A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

הנגשת חוזה העסקה לאנשים עם אוטיזם / מוגבלות שכלית / מוגבלות קוגניטיבית   הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, הפקולטה למשפטים  

במסגרת פרוייקט משותף של תוכנית "בקהילה" והקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות נעשה תהליך של הגשה קוגנטיבית של חוזה עבודה. הפרוייקט תועד במסמך והוא כולל הוראות להנגשה וחוזה מונגש לדוגמא.

המסמך הוא פרי עבודה משותפת של הילה בדש ומלכי איציק מפרוייקט "בקהילה", ובקי פורמן וליאור לרנר מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


תכנית הכשרה למטפלים: זוגיות ומיניות בטיפול באנשים עם מוגבלויות   החל הרישום לשנת תשע"ח  

אחד הקשיים המרכזיים ביותר של בני אדם בכלל, ואנשים עם מוגבלויות בפרט הנו הבדידות, חסך באהבה, חוסר שייכות, והקושי לקיים קשר זוגי ואינטימי. כמו כן, זוגות רבים אינם מצליחים להיחלץ ממעגל הבדידות, ומן הכעס והריבים המתרחשים בתוך זוגיותם. קשיים אלו יכולים לנבוע מסיבות שונות, כגון: בשלות רגשית, יכולת לשאת תסכול, יחסי תלות-עצמאות, כמו גם אלמנטים הקשורים למשפחת המוצא, ולחוויות התפתחותיות מעצבות. בנוסף, הם יכולים להיות קשורים לעולם המגע הגופני והמיני, אם כמחוללי קושי ואם כביטוי לקשיי היחיד או הזוג.
התכנית מציעה שנת לימודים בה נכיר את הקשיים האופייניים בדרכי ההתערבות ואת אופני ההתערבות היעילים על מנת להביא להטבה ולצמיחה הן של הפרט והן של הזוג עצמו כיחידה.

בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ח), אנו עוברים לפורמט החדש של התכנית שלנו ביחידה ללימודי המשך בביה"ס לעבודה סוציאלית, בבר אילן. התכנית החד שנתית מציעה שנת לימודים חווייתית ומעמיקה בקבוצת למידה אינטימית. בתכנית נתמקד בהכשרת מטפלים זוגיים, פסיכותרפיסטים ואנשי ייעוץ, טיפול, שיקום וחינוך מיוחד בהבנה והתערבות בתחום הזוגיות והמיניות בעבודה הטיפולית עם אנשים עם מוגבלויות. מוזמנים ומוזמנות לפנות אלינו או להכנס לקישור למידע נוסף  או לבקר בדף הפייסבוק של התוכנית 

 

 



סקר צרכים בקרב אנשי מקצוע – סמלים ציבוריים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית   מנחה : פרופ' שפרה ברוכסון  

עבודת סמינריון שנערכה במסגרת לימודי תואר שני במחלקה ללימודי מידע באונ' בר אילן במסגרת הקורס "מידע חברתי" שנה"ל תשע"ו.

 

סקר צרכים זה בא ללמוד מאנשי המקצוע השונים העוסקים בטיפול באדם עם מוגבלות שכלית מה לדעתם תחומי החיים בהם נדרש לפתח סמלים ציבוריים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

הסקר הציף את תחומי החיים להם יש לתת קדימות בעת פיתוח מאגר סמלים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בנוסף, הסקר ייצר בנק עשיר של רעיונות לסמלים עבור אוכלוסיה זו המייצגים את הצרכים שלהם מנקודת מבט של אנשי המקצוע העוסקים בטיפול באדם עם מוגבלות שכלית.

הסקר הציג שני ממצאים מעניינים וחשובים :

הראשון הינו כי כל תחומי החיים אשר הוצעו על ידי החוקרת דורגו כאחד משלושת התחומים החשובים ביותר כלומר אף תחום לא נתפס כמיותר או כחסר חשיבות.

ממצא מעניין נוסף הוא כי תחום הפנאי נמצא שני בחשיבותו מבחינת  השפעתו על איכות החיים של האדם עם מוגבלות שכלית וכן הוצעו מגוון רחב של סמלים הקשורים בפעילות פנאי.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


נתיבי התפתחות האינטליגנציה והזיכרון בתקופת ההתבגרות והבגרות בקרב בעלי מגבלה שכלית - בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה - שלושה נתיבים אפשריים: לקוי, מקביל או מתמשך   מק"ט 615 | בהנחיית: פרופ' חפציבה ליפשיץ, פרופ' אלי וקיל  

עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.

 

מטרת המחקר היתה בדיקת נתיבי התפתחות האינטליגנציה (קריסטלית ופלואידית), והזיכרון (זיכרון עבודה וזיכרון אפיזודי) בקרב בעלי מוגבלות שכלית ללא אטיולוגיה ספציפית בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה מהגיל הצעיר למבוגר (גילאי 10-40). במחקר השתתפו 102 נבדקים בעלי מוגבלות שכלית ו-102 נבדקים בעלי התפתחות תקינה בארבע קבוצות גיל: 10-16, 17-21 ,23-29 ,31-40. בהתייחס לאינטליגנציה הקריסטלית נמצא נתיב התפתחות מקביל, בשתי קבוצות המחקר ההישגים בבגרות היו גבוהים מאשר בהתבגרות. לעומת זאת, במדדים הפלואידים נמצא נתיב התפתחות מתמשך, תקופת ההתפתחות בקרב בעלי מוגבלות שכלית היתה ארוכה מזו של בעלי התפתחות תקינה. במדדי הזכירה לא נמצאו הבדלים ביכולת הזכירה בקרב מתבגרים ומבוגרים בעלי מוגבלות שכלית.

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


סימולציות קבוצתיות ככלי לפיתוח קוד התנהגות אתי בקרב מדריכים ומעסיקים בתעסוקה נתמכת: הדרכה ממוקדת לומד   מק"ט 126 | חוקרים נוספים : מירי בן עמרם  

 מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.

ממצאי המחקר העלו כי תעסוקת אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בשוק החופשי מעלה דילמות אתיות מורכבות הן בקרב המעסיקים והן בקרב מדריכי תעסוקה נתמכת. משחק התפקידים באמצעות סימולציות בקרב המדריכים או צפייה בהם בקרב המעסיקים השפיעו על שיפור העמדות מסוג העצמה פסיכולוגית, מסוגלות עצמית והעסקת עובדים עם מש"ה יותר משאר סוגי ההתערבות: ניתוח תחקירים או מילוי שאלונים. השפעת הסימולציות ניכרה באופן מהותי בקבוצת המדריכים שהתנסו בסימולציות, כשההשפעה הדומיננטית המשיכה להשפיע אף לאחר ההתערבות. המחקר העלה גישה מערכתית להתמודדות עם מבנה רב ממדי של דילמות אתיות וכללי התנהגות אתיים. הממצאים עשויים לסייע לפיתוח קוד אתי המוסכם על המדריכים והמעסיקים בתעסוקה הנתמכת.


בעקבות המחקר הופקו ארבעה סרטוני הדרכה המציגים דילמות בתחומי התעסוקה הנתמכת. לצפיה בסרטונים לחץ כאן
 
 
סרטון המציג את עיקרי המחקר (כתוביות בעברית וערבית)

 2016,צילום ועריכה : שי שלומי 

לסרטון עם כתוביות בשפה האנגלית לחץ כאן 

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


תופעה ה'יחידאות' בקרב בוגרים עם מוגבלות שכלית: תיאוריות פסיכולוגיות (התקשרות, אינטימיות), תיאוריות מודרניות (בחירה/ היעדר הזדמנויות) או קשיים רגשיים חברתיים   מק"ט 100.1 | מחברים נוספים : חגית חגואל  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. 
 

בעוד שבחברה הרגילה נישואים נתפסים כחלק מ'נורמליזציה' ורווקות מתפרשת כ'חסר', באוכלוסיה בעלת מוגבלות שכלית קיים היפוך ביחס החברתי לתופעת הנישואים/רווקות. העמדה הרווחת היא שאלה מבין בעלי המוגבלות השכלית הבאים בברית הנישואים הינם בעלי יכולות גבוהות, שאינן משקפות את יכולותיהם של מרבית המבוגרים בעלי המוגבלות השכלית. לפיכך, הישארותם של מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית לבד ללא בני זוג נתפסה עד כה כנורמטיבית לאוכלוסיה זו. המחקר הנוכחי שובר מיתוסים קיימים לגבי תופעה שנחשבת כא-נורמטיבית בחברה הרגילה (היחידאות) וכנורמטיבית באוכלוסיה בעלת מוגבלות שכלית.
עד כה נערכו בישראל מס מחקרים אשר בדקו מערכות יחסים זוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית. חלק מן הממצאים הראו כי בעלי מוגבלות שכלית יכולים להינשא ולקיים חיים הרמוניים, וכי אחוז הגירושין בקרב משפחות ששני ההורים בעלי מוגבלות שכלית נמוך מזה הקיים באוכלוסיה הרחבה. בנוסף, מיסוד הקשר היווה עבור אנשים עם מוגבלות שכלית אישור לעצמאות ואוטונומיה. ממצא נוסף מצביע כי מקיימי קשר זוגי, מתוארים כרגועים יותר ובעלי תחושת עצמאות גבוהה יותר מכאלה שאינם בקשר זוגי, ביטחונם העצמי ותחושת המסוגלות גבוהים יותר.
בהנחה שזוגיות תורמת לשיפור איכות החיים, מובנת שאיפתם של הורים, שילדיהם עם מוגבלות שכלית יצרו קשר זוגי בין אם הוא יביא למימוש נישואים ובין אם לאו.
מטרת המחקר הייתה לבדוק מדוע מרבים המבוגרים עם מוגבלות שכלית הם יחידאים ואינם מממשים זוגיות.
המחקר הנוכחי מאושש את הטענה שאנשים בעלי מוגבלות שכלית מסוגלים להינשא ולהקים משפחה וגם לנמק מדוע לא עשו זאת עד כה. במחקר נמצא כי בעלי מוגבלות שכלית מעוניינים בקשר זוגי ורובם אף מעוניינים להינשא.
 
 
למחקר העוסק בעמדות הורים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית כלפי סטטוס יחידאות/זוגיות של ילדם , לחץ כאן
 
 
סרטון המציג את עיקרי המחקר
צילום ועריכה : שי שלומי, דצמבר 2015

לסרטון עם כתוביות בשפה האנגלית
 
     

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד
לתקציר בערבית
קרא | הורד


עמדות הורים של בוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית כלפי סטטוס יחידאות/זוגיות של ילדם   מק"ט 100.2 | חוקרים נוספים : חגית חגואל, ליהי ארגוב-גוטסמן ואיריס שחף  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.

מטרות המחקר היו לבדוק האם יש קשר בין עמדות ההורים כלפי זוגיות ונישואין של יקיריהם לבין הסטטוס בו הם נמצאים, ובדיקת הסיבות לתופעת היחידאות של בוגרים בעלי מוגבלות שכלית, מזווית הראייה של הוריהם. במחקר השתתפו 38 נבדקים, משתי קבוצות: הורים לבעלי קשר זוגי והורים וליחידאים. משתתפי המחקר נבדקו במתודה כמותית: העברת שאלוני עמדות כלפי זוגיות, נישואין ומשפחה בקרב ההורים, ובנוסף במתודה איכותנית: ראיונות חצי מובנים. במחקר נמצאו עמדות חיוביות יותר בקרב הורים למקיימי קשר זוגי בהשוואה להורי יחידאים כלפי הכנה לחיים אינטימיים כבר בתקופת ההתבגרות והלאה, אינטימיות, זוגיות, וסיוע ליחידאים למציאת בני זוג. נמצא כי קיימות עמדות חיוביות יותר באופן מובהק כלפי זוגיות בהיבט ההתנהגותי בקרב הורי נבדקים בעלי קשר זוגי בהשוואה להורי נבדקים יחידאים. מהראיונות האיכותיים עלה כי הורים למקיימי קשר זוגי יש יותר מסרים חיוביים/החלטיים מאשר להורי יחידאים. עוד נמצא כי הורים למקיימי הקשר הזוגי התמודדו טוב יותר עם הולדת ונוכחותו של ילדם בעל המוגבלות מאשר ההורים ליחידאים כבר מרגע היוולדו. הורים לזוגות בעלי מוגבלות שכלית גילו אקטיביות בכל הנוגע למציאת בן זוג וזאת לעומת הורי היחידאים, שגילו יותר פסיביות, אמביוולנטיות והצביעו על דיסוננס בכל הקשור לנושאים הנ"ל.
 
למחקר העוסק ב"בחירה" /"היעדר הזדמנויות" או קשיים חברתיים ורגשיים - הסיבות לתופעת היחידאות (רווקות) בקרב מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית עם ובלי תסמונת דאון  לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


תוכנית הכשרה לטיפול מיני באנשים עם צרכים מיוחדים   החל הרישום לשנה"ל תשע"ו  

היחידה ללימודי המשך, בבית הספר לעבודה סוציאלית בבר אילן פותחת תוכנית הכשרה לטיפול מיני באנשים עם צרכים מיוחדים.
מטרות התכנית :
להכשיר אנשי טיפול ושיקום בטיפול מיני עם אנשים עם נכויות פיזיות, קוגנטיביות, חושיות, חברתיות ונפשיות ועם חולי כרוני; להקנות ידע מקיף בתחום המיניות, הנכות ובמצבי חולי שונים; לפתח את היכולת האישית של הסטודנט לטפל בקשיים בתחום האינטימי והמיני ברמת הפרט והזוג.
לפרטים נוספים, לחץ כאן.
 

 



מדע עם נשמה - מגזין ההתמחות לתואר שני בהתמחות מוגבלות שכלית   המגמה לחינוך מיוחד, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן  

 -

מגזין ההתמחות לתואר שני בהתמחות מוגבלות שכלית המגמה לחינוך מיוחד, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן – יצא לאור.
התמחות בתואר שני במוגבלות שכלית (להלן מ"ש) הוקמה לפני 4 שנים במסגרת המגמה לחינוך מיוחד בביה"ס לחינוך, ב"בר אילן". הפעילות האקדמית והמחקרית של ההתמחות פועלים גם בחסות הקתדרא לקידום וחקר כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו ומפברואר 2015 גם בחסות מרכז "בייקר" לחקר וקידום פעוטות וילדים בעלי קשיים קוגניטיביים.
המגזין משקף את העשייה האקדמית והמחקרית המתבצעת במסגרת ההתמחות לתואר שני במ"ש ובשני המרכזים.
מרכז בייקר מתמקד בקידום ובחקר כושר ההשתנות של פעוטות וילדים בעלי מוגבלות שכלית והקתדרא ע"ש מצ'אדו מתמקדת בחקר וקידום כושר ההשתנות של מבוגרים בעלי מ"ש.
הידעת שבוגרים בעלי מוגבלות שכלית יכולים ללמוד בקורסים רגילים כסטודנטים לכל דבר? קרא על פרויקט "עוצמות" – שילוב אקדמי בשלוש רמות לבוגרים בעלי מ"ש.

לצפייה במגזין לחץ כאן

 



הבדלים הקשורים לגיל באינטליגנציה, מהירות עיבוד וזיכרון בקרב מבוגרים ומזדקנים בעלי מוגבלות שכלית בהשוואה למבוגרים בעלי התפתחות טיפוסית: נתיב מואץ או מקביל   מק"ט 593 | מנחים: פרופ' חפציבה ליפשיץ-והב ופרופ' אלי וקיל  

עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם
 
מטרת המחקר לבחון קיומם של הבדלים הקשורים לגיל באינטליגנציה, מהירות עיבוד וזיכרון של בעלי מוגבלות שכלית בהשוואה למבוגרים בעלי התפתחות טיפוסית, כאשר נבחנו באינטליגנציה קריסטלית ופלואידית, מהירות עיבוד, זיכרון עבודה וזיכרון אפיזודי. בכל היבט נבחנו הבדלים לפי גיל ונבחן האם הפער הבסיסי לפי גיל נותר ללא שינוי במהלך ההזדקנות. במחקר השתתפו 100 מבוגרים עם מש"ה ו- 83 מבוגרים עם התפתחות טיפוסית, אשר נדגמו בארבע קבוצות גיל (30-39; 40-49; 50-59; 60-69). בשתי האוכלוסיות נמצאה ירידה הקשורה לגיל באינטליגנציה פלואידית, מהירות עיבוד וזיכרון עבודה מילולי. יציבות נמצאה באינטליגנציה קריסטלית, הלוח החזותי-מרחבי של זיכרון העבודה, סך למידה מילולית ואפקט השהייה של זיכרון אפיזודי. לצד הנתיב המקביל, לפיו נשלל שוני איכותי בהשוואה למבוגרים עם התפתחות טיפוסית, נמצא דפוס חדש ובלתי משוער שכונה נתיב מואט. הוא הדגים שוני איכותי בתפקוד של מבוגרים עם מש"ה לעומת בעלי התפתחות טיפוסית.

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד