A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

שירותי האומנה לילדים עם מוגבלות: תמונת מצב וכיווני פיתוח חדשים   מחברים נוספים : אנה גרסימנקו יואה שורק  

הרקע למחקר
בשנים האחרונות נעשה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן, משרד הרווחה) תהליך של ארגון מחדש, ובמהלכו הוקם “מינהל מוגבלויות”. תהליך זה הוביל לשינוי מערכתי וארגוני גם בתחום שירותי האומנה לילדים ולמבוגרים עם מוגבלות. בעקבות השינוי עלה צורך בפיתוח שירותי האומנה לאוכלוסייה זאת וכן בהתאמה טובה יותר של המענים הקיימים הניתנים לה ובטיובם. ג’וינט ישראל-אשלים והשירות למשפחה, קהילה ואומנה — אגף בכיר קהילה במינהל מוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מובילים מהלך לשיפור שירותי האומנה לילדים עם מוגבלות. מהלך זה כלל פנייה למכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל בבקשה לערוך מחקר שיספק מידע עדכני ושיסייע באיתור כיווני פיתוח חדשים.
מטרת המחקר
המחקר נועד לתאר את מערך התפקידים ואת דרכי העבודה בשירותי האומנה לילדים עם מוגבלות ולסייע באיתור כיווני פיתוח חדשים שלהם.
 
שיטת המחקר
מערך המחקר כולל שלושה רכיבים מרכזיים:
סקר כמותי שבוחן את מאפייני הילדים והמבוגרים עם מוגבלות המשולבים באומנה בישראל, את מאפייני משפחותיהם האומנות ואת מאפייני משפחותיהם המולידות, וכן היבטים שונים הנוגעים לאומנה שבה הם שוהים ולקשר בין צלעות האומנה;
ראיונות עומק חצי מובנים עם בעלי תפקידים במערך האומנה לילדים עם מוגבלות ועם משפחות אומנה לילדים עם מוגבלות;
מידע מקבוצות דיון שכונסו ביום למידה שג’וינט ישראל-אשלים ארגנה, ועסק בליווי ילדים עם מוגבלות באומנה.
 
ממצאים
המחקר מספק תמונת מצב עדכנית על שירותי האומנה לילדים ולמבוגרים עם מוגבלות, על מאפייני הילדים והמבוגרים עם מוגבלות המשולבים באומנה ועל מאפייני משפחותיהם האומנות ומשפחותיהם המולידות, וכן מידע על הקשר בין המשולבים באומנה לבין משפחותיהם המולידות. למשל, נמצא שבכל הגופים המפעילים פותחו יחידות ייעודיות לאומנת ילדים ומבוגרים עם מוגבלות ובראשן עומדת רכזת/רפרנטית ייעודית; בשירותי האומנה לאנשים עם מוגבלות משולבים בעיקר ילדים וצעירים עד גיל 21 ; גילם של כחמישית מהמשולבים הוא יותר מ -22 ; למשולבים באומנה מגוון סוגי מוגבלות ורמות תפקוד; תפקיד המשפחות האומנות מורכב ודורש פניוּת, מסירות והשקעה מרובה; שיעורן של משפחות האומנה הדתיות מאוד והחרדיות גבוה משיעורן באוכלוסייה הכללית; והמשפחות המולידות מוחלשות יותר מן המשפחות האומנות.
 
מסקנות
במחקר זוהו שתי תת-קבוצות שרצוי לתת להן מענה ייחודי ולפתח מומחיות בנוגע לליווין:  (1) מבוגרים עם מוגבלות המשולבים באומנה;  (2) ילדים ומבוגרים המשולבים באומנת קרובים.
נוסף על כך זוהו במחקר שבעה תחומים בשירותי האומנה לילדים ולמבוגרים עם מוגבלות שכדאי לתת עליהם את הדעת במיוחד: (1) פיתוח והנגשה של גוף ידע על מוגבלויות, זכויות ושירותים; (2) חיזוק הליווי והתמיכה הניתנים למשפחות האומנות ילדים עם מוגבלות; (3) טיוב דרכי הגיוס של משפחות האומנה לילדים עם מוגבלות; (4) פיתוח השימוש בדרכי תקשורת תומכת חלופית עם ילדים עם מוגבלות המשולבים באומנה; (5) שיפור הקשר בין הילד עם מוגבלות המשולב באומנה ובין משפחתו המולידה; (6)הבטחת מעבר של ילדים עם מוגבלות המשולבים באומנה, לסידור מיטבי בבגרותם; (7) הבניה של מערך תפקידים ייעודי בשירותי האומנה לילדים עם מוגבלות וחיזוק ההכשרה לרכזות ומנחות האומנה.
תחומים אלו שלובים זה בזה, והם משפיעים ומושפעים הדדית. לכן מומלץ להשקיע מאמצים בפיתוח כולם בעת ובעונה אחת.
 
 
המחקר בוצע ביוזמת ג'וינט ישראל-אשלים ובשיתוף השירות למשפחה, קהילה ואומנה, אגף בכיר קהילה במינהל מוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
 
לקריאת המחקר המלא לחצו כאן



ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך בעת משבר הקורונה – סקירת מדיניות בין-לאומית   מחברים נוספים : מריאלה יאבו, הילה רימון גרינשפן, יניב אורן, לייה מורן גלעד  

מסמך זה סוקר את מערכת החינוך בהקשר של ילדים עם מוגבלות ואת התמיכה שהם ומשפחתם מקבלים בעת משבר הקורונה, תוך מיקוד בכמה מדינות מרכזיות (ארגנטינה, ארצות הברית (ניו יורק וקליפורניה), אנגליה, גרמניה, ספרד ואוסטרליה (ניו סאות' ווילס)). לסקירה נבחרו מדינות שבהן הצלחנו לאתר מידע משמעותי על ילדים עם מוגבלות (אם באמצעות אתרי אינטרנט ואם באמצעות אנשי קשר), תוך דגש על מדינות שבהן התפשטות המגפה משמעותית יותר מאשר בישראל (ספרד, אנגליה, ארה"ב, גרמניה), אך גם דוגמאות למדינות שבהן מספר החולים והמתים קטן יותר )באוסטרליה מספר החולים והמתים המוחלט דומה מאוד לזה שבישראל, אולם נמוך כאשר מתייחסים
למספר התושבים, ובארגנטינה מספרם נמוך באופן ניכר). 
הסקירה בוצעה ברובה מתוך מקורות גלויים (אתרי אינטרנט, מסמכים רשמיים ופרסומים בתקשורת).
עיקרי הממצאים מפורטים להלן ובטבלה המופיעה בנספח. פירוט הממצאים מופיע בהמשך המסמך עבור כל מדינה שנסקרה.
 
להורדת המסמך

 

לפריט המלא
קרא | הורד


פיתוח כלי לאיתור ילדים עם מוגבלות על בסיס סקירת כלי מחקר מן הארץ ומן העולם   מחברים נוספים : נורית גדג', כרמל בן דור,דפנה הרן  

מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל בשיתוף משרד החינוך, האוצר, הבריאות, הביטוח הלאומי וג'וינט ישראל מבצע מחקר בנושא ילדים עם מוגבלות וצריכת שירותי בריאות, חינוך ורווחה בקרב אוכלוסייה זו. כחלק ממחקר זה, ערך מכון ברוקדייל סקירה בין-לאומית של כלים מרכזיים המשמשים להגדרה ולמדידה של מוגבלות בקרב ילדים, במטרה לגבש כלי מהימן לאיתור ילדים עם מוגבלות בישראל. בפתח הסקירה הנוכחית מוצגות נקודות מבט שונות להמשגת מוגבלות ומתוארים האתגרים הכרוכים בגיבוש הגדרה תפעולית. לאחר מכן נסקרים מספר כלים מארה"ב, מהאיחוד האירופי ומישראל. במסגרת הסקירה מופו סוגי המוגבלות שמופיעים בכל כלי, נבחנו נוסחי השאלות בכל כלי ולצורך בניית הכלי לאיתור ילדים עם מוגבלות בישראל בוצעו התאמות ניסוח לתרבות הישראלית בכלל, ולאוכלוסייה הנחקרת בפרט. לכל אחד מן הכלים הנסקרים, מתוארים העקרונות שהנחו את מחבריו, יתרונותיו וחסרונותיו.
 
בפרק המסכם מוצג הליך הגיבוש של הכלי לאיתור ילדים עם מוגבלות ומובאים הקריטריונים להחלטה מיהו ילד עם מוגבלות. ה- Questionnaire Screening Disability Child Brookdale הוא כלי ייחודי, חדשני ומקיף, שכן הוא פותח על בסיס סקירה של כלים רבים אשר נעשה בהם שימוש בתחום ילדים עם מוגבלות. נוסף לכך, הוא כולל שאלות המתייחסות למגוון רחב של מוגבלויות ובעיות בריאותיות שונות ועם זאת הוא קל להבנה ושימוש.

 

המחקר נערך במימון משותף של משרד החינוך, המוסד לביטוח לאומי, משרד האוצר, ג‘וינט ישראל-אשלים .ומכון מאיירס-ג‘וינט-ברוקדייל

 

לקריאת המחקר המלא



סקירה בין-לאומית של כלי מדידה לאיתור אנשים עם מוגבלות   מחברים נוספים : תום אינהורן, נורית גדג', ליטל ברלב  

המחקר בוחן דפוסי ההשתתפות בחברה של אנשים עם מוגבלות בגיל העבודה בישראל. כחלק ממחקר זה, ערך מכון ברוקדייל סקירה בין-לאומית של כלים מרכזיים המשמשים להגדרה ולמדידה של מוגבלות ברחבי העולם, כדי לגבש כלי מהימן לאיתור אנשים עם מוגבלות בישראל. בפתח הסקירה מוצגות נקודות מבט שונות להמשגת מוגבלות ומתוארים האתגרים הכרוכים בגיבוש הגדרה תפעולית. לאחר מכן נסקרים כמה כלים בישראל, באיחוד האירופי ובארה"ב המשמשים למדידה של מוגבלות ולאיתור אנשים עם מוגבלות, זאת לאור הנחות היסוד בנוגע למהותה של מוגבלות המגולמות באמנה הבין-לאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ובמודל ה-ICF) Health and Disability, Functioning of Classification International )של ארגון הבריאות העולמי. לכל אחד מן הכלים הנסקרים, אשר מובאים בנוסחיהם המקוריים, מתוארים העקרונות שהנחו את מחבריו, יתרונותיו וחסרונותיו של הכלי הנסקר לעומת כלים אחרים והשיקולים להכללה או לאי-הכללה של פריטים כאלה ואחרים בכלי המוצע לאיתור אנשים עם מוגבלות עבור המחקר הנוכחי. בפרק המסכם מוצג הליך הגיבוש של כלי זה, ומובאים הקריטריונים לשם ההחלטה מיהו אדם עם מוגבלות.

המחקר נערך עבור נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, במימונה ובסיועה.

 
 

 



החל הרישום לכנס מכון ברוקדייל : שותפות לקוחות בשיפור השירותים החברתיים   שיתקיים ב 5/11/2019 | יום שלישי | 09:00-15:00 | במרכז שלווה, ירושלים  

הכנס יעסוק בנושא החשוב של שיתוף הלקוחות ובדרכים לשיתוף.

יובילו אותו מיטב אנשי המקצוע מהארץ ומחו"ל, וישתתפו בו נציגי משרדי ממשלה, נציגי CQC (הגוף המפקח על שירותי בריאות ורווחה בבריטניה), גופי מגזר שלישי, חוקרים, אנשי אקדמיה, תקשורת ולקוחות.

מושבי הכנס יעסקו בשותפות לקוחות משלוש זוויות: עיצוב מדיניות ופיתוח שירותים, שיטת מחקר חדשניות, ותהליכי פיקוח על שירותים חברתיים והבטחת איכותם.

לתוכנית הכנס

לרישום לכנס 

 

 



הערכת תוכנית שילוב צעירים עם מוגבלות במרכזי צעירים   מחברים נוספים : דורי ריבקין  

 מחקר הערכה זה נערך ביוזמת "ישראל מעבר למגבלות" והוא עוסק ביישום התוכנית לשילוב צעירים עם מוגבלות במרכזי צעירים בשלושת מרכזי הצעירים הראשונים שבהם היא פעלה: בעכו, בשדרות ובנתניה. כמו כן נבחנות סוגיות שעלו בהפעלת התוכנית והשפעתה כפי שהיא נתפסת בשלב זה בעיני צוותי המרכזים ובעיני הצעירים המגיעים למרכזים. מטרת המחקר היא לסייע בקבלת החלטות בנוגע להמשך פיתוח התוכנית.

 

להורדת המחקר המלא

להורדת תקציר מנהלים



מרכזים למשפחות של ילדים ובני נוער עם מוגבלויות – מחקר הערכה   מחברים נוספים : דורי ריבקין  

מתוך אתר מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל

משפחות לילדים עם מוגבלויות מתמודדות לעתים קרובות עם קשיים שמשפיעים על כל המשפחה, ובכלל זה על ההורים, על האחים והאחיות ועל בני משפחה אחרים. קשיים אלה משפיעים גם על יכולתם של בני המשפחה להתמודד עם צרכיו של הילד עם המוגבלות. כדי לסייע למשפחות אלה יזמו ג'וינט ישראל-אשלים ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן: משרד העבודה והרווחה) תכנית ניסיונית של מרכזים למשפחות שלילדיהן מוגבלויות מכל הסוגים. המרכזים נועדו לספק תמיכה קהילתית למשפחות, כשירות משלים לתמיכה הפרטנית שמספקות המחלקות לשירותים חברתיים. המרכז הראשון החל לפעול בעכו בשנת 2008, ועד סוף 2016 הוקמו ברחבי הארץ 12 מרכזים, שמצויים בשלבים שונים של הטמעה כשירות של משרד העבודה והרווחה והרשויות המקומיות.

מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל ליווה את התכנית במחקר הערכה שכלל שני שלבים. בשלב הראשון בוצעה הערכה של המרכז הראשון בעכו (בשנים 2013-2012); הממצאים משלב זה סייעו לפיתוח התכנית ולהקמתם של מרכזים נוספים. בשלב השני, שנערך בשנים 2016-2015 אחרי שהתכנית הורחבה, נבחנו המרכזים הפועלים בערים אשדוד, מודיעין עילית, קריית גת ורמת גן. בסך הכול נערכו במסגרת המחקר ראיונות טלפוניים מובנים עם 460 הורים מלקוחות חמשת המרכזים, וראיונות עומק עם 49 אנשי מקצוע ועם 8 אימהות.

בין הממצאים העיקריים:
המרכזים מקיימים מגוון רחב של פעילויות. בין היתר, קבוצות תמיכה להורים ולאחים ואחיות של ילדים עם מוגבלויות, ובכמה מקרים גם לסבים ולסבתות, ופעילות הפגה ופנאי לכל המשפחה. מרכיב מרכזי נוסף בפעילות הוא פיתוח קבוצות מנהיגות של הורים השותפות בהנהגת המרכז ופועלות למען משפחות וילדים עם מוגבלויות בקהילה המקומית ומול הרשויות.
ההורים הביעו שביעות רצון גבוהה מפעילויות המרכזים, ודיווחו על תרומתם המשמעותית להפחתת הבדידות שחוו בהקשר של קשיי ילדיהם. הורים שהשתתפו בפעילויות מרובות חשו שהמרכז תרם לתחושת המסוגלות שלהם כהורים.
מרבית ההורים הביעו שביעות רצון מן המתכונת הרב-נכותית של המרכזים.
כל אחד מן המרכזים שנכללו במחקר הצליח לצקת לפעילותו תכנים ודגשים המותאמים לאוכלוסייה המקומית, לרצונותיה, לצרכיה הייחודיים ולאופייה של העיר שהוא פועל בה.

המחקר מצביע על אתגרים שעדיין ניצבים בפני מפעילי התכנית. לדוגמה, כיצד להביא יותר אבות, אחים ואחיות לפעילויות המרכז, וכיצד לשמר את יכולת הפעילות של קבוצות המנהיגות של ההורים לאחר העברת האחריות להפעלת המרכזים למשרד העבודה והרווחה ולרשויות המקומיות.
הממצאים משני שלבי המחקר נדונו על ידי השותפים לתכנית ותרמו לתהליך המתמשך של פיתוח התכנית.

המחקר בוצע בהזמנת ג'וינט ישראל-אשלים ומומן בסיועו ובסיוע קרן מנדל ברמן למחקר על ילדים עם מוגבלויות. דוח המחקר מוקדש לזכרו של מנדל "ביל" ברמן.

להורדת המחקר המלא לחץ כאן

להורדת תקציר מנהלים לחץ כאן

לעיון בתמצית המחקר בשפה האנגלית לחץ כאן

 



אנשים עם מוגבלות בישראל - עובדות ומספרים    

 מתוך החוברת :
"מדינת ישראל מספקת שירותים לילדים ולמבוגרים עם מוגבלויות פיזיות, חושיות, נפשיות ושכליות. בשנים האחרונות חוקקו חוקים המקדמים שילוב בקהילה,
וישראל אישררה את אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. עם זאת, על אף ההתפתחויות הללו, עדיין יש לבצע פעולות רבות במטרה לשפר את השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים ולעזור להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. תקוותינו היא שהמידע המוצג בחוברת זו יסייע להבהיר ולמקד את תשומת הלב באתגרים הנותרים, ויקדם את המאמצים להשגתם."
חוברת זו הופקה לרגל היום הבינלאומי לשיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות 2014.

לחוברת גם גרסה בשפה האנגלית בקישור המצורף.


לקבלת החוברת מודפסת ניתן לפנות במייל לכתובת : disabil@jdc.org.il

 

לפריט המלא
קרא | הורד


שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי-ספר רגילים: קידום השילוב ויצירת תרבות בית-ספרית משלבת   מחברים נוספים : דורי ריבקין  

במדינות המערב קיימת, מזה מספר עשורים, מגמה כללית לשלב ילדים עם מוגבלויות שונות במערכות חינוך רגילות, במקום להוציאם למערכות חינוך מיוחדות נפרדות, כפי שהיה נהוג בעבר. נטייה זו לשילוב (inclusion) עוגנה בחקיקה הישראלית תחילה על-ידי חוק חינוך מיוחד (1988) ולאחר מכן על-ידי תיקונו ב-2002. אם כי מבחינה חוקית אין עוררין על חוק זה, בשטח מתעוררים קשיים בקרב אנשי חינוך, הורים וילדים בשילוב לימודי וחברתי של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל. המסמך הנוכחי, המסתמך על ספרות עדכנית מן העולם ועל ראיונות עם אנשי מקצוע בישראל, מציג אסטרטגיות שונות להתמודד עם הקשיים ולקדם שילוב משמעותי של ילדים…

קרא עוד


שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר יסודיים: מעקב אחר יישום "פרק השילוב" בחוק חינוך מיוחד   מחברים נוספים : אלן מילשטיין, מירב מרום  

בסוף שנת 2002 התקבל תיקון מספר 7 לחוק חינוך מיוחד, הידוע בשם "פרק השילוב". אמנם, לפני חקיקת החוק כבר שולבו ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה (להלן: תלמידים משולבים), אולם, החוק מחייב את המדינה לממן את שירותי התמיכה הנלווים שלהם נזקק התלמיד המשולב: שירותי סיוע, שירותים פסיכולוגיים ופרה-רפואיים ועזרים מסייעים שונים. בנוסף לכך, החוק קובע ומפרט את התפקיד ואת כללי ההתנהלות של ועדות השילוב אשר עליהן מוטלת ההחלטה בדבר זכאות הילד לשילוב במסגרת חינוך רגילה. כמו כן, התיקון לחוק מעגן בחקיקה את חובת מעורבות ההורים ושיתופם בקבלת ההחלטה בוועדת השילוב, יחד עם זכותם לערער עליה. עוד קובע החוק כי בתחילת כל שנת לימודים תיקבע לכל תלמיד משולב תכנית חינוכית יחידנית וכי גם בעת גיבושה חייבים לשתף ולערב את הורי הילד

יישום התיקון לחוק, במגבלות מסוימות, החל בשנת 2003, אם כי תוספת התקצוב למטרת יישומו ניתנה רק כשנה לאחר מכן, משנת 2004-2005 (תשס"ה)

המחקר הנוכחי נועד לספק תמונת מצב עדכנית על סוגיות מהותיות בתחום השילוב.

 

המחקר מומן בסיוע קרן מנדל ברמן למחקר על ילדים עם מוגבלויות

 

לדוח המלא לחץ כאן

לתמצית מנהלים לחץ כאן