A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

קרן וקסנר פתחה את ההרשמה לתכנית העמיתים - Wexner Israel Fellowship   המועד האחרון להגשת טופס המועמדות הראשוני הוא ה 29 באוקטובר 2016.  

קרן וקסנר פתחה את ההרשמה לתכנית העמיתים - Wexner Israel Fellowship.
המועד האחרון להגשת טופס המועמדות הראשוני הוא ה 29 באוקטובר. ניתן להגיע לטופס המועמדות
בקישור זה.
כמו כן, למעוניינים לשמוע יותר על התכנית, הקרן תקיים מפגשי "בית פתוח" בירושלים, באר שבע ותל אביב בחודש ספטמבר. ניתן להירשם למפגשי ה"בית הפתוח" על ידי הקלקה על המודעה מטה.
 
 
 

 



כנס הנגב לשלום הילד 2016   שיערך בין התאריכים 20-21 בספטמבר 2016 באוניברסיטת בן-גוריון בנגב  

כנס הנגב לשלום הילד הינו כנס מדיניות ראשון מסוגו בישראל, המתקיים זו השנה החמש עשרה ברציפות. הכנס הראשון התקיים בפברואר 2002 ולאור הצלחתו הפך למסורת קבועה. הכנס מתמקד בשלום הילד בישראל מנקודת ראות של מדיניות כוללת, תכנון ומעשה.
בכנס ייחודי זה יש מסר חשוב לחברה הישראלית כולה ולמוסדותיה בדבר הצורך לדאוג לרווחתם ושלומם של תושביה הצעירים.
הכנס נערך בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון בנגב ומכון חרוב. הכנס מיועד לקובעי מדיניות, לדרג הבכיר ברשות המבצעת, ברשות המחוקקת וברשות השופטת, לאנשי אקדמיה ולאנשי מקצוע בכירים מתחומי הבריאות, הכלכלה, החינוך, המשפט, הצרכנות, התקשורת, הרווחה ועוד, ולבכירי המגזר העסקי בישראל.

לא בכדי נבחרה באר שבע כמיקום הכנס. יש בכך מסר ברור של המארגנים, בדבר הצורך לחזק את הפריפריה בכלל ואת הנגב ובירתו בפרט.
מטרת הכנס הינה לאפשר דיאלוג מפרה בין כל המשתתפים ולקדם הסכמות בנוגע למדיניות הרצויה לקידום שלומם של כל ילדי ישראל וזכויותיהם. מכאן גם מבנהו המיוחד והצורך להגביל מאוד את מספר משתתפיו.
ייחודיות הכנס מתבטאת גם בשותפות הייחודית בין מארגני הכנס וקבוצת בני נוער אשר עושה את עבודת ההכנה של המושבים המקצועיים. שותפות זו נולדה מתוך התפיסה כי כאשר דנים בשלומם, טובתם וזכויותיהם של ילדים, יש לשאול אותם לדעתם ולאפשר להם להשפיע על ההחלטות המתקבלות בעניינם.

להורדת טפסי הרישום לחץ כאן.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


נתיבי התפתחות האינטליגנציה והזיכרון בתקופת ההתבגרות והבגרות בקרב בעלי מגבלה שכלית - בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה - שלושה נתיבים אפשריים: לקוי, מקביל או מתמשך   מק"ט 615 | בהנחיית: פרופ' חפציבה ליפשיץ, פרופ' אלי וקיל  

עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.

 

מטרת המחקר היתה בדיקת נתיבי התפתחות האינטליגנציה (קריסטלית ופלואידית), והזיכרון (זיכרון עבודה וזיכרון אפיזודי) בקרב בעלי מוגבלות שכלית ללא אטיולוגיה ספציפית בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה מהגיל הצעיר למבוגר (גילאי 10-40). במחקר השתתפו 102 נבדקים בעלי מוגבלות שכלית ו-102 נבדקים בעלי התפתחות תקינה בארבע קבוצות גיל: 10-16, 17-21 ,23-29 ,31-40. בהתייחס לאינטליגנציה הקריסטלית נמצא נתיב התפתחות מקביל, בשתי קבוצות המחקר ההישגים בבגרות היו גבוהים מאשר בהתבגרות. לעומת זאת, במדדים הפלואידים נמצא נתיב התפתחות מתמשך, תקופת ההתפתחות בקרב בעלי מוגבלות שכלית היתה ארוכה מזו של בעלי התפתחות תקינה. במדדי הזכירה לא נמצאו הבדלים ביכולת הזכירה בקרב מתבגרים ומבוגרים בעלי מוגבלות שכלית.

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


"מעגלי בריאות" – אורח חיים בריא למשתתפי המועדונים החברתיים    

מחקרים מראים כי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית סובלים מעודף משקל משמעותי יותר מאשר כלל האוכלוסייה (מחקרם של פרופ' יעל לצר, ופרופ' אריק רימרמן,  2009).
 
 
ערוץ נוסף של יישום מחקר זה שנערך במימונה של קרן שלם הינו תוכנית "מעגלי בריאות".
 
בהתאם לממצאים של מחקר זה פותחה תכנית "מעגלי בריאות" אשר נועדה להטמיע ידע וכלים יישומיים בנושא אורח חיים בריא אצל משתתפי המועדון.

התוכנית, לה שותפים הקרן למפעלים מיוחדים ביטוח לאומי, משרד הרווחה האגף לטיפול באדם עם מש"ה, קרן שלם, החברה למתנסים, אקים – הינה תוכנית תלת שנתית, כאשר בכל שנה נבחרים 15 מועדונים, ובמהלך שלושת השנים יצטרפו לתכנית 45 מועדונים .

רכזי התכנית עוברים השתלמות בת שמונה מפגשים לקבלת ידע וכלים להפעלת הקבוצות במועדון באופן תאורתי וחוויתי.
בנוסף, כוללת התוכנית במועדונים ימי חשיפה למשפחות המשתתפים על מנת לגייס אותם לתהליך.

מחזור א' של התוכנית החל השנה בהשתלמות רכזים אשר התקיימה בנתניה בין החודשים דצמבר עד פברואר, ההשתלמות זכתה למשובים חיובים ביותר.
רכזי המועדונים אשר לקחו בה חלק, מפעילים את התכנית במועדונים ומטמיעים תכנים של תזונה נכונה, פעילות גופנית, רווחה אישית והיגיינה.


לאחר כמעט שנה של הפעלת התכנית כפיילוט ב- 12 מועדונים בהם למעלה מ200 משתתפים, ניתן לראות כי יש שינוי, חברי המועדונים משנים בהדרגה את בחירות המזון שלהם ומשלבים אורח חיים פעיל יותר.

מועדונים הלוקחים חלק בתכנית נעזרים בערכת הפעלה בה אביזרים שונים להפעלה בתנועה, ובנוסף זוכים להנחיה מקצועית לאורך שנתיים.


בנובמבר 2016 יפתח מחזור נוסף של התכנית.

התוכנית מלווה בוועדת היגוי אשר לה שותפים נציגי כל הגופים שצוינו מעלה.


קרן שלם תמכה במחקר המוזכר מעלה ומממנת את השתלמות הרכזים ואת ערכת ההפעלה למועדונים.

 

בתמונה סדנת יצירה במזון, תוך בחירת מרכיבים בריאים

 

 



"מבט של אהבה" – תערוכת צילומים    

זה מכבר התרגלנו לראות אנשים עם צרכים מיוחדים. לראות במקרה הטוב, להתבונן לעיתים נדירות יותר.

מה באשר למשפחה? פעמים רבות המשפחה גם כן שקופה ואינה זוכה כלל להתייחסות.

בתערוכת צילומים זו הקשר בין ההורים לילדיהם הבוגרים הינו מרכז ההתייחסות.
המבט והמבע השקט הינם המוקד, הקשר שאינו תמיד מילולי, מחוות הגוף ובעיקר האהבה הנשקפת מעיניהם של ההורים וילדיהם הבוגרים.

צילום: ליאור גרונדמן
אוצר: מיקי ארנון

גב' קלרה פלדמן מנכ"ל שק"ל: "המענים אנו נותנים לאנשים עם צרכים מיוחדים, הינם תמיד בקהילה, תוך שיתוף פעולה מלא של ההורים.
ליאור גרונדמן, התנדב לתעד את הקשר המיוחד הזה, ואנו אסירי תודה על תערוכת הצילומים המרגשת שיצר, תערוכה בעלת ערך חברתי בנוסף לערך האמנותי".


להזמנת התערוכה ופרטים:
מיקי ארנון mikia@shekel.org.il
054-2300166

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



מעשיתון - העיתון של מע"ש רחובות, מעונות גל    

 -
במסגרת המע"ש פועלת מזה כ-3 שנים קבוצת "סנגור עצמי"- ועד חניכים. הועד החל לפעול מתוך פרויקט סנגור של קרן שלם ובהנחיה של עופרה ברגר. הפרויקט הנוכחי שנבחר הוא כתיבה והוצאה של עלון אחת לשלושה חודשים, כאשר הכתבות הוכנו על-ידי חברי הוועד, בליווי מדריכה ובהנחיית עו"סית המסגרת. אני שמחה לשלוח לכם את הגיליון הראשון שיחולק לכלל החניכים ומשפחותיהם.   בברכה, לינוי לוי, עו"סית מע"ש רחובות …

קרא עוד


קורסי קרן שלם גם באקדמיה!    

אנשים עם מש"ה זכאים לחיות חיים מלאים בקהילה וליהנות מכל מה שיש לעולם הסובב אותנו להציע -תרבות, אדריכלות, בריאות, רווחה, חינוך ועוד....
העולם האקדמי הינו אחד השדות המשמעותיים בהם מוכשרים אנשי המקצוע, הטיפול, הממשל- קובעי המדיניות של המחר בכל תחום ועניין.
בהתאם לתפיסת עולם זו, ובנוסף להשקעת הקרן בהשתלמויות וקורסים לעובדים בטיפול ישיר עם אנשים עם מש"ה, תומכת קרן שלם בשנים האחרונות במימון קורסים באקדמיה.
קורסים אלה יחשפו את הלומדים לתחום המש"ה (האדם ומשפחתו) במגוון תחומי דעת באוניברסיטאות ובמכללות, בפקולטות ובמחלקות השונות.

בקול הקורא המופץ למוסדות האקדמיים אנו מציעים מימון לקורסים ייעודיים בנושא זה. בשנה"ל החולפת, תשע"ו, התקיימו בתמיכת הקרן תשעה קורסים אקדמיים.

להלן סקירה של שלושה מהם :

"גוף, מקום ומה שביניהם"
תוך התייחסות לאנשים עם מש"ה
הטכניון- מכון טכנולוגי לישראל
הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

האתגרים הניצבים בפני האדריכל בבואו לתכנן מקום עבור אנשים הם רבים; הם נוגעים במגוון נושאים מתחומים ומדיסציפלינות שונות כמו מדעי החברה, מדעי הרוח, תחום הכלכלה, הניהול, נושאי תרבות וחינוך ותחומים רבים נוספים. במסגרת לימודיהם בטכניון, הסטודנטים לאדריכלות מתמודדים עם אתגרים מורכבים. במהלך לימודיהם הם מתנסים בתכנון עירוני, בתכנון מבני ציבור, מוסדות תרבות, בנייני מגורים, מבני חינוך ועוד.

בין יתר התחומים בהם קשור עולם התכנון והאדריכלות הוא תחום הבריאות. לתכנון הסביבה הפיזית השפעה מרחיקת לכת על תפקודו של האדם. מחקרים מראים, כי באיכויותיהם של חללי אשפוז וטיפול להשפיע על אופי הטיפול ועל משך ההחלמה. בכוחה של סביבה מקדמת בריאות להוריד את רמות המתח והחרדה של האדם ובכך להקל על שהייתו בבתי חולים, בהוספיסים, מרכזי יום ובמוסדות בריאות נוספים הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית.
פעולות יומיומיות, שהן כה פשוטות עבור רוב האוכלוסייה, בעבור אנשים עם מש"ה מהוות אתגר יומיומי מורכב; וזאת משום שהם סובלים מקושי משמעותי ברכישת מיומנויות למידה ומיומנויות תקשורת. לעתים הם סובלים מרמת תפקוד מוטורית נמוכה ורמת התפקוד הקוגניטיבי שלהם נמוכה אף היא.


מנקודת מוצא זו הוצע ע"י הטכניון- מכון טכנולוגי לישראל, קורס תמך עיוני לקורס הסטודיו שעסק בתכנון סביבות מקדמות בריאות בטכניון.
במסגרת הקורס נידונה הסביבה המרפאת "The Healing Environment” במובן ההוליסטי גם במושגים של הסביבה והקהילה. הקורס שם לעצמו כמטרה להקנות כלים תכנוניים ולדון בסוגיות הקשורות ביצירת מקום וחלל תוך שימת דגש על צרכיהם הייחודיים של אנשים עם מש"ה.

28 סטודנטים לקחו חלק בקורס הסל העיוני, מתוכם 12 סטודנטים אשר השתתפו בסטודיו המעשי והגישו עבודותיהם.
הקורס העיוני העניק לסטודנטים היכרות התיאורטית עם עולם התוכן של סביבות מקדמות בריאות בכלל וידע קונקרטי אודות אנשים עם מש"ה בפרט. הקורס העיוני סייע לסטודנטים להתמודד עם האתגרים המורכבים של תכנון הסביבה עבור אוכלוסייה זו. בקורס הסטודיו, התנסו הסטודנטים בתהליך תכנוני שלם, המתמקד בתכנון אדריכלי של בניין אשר נותן את שירותיו לאנשים עם מוגבלות שכלית. פיתוח הפרויקט האדריכלי נע מבסיס הידע שהוענק לסטודנטים בקורס התמך העיוני.
קורס התכנון בליווי קורס התמך העיוני יכולים להוות פלטפורמה פורה לקידום מטרותיה של קרן שלם, הפועלת לשיפור מתמיד באיכות חייהם של אנשים עם מש"ה, ומקדמת את המודעות לאוכלוסייה זו בקרב כלל החברה הישראלית. בנוסף, סייע הקורס בחשיפת נושא המוגבלות השכלית בפני הסטודנטים, אדריכלים לעתיד.

במרכז התרגיל הסמסטריאלי, איתו התמודדו הסטודנטים לאדריכלות (סטודנטים בשנים ג' ו-ד'), עמד תכנונו של מרכז יום לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
בתהליך התכנון דנו הסטודנטים בסוגיות הנוגעות ל"מקום" וליצירת מקום".
הושם דגש על האופן בו חווה האדם בכלל והאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית בפרט את החלל האדריכלי בדגש על יחסי אדם-סביבה ותוך התייחסות לתפיסה החושית.
הסטודנטים נדרשו להתערבות אדריכלית הדנה בפרשנותו למקום ולפרוגרמה תוך בחינת היחס בין המבנה לקונטקסט בו הוא נמצא ובין המבנה לקהילה תוך ניסיון לייצר סביבה איכותית שתענה על צרכיהם הייחודיים של קהל היעד.

הגשות הסטודנטים במסגרת הסטודיו המעשי הביאו לידי ביטוי את התכנים התיאורטיים והמעשיים שנלמדו בשני הקורסים. הסטודנטים ציינו כי קורס התמך העיוני, הינו קורס חובה לכל מי שעוסק באדריכלות, עם ובלי קשר לאוכלוסייה עם מש"ה, שכן הוא מקנה רקע וכלים להסתכלות האדריכל על הלקוח עבורו מתכנן ומסייע להפוך את הלקוח התיאורטי לקונקרטי.

את הקורס יזם וריכז אקדמית אדריכל אלון זהר, בלווי מקצועי של פרופ' דפנה פישר גבירצמן מהפקולטה לארכיטקטורה ובתמיכת פרופ' אלונה נצן-שיפטן, ראש מסלול ארכיטקטורה בטכניון, אשר ציינה כי ההגשות בסטודיו זה היו ברמה גבוהה במיוחד.

השאיפה היא כי בסיס הידע התיאורטי שייאסף והצעות הסטודנטים יוכלו להוות נדבך משמעותי וחשוב בפיתוח מחשבה חדשנית לתכנון ולעיצוב סביבות חיים בעבור אנשים עם מש"ה.
בתמונות- פרופ' ניצן שיפטן חווה דעתה בהגשות הסטודנטים, והסטודנט אבישי זוסמן מציג את הגשתו.


 

 

דרכי התערבות עם אנשים עם מוגבלות שכליתו בני משפחתם
ביה"ס לעבודה סוציאלית, ולרווחה חברתית
האוניברסיטה העברית


בשנים האחרונות העבודה עם אנשים עם מש"ה מתקבלת כתחום חשוב ומרכזי מאד בעבודה סוציאלית. מחויבותו המקצועית של העובד הסוציאלי הינה לתרום לאיכות החיים ורווחת האדם עם המוגבלות ובני משפחתו. העובד הסוציאלי מתבסס בעבודתו על העמדה הערכית העדכנית אשר מכירה בכוחות הפרט ומתמקדת בשיח זכויות של אנשים אלה. מטרת הקורס הינה למידה אודות דרכי התערבות עם אנשים עם מש"ה בני משפחותיהם תוך הכרות עם מעגל החיים המשפחתיים המשתנה בלידת ילד עם מוגבלויות ועד לאדם המבוגר המוגבל שכלית התפתחותית.

הקורס עסק בהכרות אנשים מש"ה ובני משפחותיהם, וכלל הרצאות , הכרות מספר מסגרות בירושלים מרצים אורחים ,אנשי מקצוע שעובדים עם האוכלוסייה ובני משפחותיהם. בשל המצב ביטחוני, לא התקיימו הסיורים שתוכננו.

כותבת גב' גולדי מרנס, רכזת אקדמית והמרצה המובילה בקורס :

"בקורס השתתפו 21 סטודנטים שבחרו ללמוד את התחום. הם התענינו, דיברו ,התווכחו, והיו יחד איתי במסע מרתק לעולם של מוגבלות שכלית. התענינו למה זה עדיין קורה, רצו להבין ההבדלים בן מש"ה לאוטיזם, דנו על זכות להורות על הפסקות הריון, דנו על אחים של... ועוד.
התלמידים נדרשו לבצע שתי מטלות: מטלת ביניים קבוצתית ועבודה מסכמת אישית. העבודות היו ברמה גבוהה. 
לסיכום, היה זה היה מסע מרתק ללמד וללמוד מחדש את העולם המש"ה דרך ענייהם של הסטודנטים. העולם שונה ב2016, והאופציות שהרפואה מאפשרת, לגבי בריאות, רווחה ודרכי התמודדות שונות מאלה שהיו בעבר.
ביה"ס לעבודה סוציאלית ימשיך לעסוק בנושא תוך אמונה כי הסטודנטים- העובדים הסוציאליים של העתיד- נדרשים לארגז כלים זה על מנת לבצע עבודתם בצורה מיטבית."

פיתוחו וקיומו של קורס זה התאפשרו אודות לתמיכתן האקדמית והמנהלית של דר' יהודית אבניר, ודר' שירלי ורנר מביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית.


 

 

 

סוגיות בלימודי מוגבלות והשלכותיהם בייעוץ גנטי
החוג ליעוץ גנטי, ביה"ס לרפואה, האונ' העברית

 

ההתפתחות הטכנולוגית העצומה אשר מתחוללת בשנים האחרונות בתחום הגנטיקה, מציבה בפני היועצים הגנטיים לא רק אתגרים מקצועיים הכרוכים בידע ובהבנה עובדתית של האמצעים הגנטיים, אלא גם אתגרים אתיים לגבי האחריות והתובנה לתחום המוגבלויות של המטופל ושל בני משפחתו.
בדיקות גנטיות לאבחון הרקע למש"ה הופכות עם השנים למפורטות ומדויקות יותר ומאפשרות אבחון במספר גדל והולך של משפחות עם מש""ה, כמו גם בהריונות ללא סיכון מוקדם מש"ה. על אף היתרונות שבמציאת האבחנה, היא מציבה אתגרים בפני האדם המאובחן, משפחתו, והצוות המטפל.
מטרת הקורס הייתה פיתוח הידע (תיאורטי ופרקטי) של סטודנטים בתחום הייעוץ הגנטי לאנשים עם מוגבלויות (בייחוד מסוג מוגבלות שכלית) ולבני משפחתם. בקורס נידונו בהרחבה סוגיות סביב בדיקות גנטיות לפני ובמהלך הריון לאבחון מוגבלות שכלית, והדילמות העשויות להתעורר בעקבות בדיקות אלו.

נושאים עיקריים שנלמדו :
- עובדות ומספרים אודות בעלי מוגבלות שכלית בישראל.
- הכרות עם הכלים הגנטיים הקיימים כיום לאבחון הרקע למוגבלות השכלית.
- התאוריות המרכזיות בלימודי מוגבלות, מפגשים אישיים עם אנשים עם מוגבלויות והוריהם.
- חקיקה ומדיניות הרווחה בישראל כלפי אנשים עם מוגבלות.
- דילמות מקצועיות הקשורות בייעוץ גנטי לאנשים עם מוגבלות שכלית לפני ובזמן הריון.
- כלים למסירת בשורה קשה בנוגע לאבחון של גורם גנטי למוגבלות שכלית להורים/אישה הרה.
- כלים לייעוץ במקרים בהם האבחנה בהריון/משפחה אינה חד משמעית.
- עמדות בציבור הישראלי ובקרב בעלי המקצוע כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית.

דר' שירי שקדי רפיד , רכזת הקורס מסכמת "לסטודנטים הבאים מהעולם הקליני, לא היה פשוט לעכל קורס מסוג זה, על מגוון המרצים ודרכי ההוראה שבו. עם זאת, החלקים שנגעו למפגש עם המשפחות וכן למסירת בשורה קשה ועמדות היו חשובים ומעניינים עבורם.
התובנה העיקרית היא שקורס מסוג זה צריך להתנהל יותר כסדנה, עם משחקי תפקידים, עבודה בקבוצות קטנות."

בקורס לקחו חלק 12 סטודנטים לתואר שני מהמסלול לייעוץ גנטי לרפואה, סיעוד, ובריאות הציבור.
פיתוחו של הקורס וקיומו התאפשרו אודות לתמיכתה האקדמית והמנהלית של פרופ' ורדיאלה מיינר, מנהלת המרכז לגנטיקה קלינית, ביה"ס לרפואה הדסה עין כרם והאוני' העברית.

 

קרן שלם שותפה לפיתוחם ומימונם של קורסים אלו.

 

תמונות מתוך הקורס "גוף, מקום ומה שביניהם" הטכניון

 הסטודנט אבישי זוסמן מציג את הגשתו

 

 פרופ' ניצן שפטן חווה דעתה בהגשות הסטודנטים

 

 



תוצרי התכנית להשתלבות ילדים ובני נוער עם מוגבלות בתנועות הנוער   עדכון לשנת 2016  

 -

ילדים עם צרכים מיוחדים הם חלק מקהל היעד של תנועות הנוער והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים. ההכרות האישית שוברת חומות של סטיגמות ודעות קדומות ומחנכת לערכים שישפיעו על התנהגותם של כלל החניכים כלפי אנשים עם מוגבלות גם בבגרותם.
מנגד, הילדים עם המוגבלות מתנסים בחוויות נורמטיביות, מרחיבים את מעגלי ההכרות ומעגלי התמיכה ורוכשים מיומנויות חברתיות.
השתלבותם של החניכים דורשת הנגשה והתאמה של דרכי הפעילות באופן מובנה, הקניה של ידע ובניה של מערך תמיכה לצוותי התנועות.

מתוך הבנת הצורך והחשיבות החלה לפעול בינואר 2014 , בהובלת אשלים- גוינט, בשיתוף קרן שלם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך מועצת תנועות הנוער וגופים נוספים, תכנית לליווי ההשתלבות של חניכים בתנועות אשר מטרתה לעודד השתלבות מיטבית של ילדים ובני נוער עם מוגבלות בתנועות.

במהלך השנתיים האחרונות פותח ידע מקצועי רב העומד בשירות העוסקים בתחום :

• עלה לאויר קמפיין "אל תפספס חבר" שכלל גם שלושה סרטונים לשינוי עמדות בקרב בני נוער.
  לצפייה בסרטונים לחץ כאן

• פותחה לומדה להנגשת פעילויות לחניכים עם מוגבלויות. לכניסה ללומדה לחץ כאן

• פותח תדריך ותורת שילוב לקבוצות ולשילוב יחידני, כולל כלים תומכים,.
  למדריך לרכזים : לחץ כאן.         לפנקס למדריך : לחץ כאן

• פותח אתר אינטרנט ייעודי הכולל את תורת העבודה, פורומים עבור המדריכים ללמידת עמיתים ואירוח מומחים. לכניסה לאתר לחץ כאן

 

את התוכנית מלווה מחקר הערכה המבוצע על ידי ד"ר נעמי שרויאר, אוניברסיטת חיפה.


קרן שלם שותפה בתוכנית על חלקיה השונים.

 



תואר שני בחינוך מיוחד בהתמחות ב"מוגבלות שכלית"   אוניברסיטת בר אילן, ביה"ס לחינוך, המגמה לחינוך מיוחד, ראש ההתמחות פרופ' חפציבה ליפשיץ  

 "יש להכיר בכבוד והערך של כל בני משפחת האדם , ובזכויותיהם השוות , כבסיס לחירות, צדק ושלום בעולם"
אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות ( 2006 ) עומדת בבסיס התכנית לתואר שני בתחום המוגבלות השכלית.
התכנית נועדה להעניק לסטודנטים מידע חדשני, תיאוריות ומחקרים לגבי דרכי הערכה ותכניות התערבות אשר יתרמו לשיפור התפקוד של בעלי מוגבלות שכלית מבחינה קוגניטיבית, רגשית וחברתית, לשילובם ושיתופם במידה המקסימלית בחברה והקהילה.

מטרות התכנית :
• הקניית מידע על תכניות התערבות לפעוטות וילדים עם מוגבלות שכלית בגיל הרך ובוגרים בעלי מוגבלות קשה
• הקניית יכולת לאתר קשיים אקדמיים בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית
• הקניית מידע על ההתפתחות והלמידה של אנשים עם מוגבלות שכלית במעגל החיים (התבגרות, בגרות וזקנה(.
• הקניית מידע על תסמונות שונות: תסמונת דאון, תסמונת וויליאמס, פרג'יל X וכן מוגבלות פיזית
• הקניית מידע חדשני בתחום הגנטיקה ומדעי המוח בתחום זה

ההתמחות מקנה הכשרה עיונית ומעשית לעבודה עם תלמידים עם מוגבלות שכלית, שתקדם את הלומדים בה לתפקידי ריכוז, הדרכה, ניהול והוראה במגוון אוכלוסיות ושכבות גיל.

 

לפרטים נוספים לחץ כאן

 



מטבח טיפולי מיוחד במינו בארץ הוקם בבית הספר "טף לטף"    

ב'טף לטף' דואגים לילדים המיוחדים בסיוע קרן שלם הוקם מטבח טיפולי מיוחד במינו הראשון בארץ עם כל השכלולים הנדרשים. מטרת המטבח הטיפולי הוא לאפשר לכל ילד להתנסות בעבודה מכוונת במטבח, במטרה להכין אותו לחיי בוגר עצמאיים ולתת לו הכשרה לעבודה ולהקנות לו מיומנויות מוטוריות, שפתיות ולימודיות שונות. המטבח הטיפולי פועל בביה"ס "טף לטף" המיועד לילדים עם מש"ה בינוני עד עמוק והוא כמובן מותאם לילדים נכים . המטבח מאובזר בכל הציוד הנדרש: משטחי עבודה, כיורים, מכשירי…

קרא עוד