A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

בטקס מרגש נחנך "בית שולמית" מעון יום שיקומי בקריית מלאכי    

 בטקס מרגש נחנך מעון יום שיקומי " בית שולמית" בקריית מלאכי.

הטקס התקיים ב 26/9/16 במעמד ראש העיר מר אליהו זוהר, יו"ר קרן רש"י רא"ל במיל' גבי אשכנזי, נציג קרן לגאסי הריטג' מר ג'ף טורצקי, יו"ר חב' גזית גלוב מר חיים כצמן, מפקחת ארצית על מעונות היום השיקומיים במשרד הרווחה הגב' דינה בן לביא, ד"ר הדר ירדני - משרד הבריאות, יו"ר קרן שלם וראש מועצת פרדס חנה כרכור מר חיים געש,  מנכ"לית קרן שלם - הגב' ריבה מוסקל,  ביטוח לאומי, מנהל אגף הקרנות - מר איציק סבטו.

 ייחודו של מעון היום והפעילות המתבצעת בין כתליו, הוא במענה הייחודי לתינוקות ופעוטות עם עיכוב התפתחותי רב תחומינועד לספק התערבות שיקומית טיפולית לצד הקשבה קבלה ואהבה.  כמו כן, נועד המעון לסייע למשפחות המתמודדות בטיפול בפעוט, ומתן אפשרות לניהול חיי משפחה שגרתיים.

מתוך דבריה של גב'  תמי מרדכי, אמא של תהל, במעמד הטכס:

 "אני מודה לכם על ההזדמנות לעמוד כאן, במבנה החדש והיפה הזה, מקום שייתן מענה לילדי וילדות קרית מלאכי.

אני אמא לשני ילדים. תהל, ילדה מתוקה, קרן אור בת שנתיים ועשרה חודשים שנולדה בלידה רגילה והתפתחה יפה עד ששמנו לב כי ישנו עיכוב בהשגת אבני הדרך אותם משיגים ילדים בגילה.

הזחילה אחרה לבוא, הפקת הקולות ובהמשך גם ההליכה. קבלנו המלצה כי תהל זקוקה למעון שיקומי בו תקבל טיפולים ותשומת לב מירבית על מנת לקדם אותה בתחומים השונים.

ההבנה כי יש צורך במעון מיוחד לא היתה לנו קלה אך היינו מוכנים לעשות הכל. למרבה התסכול, לא היה קיים מענה בעיר שלנו, קרית מלאכי, לפעוטות אלו.

בשלב מסוים חיפשנו מעון יום שיקומי בעיר אחרת, העיקר שתהל תכנס למסגרת המתאימה עבורה. אך גם זה לא הסתדר. בכל מעון נתקלנו בתגובה כי אין מקום לילדים מחוץ לעיר. במשך קרוב לשנתיים תהל הייתה בבית. הפכנו עולמות עד שנפתח המעון השיקומי במבנה הזמני.

 המעון נותן מענה לילדים שעד היום נאלצו לנסוע רחוק מחוץ לעיר או להמתין בבית ללא מענה. בשנה האחרונה בה תהל היתה במעון השיקומי, חלה התפתחות גדולה ביכולות שלה , הצוות המסור של המטפלות, הגננת והצוות הפרא-רפואי עטפו אותנו ואת תהל והתוצאות לא אחרו לא לבוא.

 עיר שנותנת מענה לצרכים השונים של תושביה היא עיר שמעניקה לכולנו כבוד.  שנזכה למלא מבנה זה בקולות שמחה של ילדים ולקדם כל אחד ואחת מהם. אמן".

 

 

קרן שלם גאה להיות שותפה לתכנון וסיוע במימון עשרות מעונות יום שיקומיים ברחבי הארץ הן בבינוי הן בשיפוץ והן בציוד.

 

 

 

 

 



יש בי אהבה - הקליפ הראשון של ההרכב "מעבר לקול"   שתי קהילות - להקה אחת, הרכב משלב ושיוויוני  

להקת מעבר לקול - הרכב שירה משלב עם רעיון ייחודי.
בלהקה חברים 17 זמרים וזמרות מהקהילה המיוחדת והקהילה הרחבה, הפועלים באופן שוויוני בחזרות והופעות במהלך השנה. הלהקה הוקמה על ידי אורי שחר וקרן שלם ובשיתוף משרד הרווחה וביטוח לאומי .
הלהקה מפתחת מודל לשילוב בלתי אמצעי בתחומי הפנאי, את הלהקה מלווה צוות מקצועי מוסיקלי וחברתי.

הקליפ הראשון של מעבר לקול הוא של השיר "יש בי אהבה" של הכותב והמלחין ארקדי דוכין.

תודות לארקדי דוכין ואלי נחום על שותפות אמיתית.
 

 

צילום ועריכה : יעל דותן, 2016
 
 
כתוביות בערבית
 

 

כתוביות באנגלית 

 

 



אות מופת לאישיות ציבורית של איגוד העובדים הסוציאלים הוענק לריבה מוסקל, מנכ"ל קרן שלם    

 איגוד העובדים הסוציאלים, בראשותה של עו"ס צפרא דוויק, בחרה בריבה מוסקל, מנכ"ל קרן שלם, לקבלת אות ומופת לאישיות ציבורית, עבור תרומתה המשמעותית לקידום הרווחה בחברה. טקס הענקת האות נערך בתחילת חודש ספטמבר השנה, באירוע רב משתתפים שנערך בשפיים. עוד קיבלו אותות: ראש עיריית כרמיאל עדי אלדר, חבר מועצת עירית ת"א ויו"ר ועד שכונת התקווה שלמה מסלאווי, מייסד ומנכ"ל "כל זכות" אמתי קורן ונשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין.

צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאלים: "ריבה נבחרה לקבל את אות המופת על ייזום ופיתוח שירותים ומענים בקהילה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בראייה חברתית משלבת, תוך קידום מקצועי והעשרת הידע של אנשי המקצוע בתחום השיקום, ובכללם העובדים הסוציאלים".

 

 

 



Riva Muskal for receiving a personal award for her pubic and social activities and promotion of welfare in Israeli society    

We would like to congratulate our CEO – Riva Muskal for receiving a personal award for her pubic and social activities and promotion of welfare in Israeli society. The award was given by the Association of Social Workers in Israel on the 7th of September 2016


We are all proud and honored to be working with you!


Chaim Gaash, Chairman and the Shalem Team

 

 



ראיון עם החוקרת מהא נטור לקראת פרסום מאמרה בכתב העת הבינלאומי : research in developmental disabilities   Parental coping with adolescent developmental disabilities interms of stress, sense of coherence and hope within theDruze community of Israel  

ספרי מעט על עצמך? גיל? עיסוק? וכו'?
אני בת 32 מדאלית אל כרמל, מרפאה בעיסוק במקצוע, עובדת במכון לנוירולוגיה והתפתחות הילד של שירותי בריאות כללית מזה 8 שנים. סיימתי בהצטיינות לפני כשנתיים את לימודי התואר השני באוניברסיטת חיפה בחוג לחינוך מיוחד במגמה להפרעות רגשיות והתנהגותיות בילדות. השנה התחלתי את לימודי הדוקטורט בחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה בהנחייתם של פרופ' סלים אבו רביעה וד"ר איריס מנור-בנימיני. מחקר הדוקטורט מהווה הרחבה והעמקה של מחקר התיזה.

 ספרי בכמה שורות על נושא המחקר שלך?
נושא המחקר במסגרת התואר השני התמקד בהתמודדות הורים למתבגרים עם לקויות אינטלקטואליות בעדה הדרוזית תוך התייחסות למדדים של תחושת קוהרנטיות, לחץ ותקווה. מחקר הדוקטורט יתמקד באימהות למתבגרים עם לקויות התפתחותיות בעדה הדרוזית תוך שילוב שיטות מחקר שונות.
לעיון במחקר המלא לחץ כאן

מדוע בחרת דווקא בנושא זה?
הבחירה בהורים למתבגרים עם לקויות אינטלקטואליות בעדה הדרוזית נבעה ממספר שיקולים. תחילה היה לי הכבוד להצטרף לתחום המחקר הרחב של המנחה שלי ד"ר איריס מנור-בנימיני. איריס חוקרת הורים לילדים עם לקויות בתרבויות שונות תוך התייחסות לממד התרבותי-חברתי הייחודי של כל קבוצה מחד ומאידך התייחסות לממדים האוניברסליים בהתמודדות הורים לילדים עם לקויות. הנושא התרבותי עניין אותי מאוד ולצד זה העובדה שתחום המחקר עסק בהורות לילדים עם לקויות, תחום אשר מתכתב עם תחום העיסוק שלי כמרפאה בעיסוק. בתוך זה היה חשוב לבחור בנושא שיהווה תרומה לספרות התיאורטית ומכאן המחקר התמקד במתבגרים עם לקויות לאור זאת שמרבית המחקרים בתחום מתמקדים בילדים צעירים או מבוגרים. לבסוף היתה לי הזדמנות לחקור את התרבות ממנה אני מגיעה, ראיתי בזה מסע אישי שבו יש לי הזדמנות לחקור את התרבות שלי מאספקטים שונים וכולי תקווה שאוכל לתרום לתרבות הזאת ודרכה אולי לתרבויות נוספות.

כיצד עלה הרעיון לכתוב מאמר שיוגש לכתב עת?
האקדמיה מעודדת כתיבת מאמרים וחשיפה לעולם הרחב של מחקר, הכתיבה באנגלית מאפשרת זאת ומהווה הזדמנות עבור חוקרים המעוניינים להמשיך בדרך מחקרית- אקדמית להציג את העשייה שלהם ולמקם אותה בתוך ההקשר הרחב יותר של המחקר בתחומם. הנושא התרבותי מקבל עניין רב בשנים האחרונות ובתוך זה במיוחד תרבויות בעלות מאפיינים שונים מהמערב. הרעיון לכתיבת המאמר התגבש תוך דיון ביני לבין המנחה בנקודות אלה, כלומר לגבי חשיבות הכתיבה מצד אחד והחדשנות והרלוונטיות של תחום המחקר שלנו מצד שני.

כיצד נבחר כתב העת בו תפרסמי את מאמרך?
הבחירה נעשתה יחד עם המנחה וכאן מתוך הניסיון והידע שלה נבחרו מספר כתבי עת ומתוכם הוחלט על כתב העת אליו ישלח המאמר תוך התייחסות לרלוונטיות המאמר לאותו כתב עת, הנושאים בהם כתב העת עוסק וקהל היעד שלו. כתב העת שבו פרסמנו הוא כתב עת שפונה למומחים וחוקרים בתחומי הלקויות והחינוך המיוחד.

תארי את תהליך הכתיבה?
מדובר בתהליך מאתגר ומלמד ביותר. המאמר התבסס על מחקר התיזה, בהתחלה נעשה ניסיון לעבד את מחקר התיזה בצורה שתתאים לדרישות של כתב העת מבחינת תוכן וצורה. טיוטת המאמר נשלחה לעורכת כתב העת אשר העבירה אותה לשלושה קוראים מומחים בתחום. הקוראים עברו על הטיוטה ביסודיות ושלחו הערות לגבי אספקטים שונים של המאמר. הטיוטה עברה מספר תיקונים בהתאם להערות אלה, הדבר כלל הרחבת סקירה לגבי נושאים מסוימים, ניתוחים סטטיסטיים נוספים שהתבקשנו לעשות והתייחסות מעמיקה יותר לממצאים מסוימים. בשלב האחרון נעשתה עבודה עם עורך לשוני, מר סטיבן הייבר, ויחד אתו הגענו לגרסה הסופית והערוכה של המאמר בהתאם לדרישות כתב העת.

מהן התובנות שאת יכולה לחלוק אתנו מהתהליך שעברת בכתיבת המאמר?
אני חושבת שהדבר העיקרי שלמדתי זה שמדובר בתהליך ארוך שדורש הרבה סבלנות ועבודה יסודית אך זהו תהליך מאוד משתלם מבחינת למידה והתפתחות. מהחוויה שלי למדתי שאת המאמר הראשון מומלץ מאוד לכתוב עם שותף בעל ניסיון וידע בתחום. העבודה עם המנחה אפשרה לי לצלוח את הדרך למרות האתגרים שיש בה ובתור חוויית כתיבה ראשונה הדבר היה מאוד משמעותי. לבסוף, למדתי שצריך להאמין בתהליך, בכך שעבודה קשה משתלמת ולא לוותר.

מהן המיומנויות לדעתך הנדרשות ממי שרוצה לפרסם מאמר?
לדעתי התהליך דורש סבלנות, מוטיבציה גבוהה, הבנה שמדובר בתהליך ארוך, גמישות, בעיקר לאור ההערות השונות הדורשות לפעמים התייחסות חדשה וחשיבה יצירתית ולבסוף יעזור מאוד ידע באנגלית ובסטטיסטיקה.

מדוע כדאי לסטודנטים להשקיע בכתיבת מאמר? מהם היתרונות? מהו הערך המוסף של המאמר על פני התיזה?
אני חושבת שזו חוויה מלמדת ביותר, עצם העובדה שהסטודנט רוצה להציג את העשייה המחקרית שלו לקהל הרחב מאפשרת לו לחשוב לעומק על ההיבטים השונים של המחקר. הכתיבה עצמה מהווה תהליך עיבוד והתבוננות מעבר למה שהתיזה דורשת. ההתמודדות עם הערות של קוראים מומחים בתחום הינה חוויה משמעותית לכל חוקר המעוניין להמשיך בתחום המחקר ומעוניין להציג את המחקר שלו בפורומים רחבים ולא להסתפק בהקשר המקומי.

היכן יפורסם המאמר שלך?
המחקר יפורסם בכתב העת RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES

מה המשמעות/החשיבות של פרסום מאמר בכתב עת בחו"ל (בשונה מפרסום בארץ)?
הפרסום בארץ משמעותי מאוד, הן מבחינת קידום אוכלוסיית המחקר, במקרה שלי הורים למתבגרים עם לקויות בעדה הדרוזית והן בהצבת תחום מחקר חדש העשוי לקדם עשייה מחקרית בתחום. לצד זאת, פרסום מאמר בחו"ל מאפשר לחוקר התכתבות עם חוקרים שונים מהעולם, הפרייה הדדית, חשיפה והזדמנות לשיתופי פעולה ולמידה בממדים רחבים העשויים להביא לתוצאות משמעותיות לאוכלוסיות שונות.

 

 

 

 

 



“Look at Me!” A program for increasing self-awareness as to outward appearance among people with IDD    

 No matter who we are, our outer appearance makes an impact on the world around us. It can work wonders on the way the world sees us and on how we see ourselves, as in the saying attributed to the ancient Jewish sages: “Your dignity is in your attire” (Exodus Rabbah 18).

What we wear also affects the way we feel. Good grooming and appropriate attire are an extension of our bodies, and they enable us to gain greater space for ourselves both visually and through the sense of control they give us (Bernard, 2007).
 
People with IDD are often identified by their different outward appearance. This can be attributed to various factors such as lack of personal self-awareness, parental lack of awareness, failure to maintain personal hygiene, the determination of caretakers to protect people with IDD, and frugality.
 
The goal of enabling people with IDD to feel equal and integrate into the community presents many complex challenges because their outward appearance is often so clearly different. This is especially true if the person in question has an unpleasant body odor or wears clothes that are not suited to his or her age group, gender or the weather, to name several examples.

 The Shalem Foundation and the Community Services Department of the Division of Services for Persons with Developmental Disabilities at the Social Affairs and Social Services Ministry are working closely to launch a unique project designed to increase awareness of the importance of the care recipient’s appearance. The goal is to increase this awareness among people with IDD, members of caregiving teams and the families of people with IDD in order to (a) encourage members of the general public to view people with IDD as equals; (b) advance the integration of people with IDD into society and the job market; (c) improve their self-image; and (d) developing skill building for people with IDD in order for them to independently have the ability of an appropriate "dress code" for work positions, and employing organizations .
 
The project has two additional goals: to establish objective indices regarding appearance in connection with employment, recreational and other contexts, and the formulation of a national dress code for all places of employment where people with IDD work.
This program was developed and is being led by Ruthie Travis, an image consultant, leader of image and personal branding workshops, and an expert in the field of attire among special-needs populations.

The Shalem Foundation is a partner in the initiation, operation and funding of this program.
 
The following video clip describes a pilot project that was implemented at a rehabilitative workshop in Or Yehuda in 2016.
 

Filmed and edited by Eli Shrem

 



Impressions of the play Simple Dreams at the training seminar of the Noam Zionist youth movement and at the Conservative Movement’s Adraba Center for Children with Disabilities    

 Ronen Ben-Avraham, director of the Adraba Center of the Conservative Movement (known in Israel as the Masorti Movement), says:
“The Neta’im program for the integration of children and youth with disabilities into the [Conservative Movement’s] Noam Zionist youth movement, is about Children and teenagers with IDD are integrated into several branches of Noam, such as Hod Hasharon, Kfar Sava-Raanana, Nahariya-Shorashim, Be’er Sheva-Omer, Haifa and Carmiel.
Some 300 people — counselors, branch coordinators and volunteers in Noam’s pre-military year of volunteer service — attended the Masorti Movement’s Hanukkah seminar for participants in Noam’s counselor training program. The third day of the seminar was devoted to learning about the integration of children and youth with IDD into mainstream environments.
A special activity was held on that day to increase awareness of the world of people with IDD. It focused on such questions as “What is normal?” “How do we define the term ‘disability’?” and “Are people with IDD left out of mainstream environments?”
Later that day, all of the seminar’s participants saw the play Simple Dreams, which was performed by the AKIM Valley Theater Group and directed by Ido Weiss. The members of the audience laughed, cried, experienced excitement and joy and rejoiced together with the actors.
After the performance, the cast stayed for a discussion, prayer services, the lighting of Hanukkah candles and supper with the leadership trainees who were attending the seminar.
The counselors will remember the meaning, message and insights of this play for the rest of this year’s educational activities and, we hope, for the rest of their lives.
“Let me conclude here with a passage" said Ronen Ben-Avraham, " from ‘A prayer to be recited after prayer’ by Rabbi Elimelech of Lizhansk: ‘All the more so, let our hearts see in others their positive qualities, not their deficiencies.’”

The Shalem Foundation assisted in funding the production of the play "Simple dream".

 

 



Shalem Foundation courses in academia    

 People with IDD are entitled to lead full, rich lives in their communities and enjoy everything that the world around them offers, including culture, architecture, health services, and social services.
The academic world is one of the most important places where professionals, therapists, government officials and policy-makers of the future are trained in a wide variety of subjects.
In accordance with this outlook, the Foundation has funded several university courses in recent years. This is in addition to the Shalem Foundation’s investment in basic and refresher courses for caregivers who work with people with IDD.
In these courses, students in a variety of disciplines learn about people with IDD (and their families) in the various departments of Israel’s universities and academic colleges.
The Shalem Foundation has notified the country’s institutions of higher learning that it is prepared to fund courses on the topic of people with IDD. During the 2015–2016 academic year, the Foundation funded nine such courses.
 
A survey of three of them follows.

 
“Body, space and everything in between”: People with IDD
Architecture and Town Planning Faculty, The Technion Institute of Technology

Architects face many challenges when they plan a structure. These challenges have to do with various topics and disciplines, including the social sciences, the humanities, economics, management, culture and education.
Architecture students at the Technion must also deal with complex challenges in their studies. As they progress, they learn about town planning and the planning of structures such as public buildings, cultural institutions, residential buildings and school buildings.
The planning and architecture world deals with the health services field, among many others. Planning of the physical environment has a significant effect on human functioning. Studies have shown that the quality of hospitalization and treatment spaces has a major influence on the nature of the treatment and the length of the recovery period. A health-promoting environment can lower tension and anxiety levels in human beings, making their stay in hospitals, hospices, day-treatment centers and other health-care institutions easier to bear.
Everyday activities that are so easy and effortless for most of the population, are a complex daily challenge for people with IDD because people with IDD have difficulty acquiring learning and communication skills. They may also suffer from a low level of motor and cognitive functioning.
The Technion offers a theory course that focuses on the planning of health-promoting environments. This course supplements the studio course.
This course discusses the healing environment in the holistic sense, as well as in terms of the environment and the community. The aim of the course is to provide students with planning tools and to focus on issues connected with the creation of places and spaces while paying attention to the unique needs of people with IDD.
Twenty eight students took the course. Of them, 12 participated in the practical studio course and submitted projects.
The theoretical course provided students with an introduction to the world of health-promoting environments, as well as solid facts about people with IDD. The theoretical course helped the students cope with the complex challenges of environmental planning for this population. In the studio course, the students obtained hands-on experience with an entire process focused on the architectural planning of a building that provided services to people with IDD. The students used what they had learned in the theoretical course to develop their projects.
The planning course, taken in conjunction with theoretical course, offers a promising platform for the advancement of the aims of the Shalem Foundation, which devotes its efforts to improving the quality of life of people with IDD and promotes awareness among the Israeli public of this population’s needs. The course also helped showcase the topic of intellectual disability for the students — the architects of the future.
The core of the semester exercise, which the third- and fourth-year architecture students had to perform, was the planning of a day-treatment center for people with IDD.
During the planning process, the students discussed various issues related to space and the creation of a space.
Special emphasis was placed on the way that people in general, and people with IDD in particular, experience architectural space, with special focus on the relationship between human beings and their environment and on sensual perception.
The students discussed architectural involvement that interprets space and programs. They also focused on the relationship between structures and the contexts where they are located and the relationship between structures and the community. The students attempted to create a high-quality environment that met the target population’s special needs.
The projects the students submitted for the practical studio course put the theoretical and practical content that they had learned in both courses to good use. The students said that the theoretical course was necessary for all students of architecture, with or without reference to the population of people with IDD, because it provided the background and tools that enable architects to see the client for whom they are planning and to turn theoretical clients into actual ones.
The course was conceived and coordinated by architect Alon Zohar, with the professional support of Professor Dafna Fisher Gewirtzman of the Faculty of Architecture and of Professor Alona Nitzan-Shiftan, head of the architectural track at the Technion, who noted that the projects submitted in the studio course were on a particularly high level.
The aim is that the theoretical knowledge and the students’ projects could serve as a significant component in developing innovative thought regarding the planning design of a living environment for people with IDD.
Pictured: Professor Alona Nitzan-Shiftan evaluates the students’ projects, and architectural student Avishai Sussman presents his project.
 

Intervention methods for people with intellectual disabilities and their families
The Paul Baerwald School of Social Work and Social Welfare, Hebrew University of Jerusalem
 

In recent years, work with people with IDD (intellectual developmental disorder) has become a major field in social work. Social workers are professionally committed to contributing to the quality of life and well-being of people with disabilities and their families. They follow the current value-oriented position that acknowledges the powers of the individual and focuses on the discourse of the rights of people with IDD. The aim of the course is to teach the students intervention methods for people with IDD and their families as they become familiar with the way the family life cycle changes from the moment a child with disabilities is born until he or she becomes an adult with IDD.
The course — an introduction to the topic of people with IDD and their families — included lectures and learning about various contexts for people with IDD. The lecturers were given by guest lecturers and professionals who work with people with IDD and their families. The planned study tours did not take place because of the security situation.
Ms. Goldie Marans, the academic coordinator and a main lecturer in the course, said, “Twenty-one students who had chosen to study this field took the course. They were involved; they spoke, argued and joined me on a fascinating journey into the world of intellectual disability (ID). They wanted to know why this was still happening, and wanted to understand the differences between ID and autism. They discussed the right to terminate pregnancy, as well as the siblings of the people with IDD …, and so on.
“The students were required to perform two tasks: an intermediate group task and an individual final project. The results were of high quality. This was a fascinating journey during which we taught and learned about the world of IDD once more, through the students’ eyes. The world in 2016 is different, as are the options that medicine provides regarding health services, well-being and intervention methods that are not the methods of the past.
“The Paul Baerwald School of Social Work and Social Welfare will continue to teach this subject in the belief that the students, the social workers of the future, will need these tools in order to perform their professional duties in the best possible manner.”
The development and existence of this course were made possible thanks to the academic and administrative support of Dr. Yehudith Avnir and Dr. Shirley Warner of the Hebrew University of Jerusalem’s School of Social Work and Social Welfare.


Issues in the study of disabilities and their implications for genetic counseling
The Department for Genetic Counseling, School of Medicine, Hebrew University of Jerusalem
 

The immense technological developments that have taken place in recent years in genetics present genetic counselors not only with professional challenges involved in learning and understanding genetic tools but also with ethical challenges of responsibility for and insight into the disabilities of the patient and his family.
Since genetic testing and diagnosis of IDD have become more detailed and precise over the years, it is possible to diagnose an increasing number of families with IDD and pregnancies that do not carry an early risk of IDD. Despite the advantages of this diagnosis, it presents the ones diagnosed, together with their families and the medical team, with many challenges.
The purpose of the course is to develop students’ theoretical and practical knowledge in the field of genetic counseling for people with disabilities (particularly IDD) and their families. The course focuses extensively on issues connected with genetic testing before and during pregnancy, the diagnosis of IDD and the dilemmas that might arise following such testing.
The main topics are:
• Facts and figures on people with ID in Israel
• Familiarization with up to date genetic diagnostic tools for an IDD
• Principal theories in the study of disabilities, and individual meetings with people with disabilities and their parents
• Social welfare legislation and Israeli policies regarding people with disabilities
• Professional dilemmas regarding genetic counseling for people with ID before and during pregnancy
• Tools for conveying bad news to parents or pregnant women on the discovery of a genetic factor that may result in ID
• Counseling tools in cases where the diagnosis of the pregnancy or the family is uncertain
• Public and professional attitudes in Israel toward people with ID
Dr. Shiri Shekedy Rapid, the course coordinator, says:
“Students who come from the clinical world had a hard time dealing with a course like this, its variety of lecturers and its teaching methods. Still, they found the parts of the course that had to do with meeting the families, conveying bad news and attitudes important and interesting. The main insight is that a course of this kind must be conducted as a workshop with role-playing and work in small groups.”
Twelve students in the Master’s program in the track for genetic counseling in medicine, nursing and public health took the course.
The development of the course and its existence were made possible thanks to the academic and administrative support of Professor Vardiella Meiner, director of the Center for Clinical Genetics at the Department of Genetics and Metabolic Diseases in the School of Medicine, Hadassah University Medical Center, Ein Kerem, and the Hebrew University of Jerusalem.
 

The Shalem Foundation is a partner in the development and funding of these courses.
 
Pictures from the coures "Body, space and everyting berween", The Technion


 



Eti's World: Music lover and future police officer   Just like everyone else: interviews with our most precious partners  

 Meet charming ten year old Eti from Holon; she loves to play with puzzles and to hear music. Her favorite food is pasta and she wants to become a police officer when she grows up.

   



אם תרצו אין זו אגדה... בית קטן בערבה    

 -

אתמול נחנך בית ל 8 דיירים עם מוגבלויות שכליות, חושיות ופיזיות בקיבוץ קטורה , אחד מיישובי מועצת חבל איילות. חבל איילות המאופיין בריחוק גיאוגרפי ממרכז הארץ , משתרע על שטח גיאוגרפי גדול יחסית,  מיושב ב-65,000 תושבים לערך בלבד וכולל בהתאמה , מספר קטן יחסית של אנשים עם צרכים מיוחדים וכתוצאה מהיעדר מסה קריטית לא פותחו מסגרות ביישובי החבל.     

 ג'נט וליסה שתי אימהות מסורות ונחושות  תושבות קטורה, החלו בהגיית הרעיון בשנת 2005. במשך שנים הן דאגו לסחוף אנשים סביבן , לטפח ולקדם  את החזון שלהן : הקמת בית לילדיהם בקרבת המשפחה. אתמול זכינו ברוב התרגשות וברוב עם לראות את חלומן מתגשם.

במשרד הרווחה שילבו ידיים ומימשו בבית זה את חזון מינהל המוגבלויות.  

קרן שלם גאה בשותפות עם הגורמים השונים : קיבוץ קטורה,  הרשויות ואגפי הרווחה במועצת חבל איילות ובעיר אילת , משרד הרווחה, אגודת עמי,  הקרן לפיתוח שירותים לנכים בביטוח הלאומי.   

 

קרן שלם מברכת בשנה טובה את תושבי וצוות הבית, את ההורים המסורים שלא ויתרו על הגשמת חלומם ולשותפים הרבים והנאמנים.