובדים במקצבי זמן שונים, מתוך הכרה בחשיבות החברתית של מקצבים אלה לצידו של המקצב המקובל.

 

להורדת המאמר

המאמר פורסם לראשונה בכתב העת "ביטחון סוציאלי" גיליון 111 - חשון תשפ"א, נובמבר 2020

פרסום מאמר זה באתר קרן שלם נעשה בהסכמת הנהלת מערכת כתב העת "ביטחון סוציאלי" ובהסכמת החוקרת.

 

 



נקודות האור בגידול ילד מיוחד نقاط الضوء بتكبير ولد خاص    

נקודות האור בגידול ילד מיוחד
גידולו של ילד מיוחד מלווה בהמון אתגרים. אך עם ההתמקדות בחוכמה שאותו ילד מביא למשפחה, הכוחות שהילד מכניס למשפחה מתעצמים והנתינה מקבלת משמעות אחרת.
סרטון זה מתאר את הלמידה המשמעותית שרכשתי במסע זה ואת היכולת להעריך ולהודות על הדברים הכי פשוטים בחיים.

 

 אני גדיר חלאילה אברהים, עו"סית ומטפלת זוגית ומשפחתית, מנהלת תכנית נתיבים להורות במועצה מקומית כפר קמה ורכזת יחידה טיפולית במועצה מקומית ראמה. אמא למגד, נור וטליה המקסימים והמיוחדים.

نقاط الضوء بتكبير ولد خاص
بتكبير ولد خاص الطريق مرافقه بالعديد من التحديات والمطبات ولكن مع التركيز على الحكمه والدرس الذي ياتي بها الولد الى العائله القوه تزداد وللعطاء يصبح شكلا اخر .في هذا الفيلم القصير انا اوصف الدرس الاكبر في تكبير ولد خاص وهو تقييم وتقدير ابسط الامور.

לסרטון נוסף : הקבלה التقبل بدايه الطريق

לסרטון נוסף : למה אנחנו מביאים ילדים לעולם? لماذا نجلب الأطفال إلى العالم؟

  



סרטוני הרצאות התערבות מכילה בנושא התמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי הקורונה    

תקופת הסגר בשל משבר הקורונה מזמנת אתגרים רבים לאנשים עם מש"ה ולמשפחותיהם, ביניהם התנהגות מאתגרת הגורמת לתחושת חוסר אונים. מתוך אמונה כי להורים ולאנשי הטיפול יכולת השפעה להקלה תחושות אלו, יזמה קרן שלם בשיתוף חברת "התערבות מכילה" הרצאות מקוונות בנושא ״התמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי הקורונה בשיטת התערבות מכילה".

להרצאה הראשונה - מודל המיכל

להרצאה השניה - יציאה מקו העימות 

 



מארז חמרי הדרכה באתר קרן שלם    

קרן שלם עוסקת בפיתוח ידע ומחקר וכן בפיתוח מקצועי של עשרות אנשי מקצוע בתחום המוגבלות השכלית בשיתוף עם מגוון מוסדות מכשירים ואקדמאיים בכל רחבי הארץ.
 
מזה מספר שנים משמש האתר של קרן שלם כמאגר המידע הגדול בארץ בתחום המוגבלות בכלל והמוגבלות השכלית התפתחותית בפרט.
 
לרשות העוסקים בהכשרה ופיתוח מקצועי אספנו את פריטי המידע המרוכזים במארז הדרכה זה.
המארז ימשיך ויתעדכן בפריטי מידע חדשים שיעלו לאתר באופן קבוע.
 

להורדת המארז  
 

 



קורונה בראי המוגבלות - ילדים ובני נוער עם מוגבלות והשירותים המטפלים בהם – התמודדות    

תקופת הקורונה היא תקופה שייצרה ועדיין מייצרת התמודדות עבור היחיד והרבים, עבורנו. לרוב אנו מוצאים נחמה רבה בעובדה הפשוטה שלמעשה כולנו "באותה סירה". לעומת זאת, ילדים ובני נוער עם מוגבלויות לא תמיד מצליחים להבין את ההקשר, ולהם אין נחמה כזאת. הם נותרים עם הצורך להתמודד עם העובדה שהמציאות, כפי שהכירו אותה עד כה, אינה קיימת עוד. במקומה יש אחרת, שאליה צריך להסתגל מחדש – בלי להבין "עד מתי" ובלי "למה", בלי ההבנה המגוננת של "אצל כולם עכשיו זה כך" – והם מוצאים את עצמם בעיקר בתוך שינוי חד וקיצוני של מערך הקשרים שלהם.

מאמרה של איה רוט מתייחס לסוגיות הרבות עימם מתמודדים ילדים ובני נוער ואנשי מקצוע המטפלים בהם בתקופת הקורונה.

 להורדת המאמר

המאמר פורסם לראשונה בכתב העת נקודת מפגש של מכון חרוב, גיליון 20.  קישור לגיליון המלא

 

 



קול קורא למושב קהילת לימודי מוגבלות בכנס השנתי של האגודה הסוציולוגית הישראלית    

קהילת לימודי מוגבלות, הפועלת כשותפות של האגודה הסוציולוגית הישראלית יחד עם המרכז ללימודי מוגבלות שבאוניברסיטה העברית, שמחה להזמין חוקרות/ים להגיש תקצירים למושב הקהילה בנושא מוגבלות ומשבר בהקשרים רחבים ומגוונים. המושב יתקיים במסגרת כנס האגודה הסוציולוגית הישראלית, אשר ייערך השנה ב-8-10 בפברואר 2021 ויעסוק בסוציולוגיה של משבר. 
 
לפרטים נוספים ראו קול קורא המצורף או בקישור הבא:
http://www.israel-sociology.org.il/uploadimages/limudeimugbalutt.pdf
 
מועד אחרון להגשת תקצירים הוא 1 בנובמבר 2020.
ההגשה היא באמצעות מערכת ההרשמה של הכנס, בכתובת:
https://registration.israel-sociology.org.il/2021/registration2021.php
 



מינהל מוגבלויות מזמין לוובינר בנושא טיפול מקוון לאדם עם מוגבלות   שיערך בזום ביום שלישי ה- 22 בספטמבר בין השעות: 09:00-11:00  

מינהל מוגבלויות שמח להזמינכם לוובינר בנושא טיפול מקוון לאדם עם מוגבלות.
הוובינר יעסוק במתן טיפול רגשי באפיקים מקוונים וגם בטלה רפואה- אישפוז בתנאים ביתיים.

 

לפרטים נוספים ולסדר היום לחץ כאן

לקישור לרישום לחץ כאן

 



מיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית - חוברת העשרה   עורכות נוספות : נגה חן  

העבודה והטיפול הישיר באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית מזמנת לרוב תחושות של סיפוק ומשמעות, במטרה להביא לשיפור באיכות חייו. בו בזמן, היא מציפה לעיתים שאלות וסוגיות סביב נושאים מורכבים, לרבות נושאים הנוגעים לקשרים הבין-אישיים, מערכות יחסים, זוגיות ומיניות.

בעבודתנו עם אנשים עם מוגבלות שכלית אנו מדגישים את הצורך לאפשר לכל אדם עם מוגבלות לחיות חיים עם משמעות, באופן המעודד עצמאות, איכות חיים ומיצוי הפוטנציאל האישי. כל זאת בהתאם לצרכיו, יכולותיו, ערכיו החברתיים ורצונותיו ליצור קשרים בין אישיים, לפתח מערכת יחסים חברית ו/או זוגית, ואף לספק את רצונותיו וצרכיו בתחום המיני. זאת מתוך הכרה כי התחום המיני הינו חלק נורמטיבי בהתנהגות האנושית. לכל בני האדם צרכים מיניים לאורך תקופות החיים. זוהי זכותו הבלתי ניתנת לערעור של כל בן אנוש, יהיה אשר יהיה מצבו השכלי והגופני.

רכישת ידע ולמידה הינם חלק חשוב בתהליך ההתמקצעות של כל איש מקצוע ולכן חשוב כי תכיר/י את התיאוריות ואת העקרונות הבסיסיים העומדים בבסיס תחום זה. ידע זה יאפשר לך להפוך למטפל/ת ומדריך/ה מקצועי יותר, וכן לספק שירות מיטבי יותר לאנשים עם מוגבלות שכלית.

בחוברת זו תמצאו מידע ראשוני על ההיבטים הקשורים לתחום המיני-חברתי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. החוברת מאגדת את הידע הבסיסי והעדכני הנוגע למגוון היבטים הקשורים למיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ואיננה מהווה מסמך מדיניות או נהלים בתחום זה. מומלץ להמשיך ולהעמיק בנושא באמצעות השתלמויות או קריאה נוספת.

תודה לכל הכותבים אשר לקחו חלק בכתיבת החוברת, וכן על נכונותם להציג את הידע באופן נגיש ונוח לקריאה.

 

לצפייה והורדת החוברת 


בברכת הצלחה,

ענת פרנק                                                       שרון גנות
מנהלת תחום תוכניות ייחודיות                           מנהלת ידע
השרות להערכה והכרה,                                    קרן שלם
אגף להערכה, הכרה ותוכניות,
מינהל מוגבלויות,
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים