"כל הלומד מדעים ואינו משמשם לתועלת אחרים – דומה לאדם החורש ואנו זורע" (סעדי)

קרן שלם תומכת בעבודות מחקר שנועדו לקדם ולשפר את איכות הטיפול והחינוך שמקבלים ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, זאת כדי לאפשר להם להגיע לאיכות חיים מיטבית.

קרן שלם סייעה עד היום לעשרות מחקרים בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית שתרמו מדעית ויישומית לקידום ופיתוח השירותים והטיפול בתחום זה.

חוקרים המעוניינים להגיש הצעות מחקר מוזמנים להיכנס לעמוד מענקי מחקר.

בנוסף, הקרן אספה ויצרה מאגר של כל כלי המחקר שנעשה בהם שימוש באמצעות מחקרים אלה.

בעמוד זה של האתר מוצגים כל המחקרים ועבודות הגמר שנעשו בתמיכת הקרן.

** בכל פריט מידע בו מצויין המונח - "פיגור שכלי", הכוונה היא למוגבלות שכלית  התפתחותית (המונח שונה בשנת 2012)

 

שרון גנות, מנהלת תחום ניהול ידע | sganot@kshalem.org.il

נרטיבים של סיפורי חיים מפי מבוגרים עם אבחנה כפולה של מוגבלות שכלית והפרעות נפשיות: זהות אישית, איכות חיים ואוריינטציית עתיד   מק"ט : 890-64-2018 | בהנחיית פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ  

עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם
מטרת המחקר הייתה לבדוק נרטיבים של סיפורי חיים מפי מבוגרים עם אבחנה כפולה של מוגבלות שכלית והפרעה נפשית בהיבטים של: זהות אישית, איכות חיים ואוריינטציית עתיד.
השתתפו 12 נבדקים עם אבחנה כפולה של מוגבלות שכלית והפרעה נפשית של סכיזופרניה, או הפרעת אישיות המתגוררים במסגרות מוגנות. מתודת המחקר הייתה איכותנית נרטיבית עם מרכיב כמותי ובאמצעות ראיונות חצי מובנים (שקדי, 2003; Tracy, 2019). המחקר התבסס על מודל שלושת הפונקציות של הזיכרון האוטוביוגרפי (The Three Function Model of Autobiographical Memory), (Pillemer, 2003 ;Bluck, Alea, Habermas, & Rubin, 2005; Harris, Rasmussen, & Berntsen, 2014). נמצא כי: המגבלה הנפשית הינה דומיננטית בזהותם האישית של הנבדקים וגבוהה באופן מובהק ממודעותם למגבלה השכלית. איכות החיים של משתתפי המחקר הינה טובה יותר בהווה בהשוואה לעבר. קיימת אוריינטציית עתיד לגבי תעסוקה, זוגיות, משפחה ובריאות, אך השאיפה העיקרית באופן מובהק היא לעצמאות ושליטה על החיים.
 
 מילות מפתח: סיפורי חיים, מוגבלות שכלית, אבחנה כפולה, הפרעות נפש, סכיזופרניה, הפרעת אישיות, זהות אישית, איכות חיים, אוריינטציית עתיד

לפריט המלא
לתקציר המחקר
למגבלות המחקר והמלצות למחקר המשך

 

 
 

 



בין חילון לדתיות בישראל: הבדלים בין המלצותיהם של עובדים סוציאליים מוסלמים ואימאמים בסוגיות של נישואין/גירושין ומשמורת ילדים הנוגעות לאנשים עם מוגבלות שכלית או מחלת נפש   מק"ט 890-175-2019| בהנחיית אריק רימרמן  

עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.
מטרת המחקר הייתה לבחון את המלצותיהם של עובדים סוציאליים מוסלמים ואימאמים בישראל בנושאי גירושין או נישואין ומשמורת ילדים הקשורים לבני זוג שאחד מהם לוקה במוגבלות שכלית או במחלת נפש בהתבסס על תיאוריית ההבניה החברתית של ברגר ולקמן (Berger & Luckman, 1969).
אוכלוסיית המחקר כללה למעשה את רוב (138) העובדים הסוציאליים המוסלמים המועסקים במשרה תקנית ב-11 מחלקות לשירותים חברתיים במשולש הצפוני. כמו כן היא כללה את מרבית האימאמים (48) המועסקים על ידי משרד הפנים ופועלים ביישובים במשולש הצפוני. לבדיקת זאת נעשה שימוש בשאלון נתונים דמוגרפי, שאלון רמת הדתיות של העובד/ת הסוציאלי/ת על סמך מדד הדת של אוניברסיטת דיוק (DUREL; Koenig & Büssing, 2010), ושאלון תיאורי מקרים שנבנה על ידי החוקרת על סמך פסיקות של בתי הדין השרעיים בארץ, תוך התאמתן למחקר השאלון כלל 25 תיאורי מקרים (10 רלוונטיים לנישואין/גירושין ו-15 למשמורת ילדים). נעשה שימוש באלגוריתם CHAID (Chi-squared Automatic Interaction Detector) באמצעות תוכנת SPSS 22.0. אלגוריתם CHAID הורץ על קובץ הנתונים של תיאורי המקרים שכלל 4650 תיאורי מקרים. הממצא המרכזי של המחקר התייחס לדתיותה של המשפחה כפי שעולה מתוך תיאורי המקרים. כאשר צוין במפורש כי המשפחה היא דתית או שומרת מצוות היא זכתה לתשומת לב מיוחדת בהמלצותיהם של העובדים הסוציאליים המוסלמים והאימאמים. באופן כללי, העובדים הסוציאליים המוסלמים נטו להמלצה דתית כאשר אוזכר במפורש שמשפחתו של האדם עם מוגבלות שכלית או מחלת נפש היא דתית. אותה תוצאה התקבלה בניתוח הכללי של האימאמים. מאידך, בניתוח המלצות העובדים הסוציאליים המוסלמים לגבי מוגבלות שכלית נמצא שסוג הסוגייה (נישואין, גירושין ומשמורת ילדים) היה רלבנטי להמלצות ולאו דווקא מידת הדתיות של המשפחה.

לפריט המלא

לתקציר המחקר בעברית 

לתקציר המחקר בערבית

למגבלות המחקר והמלצות למחקרי המשך 

 

 



הערכת תרומת מיזמי קרן שלם בתקופת סגר הקורונה הראשון (שחל בחודשים מרץ- מאי 2020)   מק"ט 890-236-2020| מחברים נוספים: נגה חן  

מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם.
במהלך מרץ- אפריל 2020, עם התפשטותה של מגפת הקורונה בישראל וכניסת אזרחי המדינה לסגר הראשון בביתם, הוציאה קרן שלם לפועל מספר יוזמות על מנת לסייע למשפחות המתמודדות עם קרוב משפחה בעל מוגבלויות שונות (מש"ה או מוגבלויות אחרות) וכן על מנת לתמוך באנשי המקצוע מהתחום וללוותם בסיוע למשפחות בתקופה זו. היוזמות שיצאו לפועל והוערכו על ידי 'מכלול'- יחידת הערכה ומחקר של קרן שלם, בדרכים שונות הנן:
1. 'מענק עידוד לתקופת הבידוד'- מענק כספי לרשויות המקומיות לטובת ציוד פנאי למשפחות של אנשים עם מוגבלויות, אשר הועבר ל-230 רשויות מקומיות אשר נענו לקול הקורא שהפיצה קרן שלם.
2. הרצאות מקוונות בנושא התנהגות מאתגרת- קיום הרצאות מקוונות בשני נושאים למשפחות ואנשי מקצוע- 'יציאה מקו העימות' ו-'התמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי קורונה בשיטת התערבות מכילה- מודל המיכל'.
3. פתיחת קבוצת WhatsApp לאנשי מקצוע בתחום המש"ה- זאת במטרה להעביר מסרים רלוונטיים לתקופת הסגר בצורה מהירה ואפקטיבית. בקבוצה 140 חברים.
4. הקמת אתר האינטרנט "שלם בשבילכם" עבור אנשים עם מוגבלויות- אתר אינטרנט ייחודי אשר הוקם הודות לתרומת חברת 'או-אם-2' ונבנה בסיוע חברת 'Idan Bar'. האתר נגיש עבור אוכלוסיית האנשים עם מש"ה ובו רוכזו תכנים שנאספו מרחבי הרשת בשפה פשוטה.


לקריאת דו"ח הממצאים המלא של המחקר לחץ כאן
לקריאת תקציר המנהלים לחץ כאן
לצפייה במצגת סיכום הממצאים לחץ כאן

 



בחינת שילוב תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בישראל: מאפיינים עיקריים ומידת שביעות הרצון של הצוות החינוכי, של התלמידים ושל הוריהם   מק"ט 890-66-2018| מחברים נוספים: גלעדה אבישר  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.
במחקר זה נבחנו תהליכי שילוב של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקרב הצוות החינוכי, התלמידים עם מש"ה והוריהם. בנוסף נבחנו היבטים לימודיים, חברתיים והתנהגותיים של התלמידים המשולבים; תפיסת בעלי העניין את הסביבה כתומכת, מעניקה מענה רגשי ומתייחסת לצרכיהם של התלמידים המשולבים ומידת שביעות הרצון שלהם וכן תפיסות התלמידים המשלבים. הנתונים נאספו במגזר היהודי בלבד באמצעות שאלון וראיון אישי.
נמצא שתלמידים עם מש"ה משולבים בכיתות הרגילות בשילוב יחידני מלא או חלקי וכן בשילוב כוללני בבית ספר מכיל וכן נמצאו יותר גורמים שמקדמים יישום שילוב של תלמידים עם מש"ה מאשר גורמים שמעכבים. האפשרות ללמוד בכיתה הרגילה נתפסת כהזדמנות להשתלבות חברתית ובתוך כך התלמידים המשלבים תופסים את התלמיד המשולב כחלק בלתי נפרד מקבוצת השווים לצד ההבנה שיש לעזור לו.

 

לפריט המלא לחץ כאן

לתקציר המחקר לחץ כאן 

 



הערכת תכנית (פיילוט) להנגשת הזקנה וההזדקנות בקרב אנשים עם מש"ה והמערך שסביבם   מק"ט 890-155-2019| מחברים נוספים : נגה חן  

מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם.


תהליך הזקנה מלווה בהשפעות האופייניות לכלל האוכלוסייה וכוללות בעיקר הפחתה וחוסר התחדשות הבאים לידי ביטוי בשלושה ממדים המשולבים זה בזה ובתהליך הזקנה: הממד הביולוגי (פיזי וקוגניטיבי), הממד הרגשי והממד החברתי. אדם מזדקן עם מש"ה חווה את אותן השפעות אך אליהם נוספים קשיים הנגרמים כתוצאה ו/או נלווים למוגבלות עצמה, כגון צמצום הקשר עם בני המשפחה שהזדקנו ומותירם ללא עורף משפחתי משמעותי, התמודדות עם מצבי אבל, ירידה בתעסוקה ועוד.


במטרה לסייע בהכנה מתאימה לקראת גיל הזקנה ולהתמודדות טובה יותר עם המעברים והאתגרים הצפויים, פותחה תכנית להעברת סדנאות מותאמות לאנשים עם מש"ה המתמקדות בהנגשת נושא הזקנה, בשילוב תמיכה של המערכת המשפחתית והמערכת המקצועית המלווה אותם. התכנית פותחה על ידי צוות בין-ארגוני בעל מומחיות בנושא זה ובעבודה עם אוכלוסייה זו: ד"ר דליה נסים, מנהלת מקצועית של מכון טראמפ בבית איזי שפירא; ד"ר מיכל וולף, מנהלת סניף אלווין חיפה והצפון; עו"ס טובה פנקס, מנהלת מרכזי היום באלווין ירושלים; אבי הולר – מנהל מרכזי היום לגמלאים בסניף אלווין השרון והמרכז; גל אזוולוס – מנכ"ל מעונות גל; נוגה שפילברג - מנהלת מקצועית מעונות גל.


התכנית הועברה לראשונה כפיילוט בשנת תש"פ במרכז לגמלאים עם מוגבלות שכלית בשתי רשויות : חולון ורחובות. את הפיילוט לוותה הערכת מעצבת על ידי 'מכלול'- יחידת הערכה ומחקר של קרן שלם, במטרה לטייב את התכנית/סדנאות ולבחון את מידת הצלחתה ותרומתה לקהלים השונים. ממצאי הפיילוט מוצגים במסמך זה.

 

לקריאת דו"ח הממצאים המלא של המחקר לחץ כאן

לקריאת תקציר המנהלים לחץ כאן

לצפייה במצגת סיכום הממצאים לחץ כאן

לתדריך התוכנית המלא

 

 



הערכת מיזם הנגשה קוגניטיבית של מוזיאונים ואתרי פנאי   מק"ט 142| הילה רימון גרינשפן, יוסי פריאר דרור, שירה ילון חיימוביץ  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם וקרנות הביטוח הלאומי.

אקים ישראל בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, קרן שלם והמשרד לשירותים חברתיים יזמו והפעילו פרויקט ייחודי להנגשה קוגניטיבית של מוזיאונים. בפרויקט השתתפו ארבעה מוזיאונים, ומוזיאון נוסף שימש להשוואה. במחקר הנוכחי הוערכה רמת הלמידה ושביעות הרצון של קבוצות מבקרים עם מוגבלות שכלית לפני ואחרי תהליך ההנגשה הקוגניטיבית של כל מוזיאון. הממצאים הכמותיים מאששים כי השינוי בידע גדול יותר באתרים המונגשים מאשר באתר שלא הונגש. יחד עם זאת, הידע ככלל נותר נמוך. לא נמצא אישוש לכך שהנגשה של האתרים מעלה את שביעות הרצון. נמצא כי שביעות הרצון הייתה גבוהה מאוד טרם הנגשת האתרים וקשורה למרכיבים נוספים כגון: אורך הסיור, גודל הקבוצה, מידת ההנגשה הפיזית, המעברים ממקום למקום בתוך המוזיאון, חלל ההדרכה (פתוח/סגור), תמיכת הצוות המלווה, שימוש בתגי שם למשתתפים, מאפייני ההדרכה, השימוש בעזרים, פישוט לשוני, שימוש בסמלים, למידה פעילה, ויצירת חווית ביקור מהנה.

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


"אהבה ללא גבולות?"- תפיסות עובדים סוציאליים ביחס לזוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית במסגרות דיור חוץ- ביתיות   מק"ט 890-104-2018| מנחה: ד"ר רוני הולר  

עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם.

מחקר זה מבקש לבחון את תפיסותיהם של עובדים סוציאליים ביחס לזוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית המתגוררים במסגרות דיור חוץ-ביתיות. שלוש שאלות מנחות את המחקר: (1) מהן התפיסות של עובדים סוציאליים לגבי זוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית? (2) מהן התפיסות של עובדים סוציאליים ביחס למדיניות הקיימת בארגונם כלפי זוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית? (3) מהן דרכי ההתערבות של עובדים סוציאליים בנושאים הקשורים לזוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית?
המחקר נשען על הפרדיגמה האיכותנית. לצורך המחקר נערכו ראיונות חצי-מובנים עם חמישה-עשר עובדים סוציאליים אשר עובדים במסגרות דיור חוץ-ביתיות ואשר נדגמו באופן מכוון. הנתונים שנאספו נותחו בהתאם לעקרונות הניתוח התמטי.
במחקר יוצגו הנחות היסוד של העובדים הסוציאליים לגבי זוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית, תפיסותיהם לגבי השלבים השונים בזוגיות ותפיסת תפקידם ביחס לתחום הזוגיות בעבודתם עם אנשים עם מוגבלות שכלית במסגרות הדיור. בנוסף, הממצאים יאפשרו לזהות חסמים, ברמת הפרקטיקה והמדיניות, אשר מגבילים את היכולת של אנשים עם מוגבלות שכלית במסגרות דיור חוץ ביתיות לממש את שאיפתם לזוגיות.

 

לפריט המלא
קרא | הורד
לתקציר
קרא | הורד
להמלצות למחקרי המשך
קרא | הורד


החיים בקהילה בעיניהם של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית   מק"ט 139| מחברים נוספים: אריה רימרמן, מלכה מרגלית  

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם.
דו"ח זה מציג ממצאי חמש שנות מחקר-אורך אשר בחן את החיים בקהילה כפי שהם נתפסים על ידי צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והוריהם, תוך שימוש במתודולוגיות כמותניות ואיכותניות. המחקר כלל 126 צעירים והוריהם. גילאי הצעירים בעת כניסתם למחקר נעו בין 15-30 (M=20.33, SD=4.00). ברוח אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות, ובהעדרם של מחקרי אורך שעקבו אחר איכות החיים של הצעירים, התמקד המחקר בבחינת מודל החברתי-תפקודי של אדם-סביבה וחקר גורמי חוסן. זוהו מסלולי התפתחות מובחנים בקרב הצעירים במדדי המחקר (כגון, איכות חיים, בחירה, מאמץ). עוד הודגשו תרומת מדדי הצעירים וההורים (לדוגמא, מדדי תמיכה ומאמץ, משאבי הורים ואקלים-משפחתי), להסבר איכות החיים של הצעירים.
 

לתקציר המחקר לחץ כאן

לפריט המלא לחץ כאן

לתקציר המנהלים לחץ כאן

למגבלות המחקר והמלצות למחקרי המשך לחץ כאן

 

סיכום כל שנות המחקר

סיכום ממצאי השנה הרביעית

סיכום ממצאי השנה השלישית

סיכום ממצאי השנה השניה

 

 

 

 

 

 

 



ממצאי סקירת מידע בנושא מודלים להנגשת שירותים מוניציפליים לאנשים עם מש"ה   מק"ט 255| מחברים נוספים : נגה חן  

מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם.
מטרת הסקירה במסמך הבא הייתה לאסוף מידע ממדינות שונות בעולם על מודלים קיימים להנגשה קוגניטיבית של שירותים מוניציפליים עבור אנשים עם מש"ה. הסקירה נעשתה על ידי חיפוש אינטרנטי והתמקדה במדינות המובילות בעולם בתחום זה: ניו יורק (ארה"ב), שוודיה ואנגליה.
הסקירה מעלה מונחים מרכזיים ואת מדיניות ההנגשה הרווחת במדינות אלו. כמו כן, מובאות דוגמאות ומודלים להנגשה אשר עלו בסקירה כגון הנגשת מסמכים, אתרי אינטרנט ואפליקציות של גופים ציבוריים, הנגשת התחבורה הציבורית, מערכת המשפט ושירותי הבריאות. כל אלו עבור מטרת העל של הרחבת עצמאותם של אנשים עם מוגבלות במרחב הציבורי.

 

לקריאת דו"ח ממצאי הסקירה לחץ כאן

 



הערכת תרומתם של קורסים באקדמיה המשלבים את תחום המש"ה (נלמדו בשנה"ל תשע"ט)   מק"ט 234| מחברים נוספים : נגה חן  

מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם.
בדו"ח הממצאים הבא, מובאים ומוצגים ממצאי הערכת שביעות הרצון ובחינת השינוי בעמדות כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקרב סטודנטים לאחר השתתפותם בקורסים בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית בשנה"ל תשע"ט במסגרות אקדמיות שונות.
ניתוח ממצאי שאלוני המשוב העלה ממצאים חיוביים. נראה כי מרבית הסטודנטים מוצאים חשיבות רבה מאוד בלמידת קורסים בנושא זה וכן כי השתתפות בקורסים התחום המש"ה עורר בהם עניין במידה רבה להמשיך ללמוד או לעסוק בתחום המש"ה. כמו כן, כמחצית מהמשיבים, הביעו שביעות רצון רבה מהקורסים בהם לקחו חלק. במקביל, רוב המשיבים דיווחו כי עמדותיהם כלפי מש"ה השתנו בעקבות השתתפותם בקורס וכן כי הקורס הגביר את הרצון ותחושת המסוגלות לעבוד עם אוכלוסייה זו.
 

לקריאת דו"ח הממצאים המלא של המחקר לחץ כאן

לצפייה במצגת סיכום הממצאים לחץ כאן

 



ממצאי סקירה מידענית בנושא אתיקה במחקר באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית   מק"ט 236| מחברים נוספים : נגה חן  

מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם.


מטרת הסקירה הייתה לאסוף מידע מהארץ והעולם לגבי קודים אתיים במחקר בו לוקחים חלק אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית על מנת להבחין האם קיימת מודעות לפנייה מותאמת ואתית למחקר בו משתתפים אנשים עם מש"ה. הסקירה ואיסוף המידע נלקחו מתוך אתרי האינטרנט של מוסדות אקדמאיים מובילים במדינות שונות בעולם, דוברות אנגלית וידועות כ"מודל לחיקוי" בנושא האתיקה לאנשים עם מש"ה. זאת במטרה לבדוק מהו הסטנדרט של כללי האתיקה בתהליכי הערכה ומחקר. ממצאי סקירה קצרה זו מביאים את ההתייחסות האתית שנמצאה באוניברסיטת Cambridge- אנגליה ובאוניברסיטת UIC בארה"ב.

סייעה בייעוץ : פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי, בית הספר לחינוך, בר אילן 

 

לקריאת דו"ח ממצאי הסקירה לחץ כאן

 

 



הערכת מיזמים חברתיים במועצות אזוריות   מק"ט 235| מחברים נוספים : נגה חן  

מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם.
בשנת תשע"ח פרסמה קרן שלם קול קורא לפיתוח מיזמים חברתיים במועצות האיזוריות. בעקבות הפנייה פותחו 8 מיזמים חברתיים יחודיים במועצות האיזוריות. מטרות ההערכה הנוכחית היו ללמוד על המנגנון העומד בבסיס הוצאת מיזמים חברתיים לאוכלוסייה עם מש"ה במועצות האזוריות, כמו גם ללמוד על מידת ההצלחה ותרומתם של המיזמים החברתיים שהחלו לפעול.
דו"ח ההערכה מציג את ההתייחסות למיזמים ממספר נקודות מבט: מנהלי המיזמים, משתתפים במיזמים (עם/בלי מוגבלות), בני המשפחה ומדריכי הפעילויות. בנוסף נשמעה התייחסותם של נציגי מ.א. שניסו לפתח מיזם אך לבסוף לא פיתחו וכן נציגים של מ.א. שכלל לא הגיבו לקול הקורא.
הממצאים המוצגים בדו"ח מלמדים על תרומה משמעותית של המיזמים החברתיים עבור הקהלים השונים והמגוונים שהוערכו. בנוסף, הממצאים מצביעים על הכוח והתרומה של השילוב – הן לאוכלוסייה עם מוגבלות והן לאוכלוסייה ללא מוגבלות ולקהילה עצמה – בהיבט של המודעות, הנתינה/קבלה, שינוי תפיסתי כלפי האוכלוסייה עם מוגבלות, ושיפור תחושת הביטחון במרחב הקהילתי. ממצא חשוב נוסף מצביע על תרומה עקיפה של המיזמים למועצות האיזוריות עצמן, הן מבחינת השיח בצוותים בתוך המועצה ויצירת שיתופי פעולה, והן מבחינת מיצוב המועצות.
הערכה זו מאפשרת ללמוד על הצרכים, החסמים והאתגרים שליוו את פיתוח המיזמים, כמו גם על אופן ההתמודדות עם האתגרים – כך שניתן יהיה בעתיד להשתמש בידע זה לטובת פיתוח מיזמים חדשים.

 

לקריאת דו"ח הממצאים המלא של המחקר לחץ כאן

לקריאת תקציר המנהלים לחץ כאן

לצפייה במצגת הממצאים המרכזיים לחץ כאן