A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

המשמעות שמעניקים בני משפחה לחוויית החיים וההזדקנות עם בן משפחה בוגר עם מוגבלות אינטלקטואלית   מק״ט 123 | מחברים נוספים: דר׳ טל ארטן-ברמן, דר׳ הילה אביאלי  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.

 מטרת המחקר: לתאר ולנתח את חווית ההזדקנות של בני משפחה עם בן משפחה בוגר עם מגבלה שכלית התפתחותית (מש"ה), והמשמעות שהם מעניקים לחוויה זו מפרספקטיבת מהלך החיים. שיטה: במחקר האיכותני נדגמו ורואיינו בראיונות עומק 10 יחידות משפחה.
ממצאים: מניתוח היחידה המשפחתית עלו שלוש תמות: המוגבלות האינטלקטואלית כמנהלת את חיי המשפחה או המשפחה כמנהלת את המוגבלות לאורך מהלך החיים והזיקנה; המעבר לזיקנה: אסטרטגיות התמודדות –בין המשכיות לשינוי; "מתנה לא רצויה" או "כורח שנעשה באהבה": מבט רטרוספקטיבי של בני משפחה על הזדקנות עם מוגבלות. מניתוח נקודת המבט של האחים עלו שלוש תמות: "אני אמא? אחות? חברה? בת של?": ריבוי התפקידים של האחים לאורך מהלך החיים; "אלה זזה הצידה עכשיו": האח כמבוגר –אחראי במשפחה המזדקנת; "רק אמא שלי יודעת להשתלט עליו": מה טומן העתיד לאחים?
מסקנות: יש צורך לפתח עבור המשפחה עם מש"ה מעטפת שירותים מותאמת ורגישה לאורך מעגל החיים ותכנון שלב ההזדקנות.

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


יום עיון בנושא: סנגור עצמי מיני   שיערך ב- 05/02/17 , יום ראשון, ט' בשבט תשע"ז באולם הכט באוניברסיטת חיפה  

לתוכנית הכנס ולרישום לחץ כאן 



"נשאת ונתת באמונה": שחיקה, מחויבות לארגון ומחויבות ללקוח -בקרב מטפלים חרדים לעומת לא חרדים המטפלים באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית   מק״ט 625 | מנחה: ד"ר ענת פרוינד  

 עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם


מחקר זה מתמקד בתופעת המחויבות ללקוח והקשר בינה לבין שחיקה ומחויבות ארגונית בקרב מטפלים חרדים בהשוואה למטפלים לא חרדים, שמטפלים באוכלוסייה עם מש"ה. מטרת המחקר היא לבחון את הגורמים המשמעותיים המשפיעים על מידת המחויבות ללקוח של המטפלים והאם דתיות משפיעה על משתני עמדות עבודה אלה
אוכלוסיית המחקר כללה אנשי מקצוע מתחומי ההוראה, הרווחה ומהמקצועות הפרה-רפואיים, המטפלים באופן ישיר באנשים עם מש"ה
ממצאי המחקר מראים שלמשתנים שחיקה ומחויבות ארגונית אפקטיבית התרומה המשמעותית ביותר על המחויבות ללקוח. לדתיות לא נמצאה השפעה מובהקת על רמת המחויבות ללקוח, אך יחד עם זאת נמצאו הבדלים מובהקים בקרב מטפלים חרדים הן בשחיקה נמוכה והן במחויבות ארגונית גבוהה. ממצאים אלו משמעותיים במיוחד כיוון שבשנים האחרונות קיימת מגמה הולכת וגדלה של יותר פתיחות מקרב האוכלוסייה החרדית אל האוכלוסייה הכללית. פתיחות זו מתבטאת בכך שיותר תופעות חברתיות, משפחתיות ואישיות מופנות לשירותי הרווחה הממוסדים. מציאות זו דורשת התאמת שירותי הרווחה לאוכלוסייה החרדית ובעיקר העסקה של אנשי מקצוע חרדים בארגוני הרווחה


לפוסטר המפרט את עיקרי המחקר לחץ
כאן

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


מאפיינים שפתיים ותקשורתיים במשימות הפקה שונות של משתמשי תקשורת תומכת וחליפית מנוסים   מק״ט 620 | מנחים: פרופ׳ עירית מאיר, ד״ר טל לבל  

עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם מטרת המחקר לתאר ולנתח את המאפיינים השפתיים של משתמשי תת"ח בוגרים מנוסים ולהבחין בין אפיונים שנובעים מהמתקשרים לאפיונים שנובעים ממערכות התקשורת שלהם. קבוצות המחקר והביקורת ביצעו את אותן משימות שפתיות עם אותם עזרי התקשורת המאפיינים השפתיים של משתמשי התת"ח היו לרוב טובים יותר מהממצאים שדווחו בספרות או מאלו שנחווים באינטראקציות יומיומיות עם משתמשי תת"ח. מידת המובנות של הפקותיהם היתה גבוהה בשתי המשימות אך מידת וקצב ההבנה של קבוצת הביקורת היו טובים מהם באופן מובהק המאפיינים השפתיים…

קרא עוד
לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


כיצד מתמודדים משתמשי תקשורת תומכת וחליפית עם מחסרים לקסיקליים?   מק״ט 621 | מנחים: פרופ׳ עירית מאיר, ד״ר טל לבל  

 עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם

מטרת המחקר לתאר ולנתח כיצד מתמודדים משתמשי תת"ח בוגרים ומנוסים עם מחסרים לקסיקליים (מילה שחסרה בלוח התקשורת) מבחינת אסטרטגיות ההסבר והמבנה התחבירי שלו, להבחין בין מאפיינים הקשורים למשתמשים למאפיינים הנובעים מעזרי התקשורת, ולבחון מה משפיע על הבנת המילה החסרה על ידי שותף התקשורת. קבוצת המחקר והביקורת התבקשו לשיים עם עזרי תקשורת שמות עצם שחסרים בהם
נמצאו נקודות דמיון בין הקבוצות באסטרטגיות ובמבנה התחבירי ובשתי הקבוצות היו אחוזי הבנה גבוהים של שותפי התקשורת. נראה, לפיכך, שלוח התקשורת מגביל את המשתמשים בו ומבעים המופקים באמצעותו אינם מעידים באופן מלא על היכולות השפתיות של המשתמש בו, בהתאם ל"השערת המודאליות" ול"השערת הפיצוי". נמצאו גם הבדלים בין הקבוצות, שעשויים לחזק את "השערת החסר". בנוסף, למחקר מספר השלכות קליניות משמעויות

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


בתי אב בהם מתגורר ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית- התפתחותית   מק"ט 121 | חוקרים נוספים : ד"ר איילת גור, ד"ר מיכל סופר, פרופ' מיכל גרינשטיין- וייס  

סקירת השירותים החברתיים בישראל משנת 2014 הצביעה על כך שמרבית האנשים עם מוגבלות שכלית- התפתחותית כ- (68%) מתגוררים בביתם עם משפחותיהם.
מדיניות האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית מגדירה העדפה ברורה למגורים בתא המשפחתי. במידה ומגורים בבית אינם מתאפשרים, האדם עם המוגבלות יופנה לדיור חוץ ביתי, עם העדפה לדיור קהילתי על פני מעונות פנימייה. כשמדובר בילדים עם מוגבלות, הוצאה מהבית תיעשה רק במקרים מיוחדים, עם העדפה למשפחה אומנת על פני מסגרות אחרות.
אין זה מפתיע, אפוא, שנמצא קשר בין מסגרת המגורים לבין קבוצת הגיל, כך שככל שהגיל בוגר יותר, כך עולה הסבירות למגורים במסגרת חוץ- ביתית. בגילאי ,0-5 9% מהילדים מתגוררים בדיור חוץ-ביתי ושיעורם עולה בהדרגה עד 45% מבני ה -47 ויותר (שלום, בן שמחון וגורן, 2015)

סקירת הספרות שלהלן מתמקדת בהשלכות של מוגבלות של ילד על בית האב בו הוא מתגורר ומספקת דוגמאות ספציפיות להערכת בתי אב בהם מתגורר ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית- התפתחותית.

סקירת ספרות המוגשת במסגרת מיזם מחקר 'בתי אב' שנעשה במימון קרן שלם, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ואוניברסיטת חיפה.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מדיניות משפחה ומוגבלות   Family Policy & Disability, Cambridge University Presss,2015  

ספר זה בוחן את מעמדה והיקפה של מדיניות המשפחה בהקשר למשקי בית של משפחות עם ילדים עם מוגבלויות.
הספר מציג סקירה המבוססות על ראיות של סוגיות משפטיות בנושא זה.
הספר כולל גם דיון על הפערים בין צרכי המשפחה ומדיניות המשפחה העכשווית בארצות הברית ומדינות אירופה, כפי שמודגם בסקרי משקי בית אלה. בנוסף, הוא מציג ניתוח השוואתי של קצבאות, זיכויי מס וניכויים, בין ארצות הברית ובמדינות נבחרים באירופה (בריטניה, צרפת ושוודיה). החשוב מכל, ספר זה מתייחס לתפקיד הקריטי של המדיניות הממוקדת במשפחה, כפי שבאה לידי ביטוי באמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלויות (UNCRPD), כמו גם את העתיד של מדיניות המשפחה כלפי משפחות של ילדים עם מוגבלויות במקרים של משבר כלכלי.

לספר באתר קיימברידג' לחץ כאן

המצגת המצורפת מביאה נושאים נבחרים מתוך הספר בעברית כגון :
• מדיניות ממוקדת משפחה – הגדרות
• מדיניות כלפי משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים בארצות הברית, בבריטניה, בצרפת, בשבדיה
• התייחסות לאמנה הבינלאומית לזכויות והאם היא תומכת במשפחה
• התייחסות למצב הקיים בישראל וחלופות חקיקה אפשרויות

למצגת בעברית לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


יעילות האימון הפונולוגי בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית דוברי שפה עברית וערבית בהקשר של דיגלוסיה   מק"ט 618| בהנחיית: דר' אורית חצרוני  

עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.

 

מחקר זה בחן את נושא הקריאה והתמקד בתחום הקריאה הפונולוגית בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית. מטרת המחקר הייתה לבחון את מידת יעילות האימון הפונולוגי בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית דוברי שפה עברית וערבית בהקשר של דיגלוסיה.
במחקר השתתפו 60 תלמידים עם מוגבלות שכלית ברמה קלה-בינונית בני 7-13 שנים המבקרים בבתי ספר לחינוך מיוחד. התלמידים חולקו לארבע קבוצות בנות 15 תלמידים בכל קבוצה: שתי קבוצות של תלמידים דוברי ערבית ותלמידים דוברי עברית אשר השתתפו בתוכנית ההתערבות של אימון פונולוגי, ושתי קבוצות ביקורת.
תוצאות המחקר הראו כי האימון הפונולוגי אכן יעיל בקידום הקריאה הפונולוגית בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית אך ללא הבדל בין השפות.
 

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


תפיסותיהם של אנשי מקצוע ושל בעלי עניין את נישואי נשים ערביות בעלות אינטליגנציה תקינה עם גברים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית   מק"ט 627 | מנחה: ד"ר רוני סטריאר  

עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.
 
בשנים האחרונות מתקיימים דיונים רבים בקרב מעצבי מדיניות, אנשי מקצוע בשירותים חברתיים ואנשי אקדמיה על סוגיית זכותם של בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית להינשא. בדיון על נישואי בעלי מוגבלות שכלית עסקו עד כה כמעט אך ורק בנישואים שבהם שני בני הזוג בעלי מוגבלות שכלית, והתעלמו למעשה מסוגיית הנישואין של בעלי אינטליגנציה תקינה לבעלי מוגבלות שכלית. ממחקר חלוצי שנערך בחברה הערבית- מוסלמית בישראל עולה שהמניע של נשים כאלה להינשא לבעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קשור למעמדן הנחות כרווקות ערביות במשפחה ובחברה, ולנטיית החברה להפעיל עליהן לחצים משפחתיים, חברתיים ונפשיים להינשא.
המחקר הנוכחי חקר כיצד מתייחסים לתופעה אנשי מקצוע ובעלי עניין אחרים בקהילה, ובנוסך מעלה סוגיות הקשורות ברגישות תרבותית, בזכויות חברתיות של בעלי מוגבלות, ובהתאמת השירותים הקיימים לאוכלוסיית המחקר.
מטרת המחקר הינה העמקת המודעות ביחס לתופעה והרחבת הידע הקיים, כמו כן הקניית הבסיס למחקרֵי המשך של התופעה, החל בבדיקת התקנות והחוקים הנוגעים לאוכלוסיית הנשים ועד בחינת המערכת החוקית-המוסדית ומידת יכולתה להגן על אוכלוסיית בעלי מוגבלות שכלית וקרובי משפחותיהם בני המיעוט הערבי-מוסלמי בישראל.
 
סרטון המציג את עיקרי המחקר
צילום ועריכה : שי שלומי, דצמבר 2015
 
  

 

לצפיה בסרטון בשפה האנגלית

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


דיווחיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית המתגוררים במסגרות הדיור השונות, על תופעת האלימות המילולית המופנית כלפיהם: ממדי התופעה, אפיוניה ודרכי תגובה   מק"ט 132 | חוקרים נוספים : ד"ר נירית קרני - וייזר  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.

נושא האלימות הפך בשנים האחרונות לנושא התעניינות ומחקר בארץ ובעולם, בעקבות עלייה דרמטית באחוזי המקרים המדווחים בנושא בכלל, וכלפי אנשים עם לקויות בפרט. הדיון על התופעה מעלה שאלות רבות ומדאיגות, בעיקר בנוגע להתמודדות עם האלימות. במחקרים שנערכו עולה כי נשים חשופות לאלימות על מגוון סוגיה יותר מאשר גברים. נושא האלימות המילולית מצוין ככלל באופן מינורי מאוד במחקרים בנושא. המונח אלימות מילולית מוגדר כשימוש במילים שמטרתן לאיים, להפחיד, לצעוק, לקלל, לקרוא בשמות גנאי או ביטויים אחרים המכוונים לפגוע באדם מסוים וכל התנהגות אלימה אחרת שיש בה היבט מילולי. מרבית סוגי האלימויות טומנות בחובן אינטראקציה מילולית. במחקר זה מבצעים חוקריו צעד חלוצי בנושא האלימות המילולית כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. המחקר מתמקד בתיאור ואיתור תופעת השימוש בביטויים של אלימות מילולית כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית המתגוררים בדיור קהילתי, דיור בבית המשפחה או דיור מעוני, כמרכיב משמעותי באינטראקציות חברתיות המעצבות ומשפיעות על חייו של הבוגר. עוד בדקו החוקרים מהי ומה תפקידה של המסגרת הדיורית: דיור קהילתי, מגורים עם המשפחה ודיור מעוני, המציעה תמיכות עבור אוכלוסייה זו בהקשר לתופעת האלימות המילולית.
 
לצפייה בהרצאה שניתנה במסגרת יום העיון המחקרי של קרן שלם, יוני 2016  לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד
לתקציר בערבית
קרא | הורד