פיתוח ידע יכול לשמש כמנוף להתמקצעות ומצוינות וכמובן, לשיפור איכות החיים של האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותם.

 במקביל להשקעה בפיתוח קורסים, הכשרות והשתלמויות יחד עם השותפים לכלל אנשי המקצוע בתחום המוגבלות השלכת ההתפתחותית וכן הרחבת החקר האקדמי בתחום, החלה  הקרן להשקיע משאבים גם בפיתוח הידע והתורה המקצועית והבנייתם לכדי כלים יישומיים כל זאת במטרה לשפר תהליכי עבודה, ליצור סטנדרטיזציה, לעודד איכות הן בשירות ובטיפול של כל העוסקים בתחום.

פעילות הקרן בנושאים אלה יחד עם כל השותפים בתחום משפיעה באופן ישיר ומשמעותי על שיפור בחיי היומיום של האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותם.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בתחומים בהם הייתם רוצים לפתח ידע ותורה שיכולים לסייע לעוסקים בתחום.

 להלן מוצגים תוצרי פיתוח ידע מקצועי שהקרן היתה שותפה להם. ניתן למצוא תוצרים נוספים תחת ערכות הדרכה ותכנון.

 

** בכל פריט בו מוזכר המונח  פיגור שכלי – הכוונה היא למוגבלות שכלית התפתחותית (המונח שונה בשנת 2012)

 

שרון גנות, מנהלת תחום ניהול ידע |  sganot@kshalem.org.il

שירות סביבה תומכת: מסמך מדיניות 2016    

תכנית סביבה תומכת הינה תכנית מרכזית של השירות לטיפול בקהילה המהווה חלופה להוצאה חוץ ביתית לאנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). התכנית פועלת כ- 10 שנים, וכרגע משתתפים בה כ- 630 אנשים עם מש"ה, ב- 45 רשויות, בהנחיית כ- 40 מדריכים. בחלק מהרשויות הרשות מפעילה את התכנית, ובחלק עמותות (כגון: כוכב, צ'יימס, אדנם, שיח סוד, אקים). התוכנית מספקת שירותי תמיכה, ליווי והכוונה לאנשים בגילאי 21+ עם מוגבלות שכלית התפתחותית, המתגוררים בגפם או הגרים עם הוריהם המבוגרים בקהילה, ואף לאנשים שנמצאים במצבי סיכון, במטרה להשאירם בקהילה.

ייחודיותה של התוכנית היא בהיותה מותאמת אישית לאדם, תוך התייחסות ובחירה מתוך השירותים הקיימים בקהילה, והיותה שירות משלים לשירותי הרווחה. התוכנית בולטת ביכולתה להביא לקידום ולשילוב של אוכלוסיות בלתי משולבות המתגוררות בבתים בקהילה, בתוכניות ובשירותים המצויים בה.
כמו כן, התוכנית נותן מענה מיטבי במצבי חירום.

עם ביסוסה של התוכנית ועם הגידול במספר אנשי המקצוע והעמותות השותפות העוסקים בתחום, עלה הצורך ביצירת גוף ידע אחד והנחיות עבודה אחידות המתייחסות לנושאים ולדילמות העולות מן השטח. לצורך כך, נוסדה קבוצת למידה המאפשרת תקשורת, שיתוף בידע ובניסיון מקצועי ולמידה הדדית.
מטרותיה של הקבוצה הוגדרו כפיתוח ותיעוד ידע הקשור ב:
א. הגדרות תפקידים והנחיות עבודה בתוכנית
ב. המלצות עבודה מתוך מודלים שונים המופעלים ברשויות שונות
ג. תהליכי עבודה מוסדרים ומובנים
ד. עבודה מול ממשקים ושותפים

בקבוצה חברו מדריכים, רכזים ומפקחים בתוכנית סביבה תומכת, הן מקרב עמותות והן מקרב רשויות שונות:
מובילות הקבוצה:
 טלי אלון- מובילת הקבוצה. מפקחת ארצית, השירות לטיפול בקהילה, משרד הרווחה
 ענת שפרלינג- מפקחת מחוזית מחוז צפון, משרד הרווחה
 ליז דוד- מפקחת מחוזית מחוז דרום, משרד הרווחה

חברי הקבוצה (לפי סדר א' ב')
 איריס אסאדו- עובדת סוציאלית, עמותת כוכב הצפון
 אריאלה לזימי- רכזת סביבה תומכת ופקידת סעד לחוק חוסים, רווחה נתניה
 בלסאם נגאר- מדריכת סביבה תומכת, עמותת כוכב הצפון
 גבי פוליצר- סמנכ"ל, עמותת כוכב הצפון
 הודיה שירית ארביב- עובדת סוציאלית, עיריית רחובות
 ולאא עלי- עו"ס ורכזת תוכנית סביבה תומכת, רווחה נצרת
 יהודית גנוד- רכזת סביבה תומכת, רווחה רמלה
 יעל טורם- מדריכה סביבה תומכת, רווחה רמת גן
 סרינה שאהין- רכזת סביבה תומכת, עמותת כוכב הצפון

נגה צ'יפמן- מנחת הפעילות מטעם מכון רום.

הקבוצה פעלה בשנים 2014-2015 לגיבוש המדיניות המוצגת במסמך זה, יישומו ומדידתו.

 

פעילות הקבוצה מומנה על ידי קרן שלם.

 

 

למסמך המדיניות 

למחקר הערכת תוכנית סביבה תומכת 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


"לילך" - הנגשת תכנים בנושא בריאות האישה לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית    

סביבת "לילך", שפותחה עבור קרן שלם והאגף לטיפול באדם עם מש"ה במשרד העבודה והרווחה, נועדה להסביר לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מיהו רופא הנשים וכיצד מתנהלות הבדיקות השגרתיות בחדר הטיפולים שלו. מטרת הסביבה הינה להפחית את תחושות הלחץ והחרדה ולהגביר את תחושת העצמאות של הנשים לקראת הביקור אצל רופא הנשים וביצוע הבדיקות. תהליך הלמידה בסביבה מיועד לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמת תפקוד בינוני-גבוה, בגילאי 21 ומעלה, המתגוררות במסגרות דיור או בבית הוריהן וצורכות שירותים במסגרות השונות בקהילה.

צוות הפרויקט מהמכון הטכנולוגי בחולון: שחר מור ונועה מיינרט | מנחות: ד"ר היילי וייגלט – מרום, נגה רזניק
מומחי תוכן : שושי אספלר ונילי בן דור, משרד העבודה והרווחה | שרון גנות, קרן שלם
 
לסביבת לילך

לסרטון התדמית של לילך
 
 

 
 

 



חווית ההאכלה והאכילה - חוברת הדרכה לעבודה עם אנשים עם מוגבלות    

 -

אכילה הנה צורך קיומי בחייו של כל אדם, ובנוסף, האכילה מהווה אירוע מהנה וחוויה חברתית. היא גם חוויה המאגדת בתוכה אלמנטים נוספים כגון: עצמאות לעומת תלות, קשר ותקשורת הדדיים, הכלה, זמן איכות בין המאכיל למקבל השירות וכד'.
כשהאכלה ואכילה נחוות כמוצלחות הן מובילות לתחושות של הנאה וסיפוק. אך כשהן נחוות כקושי הן מעוררת תחושות של חוסר אונים ותסכול.

אצל אנשים עם מוגבלויות קיים לעיתים קושי באכילה בשכיחות גבוהה לעומת  האוכלוסייה הכללית.

מטפלים ישירים במסגרות לאוכלוסייה עם מוגבלויות מסייעים למקבלי שירות במרבית תחומי החיים, כולל רחצה, הלבשה והאכלה. לעיתים קרובות, גובה התפקיד התובעני מחיר בדמות רמות מתח גבוהות ותחושה של עומס נפשי, המביאות לפגיעה באיכות הטיפול. בנוסף, המקצוע מתאפיין בשחיקה מקצועית מהירה המביאה לתחלופה של עובדים שאף היא פוגעת באיכות הטיפול.

מטרתו של תדריך זה הינה ליצור מדד  נוסף , שונה לאכילה מיטבית. כזו שתעמיד את האדם במרכז ולה יהיו שותפים רבים. אכילה והאכלה אלה יביאו בחשבון את האלמנטים הנוספים הנכנסים לאכילה והאכלה ויצמצמו את הדיסוננס הנוצר בקרב המטפלים הישירים ש"מספיקים" להתייחס רק לאלמנט הפיזי. אנו מקווים כי בעזרת תדריך זה יבואו לביטוי תחושות חיוביות בקרב מקבלי השרות והצוותים המטפלים .

 

התדריך נכתב על ידי צוות יחידת הבריאות, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

 

התדריך מסתמך על תהליכי פיתוח ידע בנושא האכלה מיטבית בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית

 

 

אשר מ. (2014) שיפור מטלת האכלה בקרב מטפלים ישירים באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית , קרן שלם

 

 בר א. (2014) סקירת מידע : גישות, תפיסות ופתרונות במדינות נבחרות - מטלת ההאכלה של צוותים בטיפול ישיר, קרן שלם  

 

אשר מ. (2017) דו"ח מסכם של מפגש סיעור מוחות לאנשי מקצוע בנושא חווית האכלה של אנשים עם מוגבלות שכלית - שנערך ב- 14/07/16 ברמת גן, קרן שלם

 

סרטון תיעודי : חווית ההאכלה – קולם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, 2016, קרן שלם

 

כל תהליכי פיתוח הידע, נעשו בשיתוף ובמימון קרן שלם.

 

 

להורדת התדריך 

 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


לומדת חלון לעולם המוגבלות השכלית   לומדת אוריינטציה והיכרות ראשונים עם עולם המוגבלות השכלית  

 -

שיתוף פעולה בין המכללה הטכנולוגית בחולון, הפקולטה לטכנולוגיות למידה לבין קרן שלם והאגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית במשרד הרווחה הניב לומדה אינטראקטיבית שמטרתה להקנות אוריינטציה ומידע ראשוני על תחום המוגבלות השכלית.

הלומדה הינה פרוייקט גמר לתואר ראשון, תשע"ו בפקולטה לטכנולוגיות למידה

צוות הפרוייקט :
גל ספקטור וליאת ברוכמן
מנחות :
ד"ר היילי מרום ורעות בכר
מומחי תוכן : 
שרון גנות, מנהלת ידע ושותפויות, קרן שלם
נילי בן דור, מפקחת ארצית לניהול ידע והדרכה, האגף לטיפול באדם עם מש"ה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
תמנע גבאי מרקביץ, מנהלת תחום פיתוח מקצועי, קרן שלם
 
הסרטון צולם במרכז קש"ת, עיריית חולון.
צילום : עומר ביטס
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות למכון הטכנולוגי בחולון ©
 
 
ניתן לצפות בלומדה בקישור המצורף
 
 
 

 



הפעלת מסגרוֹת יוֹם-שׁהוּת-ארוֹך לילדים ובני נוער עם מוּגבּלוּת שכלית-התפתחוּתית אוגדן הדרכה    

 -

נכון לשנת 2016, כ-4,000 ילדים ובני נוער מקבלים שירות יוֹם-שׁהוּת-ארוֹך במסגרת השירות לטיפול בקהילה באגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית. השירות כולל 135 מסגרות בכל הארץ - טיפוליות וסיעודיות. בנוסף, כ-500 ילדים ובני-נוער משתתפים במרכזי יום אימוניים.
השירות, ניתן באמצעות הרשויות המקומיות ומתקיים, בדרך-כלל, בגני-ילדים ובבתי-ספר לחינוך המיוחד לבני הגיל שבין 3 ל-21, מה שמצריך מִמשָׁק הדוק, לעיתים מורכב, עם מסגרות החינוך.
מסגרות יום-שהות-ארוך לתלמידי הגנים ובתיה"ס מהוות מענה מקצועי וחברתי התורם לשיפור איכות חייהם ומסייע, עד כמה שניתן, גם לבני משפחתם לנהל חיי שגרה.

כחלק מהבניית הפעילות וטיפוח המקצועיות של שירות יום-שהות-ארוך - פותח האוגדן, אשר מהווה מאגר מקיף ועשיר ובו - ידע, מידע, הנחיות וכלי עזר יישומיים להפעלת המסגרות.

אוגדן זה אוצר בתוכו ניסיון, ידע ומידע ואנו שמחים על הזכות הניתנת בידנו להעשיר את ארגז הכלים המקצועי בכלי נוסף להעשרה ופיתוח של הטיפול הישיר במסגרות היום בקהילה המתמודדים מדי יום עם אתגרים מקצועיים.


האוגדן הינו הוא נדבך נוסף בספריָה המקצועית של השירותים הקהילתיים לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ומטרתו לחבֵּר - הלכה למעשה - בין מדיניות ונהלים של משרד הרווחה והשירותים החברתיים לבין הפרקטיקה בשטח.

האוגדן פותח על ידי השירות בקהילה, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים בשיתוף ובמימון קרן שלם.

 

ייעוץ ופיתוח מקצועי: הילה רכס-מליק

ייעוץ וסיוע בהפקה: שרון גנות

עריכה וכתיבה : שרה קרניאל

 

להורדת אוגדן ההדרכה לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


תוצרי פורום ניהול ידע ברשויות וארגונים בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית - מחזור 2016    

 -

ההון האנושי והידע המקצועי הם הנכסים המרכזיים של ארגונים בכלל וארגוני המגזר השלישי בפרט. הידע הוא דינאמי; מתפתח ומתעדכן באופן תמידי. ניהול תהליכי התיעוד והפיתוח של ידע הם תנאי הכרחי להתפתחותו המקצועית של הארגון ולהשגת מטרותיו. לשם כך הוקם פורום מנהלי ידע של רשויות, ארגונים ומשרדי ממשלה העוסקים בטיפול באדם עם מש"ה אשר יכשיר את בעלי התפקידים לקיים בצורה עצמאית ומקצועית תהליכי ניהול ידע פנים ארגוניים וכן הוא מהווה קהילה מקצועית לפיתוח ושיתוף של ידע מקצועי.
הפורום נפגש לראשונה ב-07/01/16 והשתתפו בו מגוון בעלי תפקידים אשר במסגרת תפקידם נדרשים לנהל את המידע והידע הארגוני, בין אם הם מוגדרים כמנהלי הידע ובין אם הם מבצעים זאת בנוסף על תפקידם.
מטרותיו היו הקניית בקיאות בעולם המושגים והתשתית התיאורטית של תחום ניהול הידע, הובלה וביצוע תהליכי ניהול ידע ארגוניים בהתאם לתהליך העבודה המרכזי ולעקרונות המקצועיים בכל אחד משלבי העבודה, היכרות עם הכלים והמנגנונים לניהול ידע ואופן יישומם בארגון וכמובן יצירת קבוצת עמיתים המקיימת תהליכי למידה ופיתוח ידע משותף במהלך ולאחר מפגשי הפורום.

הפורום הוקם ביוזמת קרן שלם בשיתוף האגף לטיפול באדם עם מש"ה והוא הונחה על ידי אורטל שמלץ המתמחה בהובלת תהליכי ניהול ידע בארגונים חברתיים, עסקיים וציבוריים.

הפורום נפגש במהלך שנת 2016 ולהלן תוצרי הקבוצות :

שימור ורציפות ידע

איסוף והטמעה של פרקטיקות מיטביות

פיתוח מיומנויות צריכת מידע באמצעים מקוונים


בימים אלה החל הרישום למחזור 2017. למעוניינים להירשם יש לפנות לשרון גנות במייל : sganot@kshalem.org.il

 



חמרים מקצועיים מיום עבודה ולמידה בנושא: ניהול איכות (איזו 9001) במרכזי יום טיפוליים סיעודיים ובמרכזי התעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה   שנערך ב-10/05/17 במכללה למנהל  

 -

יום עבודה ולמידה בנושא: ניהול איכות (איזו 9001) במרכזי יום טיפוליים סיעודיים ובמרכזי התעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה התקיים ב-10/05/17.


היום הינו פרי שיתוף פעולה בין השירות בקהילה, האגף לטיפול באדם עם מש"ה וקרן שלם והוא נערך בסיועה והפקתה של המכללה למנהל בריכוזו האקדמי של ד"ר יצחק תמוז.

מטרתו של יום העבודה והלמידה היתה לחשוף בפני רשויות, עמותות וארגונים הנותנים שירותי תעסוקה וטיפול לבוגרים עם מוגבלות שכלית את המערכת לניהול האיכות שמטרתה לאפשר לארגון יישום יעיל והדרגתי של תקן ה-ISO 9001 על מנת להביא לשיפור משמעותי של מכלול פעילויות הארגון. התקן נועד להביא לשיפור מתמיד של איכות השירות המסופק במרכזי היום לאנשים בוגרים טיפולים סיעודיים עם מש"ה.

במפגש המקצועי השתתפו אנשי מקצוע רבים : מנהלים ומדריכים במע"שים ומרכזי יום, רכזי תחום מוגבלות שכלית ממגוון רשויות, מנכ"לי עמותות, ומפקחים במחוזות ובמטה.

להלן חמרים מקצועיים שהוצגו בכנס :

סרטון סיפורי הצלחה - הטמעת מערכת לניהול איכות השירות ISO 9001 במסגרות לאנשים עם מוגבלות שכלית .

מצגת מדיניות, פרקטיקה (ומה שביניהן) במרחב התעסוקתי, ויויאן אזרן

מצגת מערכת ניהול האיכות ומארז ניהול האיכות, ד"ר יצחק תמוז

מצגת בטיחות לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ד"ר אבי גריפל

בנוסף, מצורפים הקישורים למארזים עצמם :

המהדורה המקוונת של מארז לניהול איכות השרות במרכזי יום 21+ טיפוליים סיעודיים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ע"פ תקן ISO 9001

המהדורה המקוונת של המארז לניהול האיכות ע"פ תקן 9001 ISO למנהלי מרכזי רש"ת – רצף שירותי תעסוקה (מע"ש).

 



סיפורי הצלחה - הטמעת מערכת לניהול איכות השירות ISO 9001 במסגרות לאנשים עם מוגבלות שכלית    

 -

הסרטון מביא את סיפורן של המסגרות לטיפול בבוגרים בני 21 + עם מוגבלות שכלית אשר בחרו להטמיע את מערכת ניהול איכות השירות ISO 9001.


הסרטון הוקרן במסגרת יום עבודה ולמידה בנושא: ניהול איכות (איזו 9001) במרכזי יום טיפוליים סיעודיים ובמרכזי התעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה שנערך ב-10/05/17 במכללה למנהל.

הפקת הסרטון ותרגומו לאנגלית וערבית נעשתה במימון קרן שלם.

 

צילום ועריכה: שי שלומי, 2017

לגרסא עם כתוביות באנגלית 

  



חלון לעולם המוגבלות השכלית - מקראה לעובדים חדשים בתחום הטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית   מחברים נוספים : נילי בן דור, תמנע גבאי מרקביץ  

מטרת מקראה זו להציג את הידע הבסיסי והראשוני להיכרות עם תחום המוגבלות השכלית בישראל.
קהל היעד הינם מדריכים חדשים שרק החלו בתפקידם במסגרות הנותנות שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה.
המידע במקראה זה הינו בסיסי מאוד והוא נועד לסייע להתמצא בעולם המושגים בתחום, היכרות עם רמות המוגבלות השכלית השונות והסיבות להן, השירותים השונים שהמדינה נותנת וכן ערכים מובילים במתן שירותים וטיפול לאנשים עם מוגבלות שכלית.
בכל פרק ישנם קישורים ללמידה נוספת והרחבת הידע בנושא הרלבנטי.

 
להורדת המקראה לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מקבץ עבודות גמר שנעשו במסגרת קורס הכשרה ניהולית למנהלי רש"ת 2017   שנערך בחסות המסלול האקדמי של המכללה למנהל בראשון לציון  

 -

תעסוקת אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הינו חלק מתפיסת עולם המחזקת את הזכות לשילוב בקהילה של אנשים עם צרכים מיוחדים, לחוויית חיים משמעותית, שלמה ומספקת.
לא אחת, נדרשים מנהלים להפעיל מיומנויות ניהוליות רבות ומגוונות. עליהם להנהיג ולהניע את עובדיהם, לרתום מנהלים בכירים מהם ועמיתים, ליצור קשרים איתנים, ארוכי טווח ומניבי תועלת עם לקוחותיהם, לתת שירות איכותי, וכול זאת תוך עמידה ביעדיהם העסקיים והאישיים. מכאן שניהול מע"ש הינו תחום הדורש ידע ומומחיות ספציפיים.


קרן שלם ושירות קהילה באגף מש"ה המחויבים למתן כלים מקצועיים למנהלים, חברו לראשונה למסלול האקדמי- המכללה למנהל לביצוע המחזור החמישי של קורס זה.

הקורס התקיים ביחידה ללימודי המשך, המכללה למנהל. ניהול הקורס - רוני עובדיה קלז, ריכוז אקדמי - ענת הירש.

במהלך הקורס, ניתנו למנהלים כלים שסייעו בעבודתם כגון תקשורת בינאישית, הנעה והשפעה, שירות, ניהול יחידה עסקית, ניהול שינויים, ניהול ממשקי עבודה, יחסי עבודה ועוד.

בתהליכי הלמידה שולבו גורמים מקצועיים ממשרד הרווחה להצגת התפיסה והמדיניות הרצויה לפועלו של המנהל, וכן הושם דגש של טיפוחו ומיצובו כמהווה דוגמא אישית למתן שירות איכותי.
ההכשרה התבססה על לימוד חוויתי, דיון כיתתי ויישום אישי למציאות מנהלי המע"ש השונים. כמו כן, התקיימה למידת עמיתים ממקרים שהתרחשו למנהלים בפועל.

המנהלים נדרשו להגשת עבודת גמר אשר תציג בנייתו של כלי ניהולי שיתווסף לארגז הכלים שלהם.
היה עליהם לבחור נושא טעון שיפור ובעל משמעות למרכז הרש"ת שבניהולם, תוך התייחסות לנושאים שנלמדו בקורס.

להלן מקבץ עבודות גמר שהוגשו במסגרת הקורס :

שיווק הארגון - אלה גונמן, שמרית מסיקה, רנא סאפיה סלאמה, יערה צור

מסמך ניתוח תפקיד : מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי - ציפי בן שמואל, דיאנה אטלס

תוכנית חינוך לעבודה במרכזי רש"ת - עופרי ירון, לינה קדח, חנה רובינשטיין, שרון אפרת קוריאל

מכבסים ביחד - הדר שמואל, מאיר אליהו, ישראל מנדלסון, הכט מלכי

מחוברות ומחוייבות - שרה ינוקא, לאה אדמוני, מעיין ברקאי, דרור טייטלבום

ועדת קבלה נגישה - תמר קורן, תמר גדז', שגיא נעימי, ריקי מרגלית

תקשורת ואמון במע"ש - כבהה אחמד, סרחאן ראגי

 



מיפוי מאגר המדיה המצולמת של קרן שלם    

עידן הידע העתיר בטכנולוגיות הביא לפתחנו אפשרויות רבות בתחום החינוך ורכישת ההשכלה. בעשור האחרון קיימת תנופה בשימוש בסרטונים ככלי לשינוי עמדות, למידה, הדרכה והפצת ידע. סרטון וידאו יכול לשמש ככלי להוראה, אך גם ככלי מחולל שינוי ללא מסגרת קבועה של זמן או מקום.

ייחודה של המדיה המצולמת הוא בהיותה כלי אטרקטיבי כאמצעי למקד תוכן ולאפשר הדרכה ולמידה ברגע נתון בו הוא מוקרן. מכל העזרים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו כיום, זהו האמצעי הויזואלי והנגיש ביותר, ולכן נוכל להניח כי הוא בעל השפעה רבה ביותר. סרטונים יכולים לסייע בהצגת מקרים, ראיונות, מציאות המצולמת בזמן אמת או סיטואציות מבוימות ומוכוונות נושא.

במקביל להשקעה בפיתוח קורסים, הכשרות והשתלמויות לכלל אנשי מקצוע בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית והרחבת החקר האקדמי בתחום, החלה קרן שלם יחד עם שותפיה בהקצאת משאבים להפקת קטעי מדיה, בצילום הרצאות ובתרגום סרטונים מתחומים שונים מהארץ והעולם אשר עומדים לשירות כל העוסקים בתחום.

הסרטונים בהם מעורבת הקרן הינם מגוונים הן מבחינת הנושאים והן מבחינת קהלי היעד אליהם הם פונים אנשי מקצוע בתחום ואנשים עם מש"ה.

בקובץ המצורף, תמצאו מיפוי של מאגר קטעי המדיה המצולמת שהופקו/ נערכו/ תורגמו ע"י קרן שלם כולל הפניות אליהם באתר הקרן.

להורדת הקובץ לחץ כאן

 



סרטון מס' 1 - מה זה מחקר?   סרטון ראשון בסדרת הסרטונים : מעגלי החיים - גיל הזהב בעיניים שלנו  

השיפור המתמיד באיכות החיים של האדם עם מוגבלות שכלית הביא אתו עלייה בתוחלת החיים. אנו עדים ליותר ויותר אנשים עם מוגבלות שכלית החיים זמן רב יותר ולמעשה תופעת ההזדקנות הופכת להיות חלק גם ממעגל חייהם.
 
על מנת להרחיב את הידע בדבר השאלה מה אנשים עם מוגבלות שכלית חושבים או יודעים על זקנה פותחה סדרת סרטונים המבוססת על מחקרה של נירי דוד במסגרת לימודי תואר שני באוניברסיטת חיפה שעסק בשאלת חווית הזקנה של נשים עם מוגבלות שכלית. המחקר נעשה בסיועה של קרן שלם.

הסרטונים המיועדים לצפייה בקבוצה. בסרטונים מצולמים ראיונות שערכה החוקרת עם חלק ממשתתפות המחקר, ודבריהן מובאים מפיהן ובמילותיהן. בשונה מהמחקר, בסרטונים משתתפים ומתראיינים גם גברים בגיל הזִקנה. הצפייה בסרטונים אמורה להוות חלק מתהליך קבוצתי של העמקה בנושא הזִקנה והנגשתו למשתתפי הקבוצה. המטרה היא לספק למשתתפים ידע ותמיכה, ולהקנות להם מיומנויות וכלים להסתגלות לתקופת חיים זו.
כדי להפיק את המירב מהצפייה בסרטונים ומהתהליך כולו, נכתב תדריך לצפייה בהם הכולל מידע על הסרטונים, כלים בהנחיית קבוצה וכן רעיונות והצעות להפעלות בעקבות הצפייה בסרטונים.

לעיון בתדריך לצפייה בסרטונים לחץ כאן
 
לריכוז כל סדרת הסרטונים לחץ כאן

 
 
תקציר הסרטון : מה זה מחקר?
 
סרטון זה מתמקד בהסבר של החוקרת אודות המחקר ומהותו, כדי להדגיש לצופים שהמידע המובא בסרטונים הוא מידע אמין ומבוסס. עיקרי הדברים מובאים שוב בקצרה בפתחו של כל אחד מששת הסרטונים האחרים.
 
 
כתוביות בעברית באותיות גדולות
 

 

כתוביות בערבית באותיות גדולות

 

 

כתוביות בעברית וערבית

 

 

כתוביות בעברית ואנגלית