A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

תוצרי התכנית להשתלבות ילדים ובני נוער עם מוגבלות בתנועות הנוער   עדכון לשנת 2016  

 -

ילדים עם צרכים מיוחדים הם חלק מקהל היעד של תנועות הנוער והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים. ההכרות האישית שוברת חומות של סטיגמות ודעות קדומות ומחנכת לערכים שישפיעו על התנהגותם של כלל החניכים כלפי אנשים עם מוגבלות גם בבגרותם.
מנגד, הילדים עם המוגבלות מתנסים בחוויות נורמטיביות, מרחיבים את מעגלי ההכרות ומעגלי התמיכה ורוכשים מיומנויות חברתיות.
השתלבותם של החניכים דורשת הנגשה והתאמה של דרכי הפעילות באופן מובנה, הקניה של ידע ובניה של מערך תמיכה לצוותי התנועות.

מתוך הבנת הצורך והחשיבות החלה לפעול בינואר 2014 , בהובלת אשלים- גוינט, בשיתוף קרן שלם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך מועצת תנועות הנוער וגופים נוספים, תכנית לליווי ההשתלבות של חניכים בתנועות אשר מטרתה לעודד השתלבות מיטבית של ילדים ובני נוער עם מוגבלות בתנועות.

במהלך השנתיים האחרונות פותח ידע מקצועי רב העומד בשירות העוסקים בתחום :

• עלה לאויר קמפיין "אל תפספס חבר" שכלל גם שלושה סרטונים לשינוי עמדות בקרב בני נוער.
  לצפייה בסרטונים לחץ כאן

• פותחה לומדה להנגשת פעילויות לחניכים עם מוגבלויות. לכניסה ללומדה לחץ כאן

• פותח תדריך ותורת שילוב לקבוצות ולשילוב יחידני, כולל כלים תומכים,.
  למדריך לרכזים : לחץ כאן.         לפנקס למדריך : לחץ כאן

• פותח אתר אינטרנט ייעודי הכולל את תורת העבודה, פורומים עבור המדריכים ללמידת עמיתים ואירוח מומחים. לכניסה לאתר לחץ כאן

 

את התוכנית מלווה מחקר הערכה המבוצע על ידי ד"ר נעמי שרויאר, אוניברסיטת חיפה.


קרן שלם שותפה בתוכנית על חלקיה השונים.

 



תואר שני בחינוך מיוחד בהתמחות ב"מוגבלות שכלית"   אוניברסיטת בר אילן, ביה"ס לחינוך, המגמה לחינוך מיוחד, ראש ההתמחות פרופ' חפציבה ליפשיץ  

 "יש להכיר בכבוד והערך של כל בני משפחת האדם , ובזכויותיהם השוות , כבסיס לחירות, צדק ושלום בעולם"
אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות ( 2006 ) עומדת בבסיס התכנית לתואר שני בתחום המוגבלות השכלית.
התכנית נועדה להעניק לסטודנטים מידע חדשני, תיאוריות ומחקרים לגבי דרכי הערכה ותכניות התערבות אשר יתרמו לשיפור התפקוד של בעלי מוגבלות שכלית מבחינה קוגניטיבית, רגשית וחברתית, לשילובם ושיתופם במידה המקסימלית בחברה והקהילה.

מטרות התכנית :
• הקניית מידע על תכניות התערבות לפעוטות וילדים עם מוגבלות שכלית בגיל הרך ובוגרים בעלי מוגבלות קשה
• הקניית יכולת לאתר קשיים אקדמיים בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית
• הקניית מידע על ההתפתחות והלמידה של אנשים עם מוגבלות שכלית במעגל החיים (התבגרות, בגרות וזקנה(.
• הקניית מידע על תסמונות שונות: תסמונת דאון, תסמונת וויליאמס, פרג'יל X וכן מוגבלות פיזית
• הקניית מידע חדשני בתחום הגנטיקה ומדעי המוח בתחום זה

ההתמחות מקנה הכשרה עיונית ומעשית לעבודה עם תלמידים עם מוגבלות שכלית, שתקדם את הלומדים בה לתפקידי ריכוז, הדרכה, ניהול והוראה במגוון אוכלוסיות ושכבות גיל.

 

לפרטים נוספים לחץ כאן

 



מטבח טיפולי מיוחד במינו בארץ הוקם בבית הספר "טף לטף"    

ב'טף לטף' דואגים לילדים המיוחדים בסיוע קרן שלם הוקם מטבח טיפולי מיוחד במינו הראשון בארץ עם כל השכלולים הנדרשים. מטרת המטבח הטיפולי הוא לאפשר לכל ילד להתנסות בעבודה מכוונת במטבח, במטרה להכין אותו לחיי בוגר עצמאיים ולתת לו הכשרה לעבודה ולהקנות לו מיומנויות מוטוריות, שפתיות ולימודיות שונות. המטבח הטיפולי פועל בביה"ס "טף לטף" המיועד לילדים עם מש"ה בינוני עד עמוק והוא כמובן מותאם לילדים נכים . המטבח מאובזר בכל הציוד הנדרש: משטחי עבודה, כיורים, מכשירי…

קרא עוד


יעילות האימון הפונולוגי בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית דוברי שפה עברית וערבית בהקשר של דיגלוסיה   מק"ט 618| בהנחיית: דר' אורית חצרוני  

עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.

 

מחקר זה בחן את נושא הקריאה והתמקד בתחום הקריאה הפונולוגית בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית. מטרת המחקר הייתה לבחון את מידת יעילות האימון הפונולוגי בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית דוברי שפה עברית וערבית בהקשר של דיגלוסיה.
במחקר השתתפו 60 תלמידים עם מוגבלות שכלית ברמה קלה-בינונית בני 7-13 שנים המבקרים בבתי ספר לחינוך מיוחד. התלמידים חולקו לארבע קבוצות בנות 15 תלמידים בכל קבוצה: שתי קבוצות של תלמידים דוברי ערבית ותלמידים דוברי עברית אשר השתתפו בתוכנית ההתערבות של אימון פונולוגי, ושתי קבוצות ביקורת.
תוצאות המחקר הראו כי האימון הפונולוגי אכן יעיל בקידום הקריאה הפונולוגית בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית אך ללא הבדל בין השפות.
 

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית ערביים בשוק העבודה: עמדות, חסמים ומה שביניהם   מק"ט 145|  

 מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.

המחקר עוסק בבחינת עמדות האוכלוסייה הערבית בישראל (מעסיקים, עובדים והורים לבעלי מוגבלות שכלית התפתחותית) בכל הקשור לאפשרויות העסקתם של בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית במגזר הפרטי. וזאת תוך כדי בחינת השפעת המאפיינים הסוציו-דמוגרפיים, הידע, הסטיגמה והדעות הקדומות והמגע עם קבוצה זו.
משתתפי המחקר נדגמו מ-14 ישובים ערביים מכל הארץ, והשתתפו בו 1070 נבדקים: 400 מעסיקים מן המגזר הפרטי, 400 עובדים בעסקים במגזר הפרטי ו- 270 הורים הבאים ממשפחות שיש בהם ילד אחד או יותר עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
ממצאי המחקר מעלים מספר מסקנות: 1. קבוצה זו כחוליה חלשה שיש לבצע בה פעולות מחזקות. 2. המדינה מסומנת כגוף שאינו מצליח לעמוד בהתחייבויותיו כלפי קבוצה זו בחברה הערבית. 3. קיימת מגמת שיפור בתפיסה החיובית לאנשים בעלי מוגבלויות שכליות בחברה הערבית.

 
סרטון המציג את עיקרי המחקר 
צילום ועריכה : שי שלומי, 2016
 
לסרטון עם כתוביות בשפה האנגלית לחץ כאן
 
 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


סימולציות קבוצתיות ככלי לפיתוח קוד התנהגות אתי בקרב מדריכים ומעסיקים בתעסוקה נתמכת: הדרכה ממוקדת לומד   מק"ט 126 | חוקרים נוספים : מירי בן עמרם  

 מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.

ממצאי המחקר העלו כי תעסוקת אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בשוק החופשי מעלה דילמות אתיות מורכבות הן בקרב המעסיקים והן בקרב מדריכי תעסוקה נתמכת. משחק התפקידים באמצעות סימולציות בקרב המדריכים או צפייה בהם בקרב המעסיקים השפיעו על שיפור העמדות מסוג העצמה פסיכולוגית, מסוגלות עצמית והעסקת עובדים עם מש"ה יותר משאר סוגי ההתערבות: ניתוח תחקירים או מילוי שאלונים. השפעת הסימולציות ניכרה באופן מהותי בקבוצת המדריכים שהתנסו בסימולציות, כשההשפעה הדומיננטית המשיכה להשפיע אף לאחר ההתערבות. המחקר העלה גישה מערכתית להתמודדות עם מבנה רב ממדי של דילמות אתיות וכללי התנהגות אתיים. הממצאים עשויים לסייע לפיתוח קוד אתי המוסכם על המדריכים והמעסיקים בתעסוקה הנתמכת.


בעקבות המחקר הופקו ארבעה סרטוני הדרכה המציגים דילמות בתחומי התעסוקה הנתמכת. לצפיה בסרטונים לחץ כאן
 
 
סרטון המציג את עיקרי המחקר (כתוביות בעברית וערבית)

 2016,צילום ועריכה : שי שלומי 

לסרטון עם כתוביות בשפה האנגלית לחץ כאן 

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


ידע שלם – מחקרים עדכניים בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית   אסופת תקצירי מחקרים ועבודות גמר בתחום המוגבלות השכלית של בוגרי תואר שני ושלישי  

 -

קרן שלם רואה את המדע ככלי חשוב ומשמעותי ליצירת שינוי בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית במגוון תחומים : מדיניות, חברה, חינוך ועוד.
אנו חיים בתקופה של מציאות המשתנה בקצב מהיר מבעבר - מהותו של המחקר האקדמי נמצאת בבחינה וניתן לראות מגמות ניכרות שחותרות לשינוי באופיו של המחקר האקדמי לכיוונים של ישימות ותועלתיות.
קרן שלם בוחרת להשקיע משאבים במחקרים שיש בהם מימד משמעותי של היתכנות ליישום ומימוש התובנות וההמלצות ברמת המסגרות הטיפוליות בשטח וברמת קובעי המדיניות.
התמיכה במחקרים מכוונת להשפעה על העשייה בשטח, לניסוח שאלות מחקר חדשניות ומשמעותיות ולהשגת איכות חיים מיטבית לאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותו.


השנה אנו גאים לקיים לראשונה יום עיון מחקרי מדעי בו הוצגו חמישה מחקרים עדכניים בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית שנעשו בשלושה מוסדות להשכלה גבוהה : אונ' תל אביב, אונ' חיפה, אונ' בר אילן. כל המחקרים בוצעו בתמיכת מענק מקרן שלם.
שאלות המחקר וההערכה בעבודות אלו, הביאו לתובנות, המלצות ותוצרים התורמים לידע המקצועי משפיעים על איכות העבודה הטיפולית בשטח ועל איכות חייו של האדם עם המוגבלות השכלית ההתפתחותית.


כנס זה וחוברת תקצירים זו מהווה אמצעי נוסף להפצת והנגשת הידע המקצועי. אנו מקווים כי תעודד קריאת חומר מקצועי, והמשך מחקרים לקידום העיסוק בנושא המוגבלות השכלית ההתפתחותית בכל תחומי האקדמיה.

 

כל המחקרים נעשו בסיועה של קרן שלם.


תקצירי המחקרים מוגשים לכם בשלושת השפות : עברית, ערבית ואנגלית.

לעיון בחוברת לחץ כאן

 

לעיון במצגות ובסרטי ההרצאות שניתנו במסגרת יום העיון המחקרי לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מגדל דוד פותח את שעריו בפני משפחות מיוחדות בפעילות מותאמת למשפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים   האבירים חוזרים- מסע הרפתקאות ומשימות במצודה לקבל תואר 'אביר'  

 -

לאחר אירועי פורים ופסח מוצלחים מאוד, גם בחופשת הקיץ מוזיאון מגדל דוד פותח את שעריו בפני משפחות מיוחדות בפעילות מותאמת שתתקיים בשעות השקטות על מנת לאפשר חוויה נעימה, חיובית ומקבלת.

הפעילות תתקיים ב7.8, יום ראשון, בין השעות 17:00-19:00 . מחיר השתתפות למשפחה- 25 ₪ בלבד.

האבירים חוזרים- מסע הרפתקאות ומשימות במצודה לקבל תואר 'אביר'.

פרטים בלינק המצורף : http://www.tod.org.il/meet-at-tod-summer/

 



עמותת Imagine מציגה : חוג מוסיקה למוזיקאים מיוחדים   חוג ייחודי לאוכלוסיית הצרכים המיוחדים  

 



ספר החגים והמועדים (חגי ישראל)    

 -

המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית גאה להציג את ספר החגים ומועדים (חגי ישראל) המונגש קוגניטיבית – בכריכה קשה.
הספר מציג על כלל חגי ומועדי ישראל ומספק לגבי כל אחד ואחד את המידע העיקרי לגבי אותו המועד. המידע שמאוזכר לגבי כל אחד מן המועדים: מועד החג, המקור לקיום החג, תיאור המנהגים המאפיינים את החג ושיר מאפיין של מועד זה.
כל המידע כתוב בשפה פשוטה אשר לצד התכנים סמלים שנבנו בייחוד לפרויקט זה ומהווים ייצוגים גרפיים של התכנים המרכזיים בכל פסקה ופסקה.
מבחינה גרפית, הספר מעוצב בצורה שמאפשרת להתמצא בין הפרקים בצורה נוחה וברורה.
ספר זה מרכז למעשה עבור כולנו את כל המידע הרלוונטי לציון חג בשפה המובנת לכל. מעבר לתרומה המהותית של הדבר לאנשים עם מוגבלות, ארגון המידע בצורה זו מאפשר לכל בית ובית בישראל לקבל את המידע בצורה מאוגדת, מאורגנת ונוחה.
 
מצורף הטופס להזמנת הספר 

 

לפריט המלא
קרא | הורד