במסגרת הקורסים השונים של קרן שלם נדרשים התלמידים להגיש עבודות גמר.
להלן מבחר מהעבודות אשר הוגשו במהלך השנים האחרונות.
** בכל פריט בו מוזכר המונח פיגור שכלי – הכוונה היא למוגבלות שכלית התפתחותית (המונח שונה בשנת 2012)

תמנע גבאי-מרקביץ, מנהלת תחום פיתוח כ"א והסברה | timna@kshalem.org.il
 

 

תוצרים מקורס "נגישות קוגניטיבית לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית" במכללת אורנים    

"קורס לימודי מוגבלות: נגישות קוגניטיבית לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית" נפתח בסמסטר ב' במכללת אורנים, הקורס מיועד לסטודנטים ממסלול לחינוך מיוחד שנים ג' וד', לסטודנטים להסבה לאקדמאים ולסטודנטים מחוגים לחינוך מיוחד והגיל רך. משתתפות בקורס גם 3 נציגות של עמותת לוטם, המנגישה פעילויות בטבע לאנשים עם מוגבלויות.

הקורס מבוסס על ידע קודם של סטודנטים, בוגרי קורס מבוא למוגבלות שכלית התפתחותית, שנלמד בשנה ב'. הקורס ניפתח בסקירה קצרה על מאפייני מוגבלות שכלית התפתחותית ולאחריה הסטודנטים למדו על נגישות, נגישות השירות ונגישות קוגנטיבית. במסגרת לימודיהם הם נחשפו למחוון להערכת מידת פישוט לשוני של חומרים פדגוגיים וכל זוג העריך חומר אחר בהתאם למחוון שנילמד והציג את ממצאי הערכתו בפני הכיתה.
בהמשך , נדרשו הסטודנטים להכין חומרי הסברה אודות נגישות קוגניטיבית ופישוט לשוני להפנינג נגישות שהתקיים במכללת אורנים. בהפנינג הם הקימו דוכן, בו הציגו את החומרים וחילקו דוגמאות למתעניינים.

סיסמת הדוכן -
אל תהיה אדיש - תנגיש! נגישות זו לא רק מעלית!

מצורפות מספר דוגמאות לחומרים שנערכו על ידי המשתתפים. תכני החומרים מבוססים גם על קריאה וסקירה של אתרים בתחום והכרות עם אתר הנגישות הקוגניטיבית של הקריה האקדמית אונו.

את הקורס יזמה ומנחה ד"ר יונת יבזורי.

קרן שלם מסייעת במימון הקורס, במסגרת תמיכתה בקורסים באקדמיה

 
כללי אצבע לפישוט לשוני

עקרונות לפישוט לשוני

ההבדל בין:  פשוט לדבר  לבין : לדבר פשוט
 
 
 
 

 



תקשורת ואמון במע"ש - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

העבודה נערכה במסגרת המחזור חמישי של קורס מנהלי מע"שים.
 

בארגון שלנו ישנם ערוצי תקשורת שונים ומגוונים שחלקם יכול להצעיד ולהצליח את הארגון במידה והם נעשים בצורה נכונה ומכבדת וחלקם יכול לפגוע ולהכשיל את הארגון בכל היבטיו.
כמנהלים מוטלת עלינו אחריות כבדה לשפר את ערוצי התקשורת בארגון , לשפר, להקשיב, לגשר , ולקשר בין כל הגורמים בארגון תוך כדי הבנה הקשבה ותמיכה.
בעבודה זו נתמקד בתקשורת בין המשפחות לבין הארגון לחיזוק האמון והתמיכה הדדית.
באמצעות תקשורת טובה ומכבדת ניתן לשפר באופן משמעותי את המיומנות על ידי כישת כלים וידע והתנסויות.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מקבץ עבודות גמר שנעשו במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017   שנערך בחסות המסלול האקדמי של המכללה למנהל בראשון לציון  

 -

תעסוקת אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הינו חלק מתפיסת עולם המחזקת את הזכות לשילוב בקהילה של אנשים עם צרכים מיוחדים, לחוויית חיים משמעותית, שלמה ומספקת.
לא אחת, נדרשים מנהלים להפעיל מיומנויות ניהוליות רבות ומגוונות. עליהם להנהיג ולהניע את עובדיהם, לרתום מנהלים בכירים מהם ועמיתים, ליצור קשרים איתנים, ארוכי טווח ומניבי תועלת עם לקוחותיהם, לתת שירות איכותי, וכול זאת תוך עמידה ביעדיהם העסקיים והאישיים. מכאן שניהול מע"ש הינו תחום הדורש ידע ומומחיות ספציפיים.


קרן שלם ושירות קהילה באגף מש"ה המחויבים למתן כלים מקצועיים למנהלים, חברו לראשונה למסלול האקדמי- המכללה למנהל לביצוע המחזור החמישי של קורס זה.

הקורס התקיים ביחידה ללימודי המשך, המכללה למנהל. ניהול הקורס - רוני עובדיה קלז, ריכוז אקדמי - ענת הירש.

במהלך הקורס, ניתנו למנהלים כלים שסייעו בעבודתם כגון תקשורת בינאישית, הנעה והשפעה, שירות, ניהול יחידה עסקית, ניהול שינויים, ניהול ממשקי עבודה, יחסי עבודה ועוד.

בתהליכי הלמידה שולבו גורמים מקצועיים ממשרד הרווחה להצגת התפיסה והמדיניות הרצויה לפועלו של המנהל, וכן הושם דגש של טיפוחו ומיצובו כמהווה דוגמא אישית למתן שירות איכותי.
ההכשרה התבססה על לימוד חוויתי, דיון כיתתי ויישום אישי למציאות מנהלי המע"ש השונים. כמו כן, התקיימה למידת עמיתים ממקרים שהתרחשו למנהלים בפועל.

המנהלים נדרשו להגשת עבודת גמר אשר תציג בנייתו של כלי ניהולי שיתווסף לארגז הכלים שלהם.
היה עליהם לבחור נושא טעון שיפור ובעל משמעות למרכז הרש"ת שבניהולם, תוך התייחסות לנושאים שנלמדו בקורס.

להלן מקבץ עבודות גמר שהוגשו במסגרת הקורס :

שיווק הארגון - אלה גונמן, שמרית מסיקה, רנא סאפיה סלאמה, יערה צור

מסמך ניתוח תפקיד : מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי - ציפי בן שמואל, דיאנה אטלס

תוכנית חינוך לעבודה במרכזי רש"ת - עופרי ירון, לינה קדח, חנה רובינשטיין, שרון אפרת קוריאל

מכבסים ביחד - הדר שמואל, מאיר אליהו, ישראל מנדלסון, הכט מלכי

מחוברות ומחוייבות - שרה ינוקא, לאה אדמוני, מעיין ברקאי, דרור טייטלבום

ועדת קבלה נגישה - תמר קורן, תמר גדז', שגיא נעימי, ריקי מרגלית

תקשורת ואמון במע"ש - כבהה אחמד, סרחאן ראגי

 



ועדת קבלה נגישה - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

העבודה נערכה במסגרת המחזור חמישי של קורס מנהלי מע"שים.

 

ועדת הקבלה זהו המפגש הראשוני בין מקבל השירות למסגרת התעסוקה, בו יפגוש חברת אנשים חדשים ומסמכים עמוסי פרטים החשובים לקליטתו היעילה של מקבל השירות. ועדת הקבלה מורכבת מחלקים ורבלים וחלקים של השלמת טפסים .
כמנהלי מסגרות תעסוקה אשר שותפים לוועדות אלו, אנו חשים את התסכול של המועמדים אשר אינם מצליחים להיות שותפים פעילים בתהליך הקליטה ולכן בעבודה זו יצרנו כלים להנגשה של ועדת הקבלה למרכז תעסוקה.

לפריט המלא
קרא | הורד


מחוברות ומחוייבות - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

 
העבודה נערכה במסגרת המחזור החמישי של קורס מנהלי מע"שים.
 
מדי יום ביומו, עומדים צוותי המע"ש מול אתגרים מורכבים. הדרך להתמודד עם אתגרים אלו, מצריכה מצוותים אלו, בראש ובראשונה יכולות רגשיות גבוהות לצד יכולות טכניות ויצירתיות אין קץ. ללא מתן כלים מתאימים, התמודדות אלו צפויות לשחוק את העובד עד אין קץ. ביטויי השחיקה, צפוים בתחילה להשפיע על האדם עצמו, ולאחר מכן, עם התגברות השחיקה, גם על עמיתיו לצוות ואף על מקבלי השירות עצמם.

יצירת מחוברות ומחויבות ( כלפי מקבל השירות, כלפי עצמם, כלפי הצוות והארגון ) אצל צוותי המע"ש, הינה שאיפה מתמדת של המנהל\ת. שכן, זו היא אחת הדרכים היעילות להתמודד עם אתגרי השגרה השוחקים.
בעבודה זו, ננסה למצוא את אותם כלים אשר יצטרפו לארגזו של המנהל, במטרה לחזק את תחושת המחוברות והמחויבות אצל צוותיו, ובכך לשפר את גאוות היחידה הציוותית, תחושת השייכות והמסוגלות ובכך למעשה, לאפשר סביב קרקע פורייה להצלחת מטרת העל והיא מתן מענה שיקומי, וקידומי למקבלי השירות במפעלים.
 
להורדת מצגת חזותית של העבודה לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מכבסים ביחד - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

העבודה נערכה במסגרת המחזור החמישי של קורס מנהלי מע"שים.

מאז כניסת עמותת יחדיו להפעלת המרכז הרב נכותי באילת, בוצעה חשיבה על דרכים אפשריות להרחבת/ בניית קווי ייצור חדשים שיתנו מענה למצב הקיים.
מתוך רצון ליצור סוגי תעסוקה מגוונים והרצון להוריד את התלות של המרכז בחברות השונות. חיפשנו יזמות עסקית שתהיה ייחודית לנו ותוכל לתת מענה לחניכים, לתושבי העיר ולעסקים באילת.
לאחר ישיבה של צוות רב מקצועי שביצע מיפוי לצרכי העיר אילת ולתחרות הקיימת בתחומים שונים החלטנו על הקמת מכבסה שתיתן שירותים לתושבי העיר ולמוסדות. מבדיקה שביצענו עולה, שבתוך זמן קצר ניתן יהיה להפיק רווחים נאים שיגדילו את הכנסת המשתקמים וירחיבו את מגוון העבודות.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


תוכנית חינוך לעבודה במרכזי רש"ת - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

העבודה נערכה במסגרת מחזור חמישי של קורס מנהלי מע"שים.

בעבודה זו בחרנו להציג, תוכנית חינוך לעבודה כחלק משגרת היום במרכז רש"ת מודל העברת מסרים. התוכנית בנויה ע"פ מודל KFD
תוך כדי נסיון לגעת בכל הפרמטרים אשר יקדמו הצלחה בהשתלבות בתעסוקה בקהילה.
כמו כן ערכנו השוואה בין מרכזים שונים השייכים לארגון א.ד.נ.מ לבין מע"ש טירת כרמל שייך לעירייה.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מסמך ניתוח תפקיד : מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

העבודה נערכה במסגרת מחזור חמישי של קורס מנהלי מע"שים.

מע"ש תעשייתי, הינה מסגרת הנותנת מענה למקבלי שירות אשר יכולים להשתלב בעבודה בסביבת עבודה נורמטיבית וזקוקים לתיווך וליווי מוגברים. בין הגורמים לפתיחת מע"ש זה היו השאיפה להרחיב את המענה התעסוקתי לאנשים מוגבלים שכלית התפתחותית אל מחוץ לגבולות המע"ש (מפעל מוגן) עם יכולות עבודה טובות.

במסגרת זו ישנם מאפיינים ייחודיים ולמדריך תפקיד מרכזי ומשמעותי להצלחת הקבוצה ולהשגת המטרות האישיות של כל פרט בקבוצה.
בחרנו להתמקד בעבודתנו בניתוח תפקיד המדריך ובהמשך לפתח את הוראות העבודה וההדרכה.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


שיווק הארגון - עבודת גמר במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017    

עבודה זו נערכה במסגרת מחזור חמישי של קורס מנהלי מע"שים.

הנושא שבחרנו לעסוק בו הוא שיווק הארגון. מצאנו שבכל המרכזים שלנו תחום זה לוקה בחסר ואנו רוצות לפעול לשינויו. אנו מתמקדות בשיווק לגורמים: משפחות ועובדים פוטנציאליים, לשכות רווחה ומערכי דיור וגיוס מעסיקים בשוק החופשי. 

המטרה היא לבנות כלי שיאפשר לאנשי מקצוע בארגון, ללא רקע בתחום השיווק, לשווק את הארגון בצורה מיטבית.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


פרויקט סיום קורס מיומניות הפעלה בתחומי העשרה ופנאי, מאי 2016, מחוז צפון   נכתבה על ידי רוחמה חיקי, פאני סלמן ותמרה מן ממע"ש חותם, טירת הכרמל  

לאחרונה הסתיים במחוז צפון קורס "מיומנויות הפעלה בתחומי העשרה ופנאי", הקורס בוצע עבור קרן שלם ע"י מכון מגיד, בריכוזה האקדמי של גב' רונית סנפיר.

במסגרת הקורס רכשו המשתתפים ידע תיאורטי וכלים מעשיים בתחומי העשרה ופנאי ,
במגוון נושאים, וכל משתתף נדרש לפרויקט סיום.

מצ"ב פרויקט הסיכום של צוות מדריכות סביבה תומכת ומדריכה מהמע"ש, כולן מטירת הכרמל : 

רוחמה חקי, פאני סלמן ותמרה מן.


הנחיות לפרויקט הסיום מצורפות כנספח בסוף המסמך.

עבודה זו הינה אחת מכלל עבודות הסיכום לקורס זה.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


סוגיות בנושא תזונה של אנשים עם מוגבלות שכלית במסגרות בקהילה - חוברת מתכונים    

 -
בשנת הלימודים תשע"ג שירות בקהילה ויח' הבריאות של האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בשיתוף עם קרן של"ם קיימו קורס ייחודי וחדש בנושא – "סוגיות בנושא תזונה של אנשים עם מוגבלות שכלית במסגרות בקהילה". קהל היעד : עובדי ואחראי מטבח, ורפרנטים לנושאי תזונה במסגרות יום בקהילה (מע"שים ומרכזי יום) עם עדיפות לנציגי מסגרות בהן מטבח מבשל. מטרות הקורס : קורס מקצועי בנושאי תזונה לצורך העשרת אנשי צוות במסגרות היום בקהילה, בידע ובניסיון מקצועי שמטרתו לפיתוח מודעות לקיום אורח חיים בריא ותזונה בריאה ולשדרוג…

קרא עוד
לפריט המלא
קרא | הורד


תלמידי קורס "משפחתו של האדם עם מש"ה" כותבים תובנות, חוויות ועוד...   הקורס נערך בשנה"ל תשע"ד במכללה האקדמית לינוך ע"ש דוד ילין  

במהלך שנת תשע"ד התקיים הקורס "משפחתו של האדם עם מש"ה" בו לקחו חלק אנשי צוות מרצף מסגרות היום בקהילה במחוז ירושלים.
את הקורס ביצעה מכללת דוד ילין בריכוזה המקצועי של מאיה גולדמן, בלווי תמר להבי , מפקחת מחוזית משרות הקהילה, ושרית רחמים מעיריית ירושלים.
עבודות הסיום של המשתלמים בקורס תיארו ניתוח של מפגשים עם הורים וכללו הצגת מקרה מפורטת בנוסף, כל משתתף התבקש לכתוב רפלקציה – התייחסות לתהליך הלמידה שעבר במהלך הקורס והשפעתו על עבודתו.
 
המסמך הבא מרכז את הרפלקציות של תלמידי הקורס.

 

לפריט המלא
קרא | הורד