פיתוח ידע יכול לשמש כמנוף להתמקצעות ומצוינות וכמובן, לשיפור איכות החיים של האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותם.

 במקביל להשקעה בפיתוח קורסים, הכשרות והשתלמויות יחד עם השותפים לכלל אנשי המקצוע בתחום המוגבלות השלכת ההתפתחותית וכן הרחבת החקר האקדמי בתחום, החלה  הקרן להשקיע משאבים גם בפיתוח הידע והתורה המקצועית והבנייתם לכדי כלים יישומיים כל זאת במטרה לשפר תהליכי עבודה, ליצור סטנדרטיזציה, לעודד איכות הן בשירות ובטיפול של כל העוסקים בתחום.

פעילות הקרן בנושאים אלה יחד עם כל השותפים בתחום משפיעה באופן ישיר ומשמעותי על שיפור בחיי היומיום של האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותם.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בתחומים בהם הייתם רוצים לפתח ידע ותורה שיכולים לסייע לעוסקים בתחום.

 להלן מוצגים תוצרי פיתוח ידע מקצועי שהקרן היתה שותפה להם. ניתן למצוא תוצרים נוספים תחת ערכות הדרכה ותכנון.

 

** בכל פריט בו מוזכר המונח  "פיגור שכלי", – הכוונה היא למוגבלות שכלית התפתחותית (המונח שונה בשנת 2012)

 

שרון גנות, מנהלת תחום ניהול ידע |  sganot@kshalem.org.il

מארז חמרי הדרכה באתר קרן שלם    

קרן שלם עוסקת בפיתוח ידע ומחקר וכן בפיתוח מקצועי של עשרות אנשי מקצוע בתחום המוגבלות השכלית בשיתוף עם מגוון מוסדות מכשירים ואקדמאיים בכל רחבי הארץ.
 
מזה מספר שנים משמש האתר של קרן שלם כמאגר המידע הגדול בארץ בתחום המוגבלות בכלל והמוגבלות השכלית התפתחותית בפרט.
 
לרשות העוסקים בהכשרה ופיתוח מקצועי אספנו את פריטי המידע המרוכזים במארז הדרכה זה.
המארז ימשיך ויתעדכן בפריטי מידע חדשים שיעלו לאתר באופן קבוע.
 

להורדת המארז  
 

 



הזדקנות ומוגבלות שכלית התפתחותית: פיתוח והערכת תוכנית להנגשת הזיקנה וההזדקנות עבור מקבלי השירות, המשפחות וצוות המסגרת   מחברים נוספים : טליה אלג'ם  

התוכנית בנויה על עקרונות התפיסה הדוגלת ב'שירות מכוון אדם', המתבססת על ההנחה, כי לכל אדם יש
יכולת לעצב את חייו אם יינתנו לו ההזדמנות והתמיכה המתאימה, וכי האדם יכול לקבוע ולנתב את חייו על סמך עוצמותיו, יכולותיו, רשתות התמיכה שלו והעדפותיו. לצורך כך, על האדם להכיר את עצמו ואת רצונותיו ולהשמיע את קולו. 
כמו כן היא עוסקת בפיתוח מודעות למאפיינים הייחודיים של תהליכי ההזדקנות של אנשים עם מש"ה בקרב מקבלי שירות, בני משפחה וחברי צוות; בפיתוח כלים להתמודדות עם תכנון העתיד ובהתמודדות רגשית עם השינויים והאובדנים בזיקנה. בהתאם לכך, התוכנית מאפשרת לאנשים עם מש"ה להכיר יותר את עצמם, לפתח תפיסה עצמית חיובית, להגדיל את המיומנויות לפיתוח קשרים חברתיים, להשמיע את קולם ולהחליט עבור עצמם. במהלך התוכנית נבנה עם המשתתפים כלי להצגת תוכנית חיים אישית, המשקפת ומבטאת את הדברים המשמעותיים עבור כל אחד ואחד ומהווה בסיס להמשך תכנון העתיד. המשמעות היא, שאנשים עם מוגבלות הופכים לשותפים פעילים בעיצוב חייהם ומקבלים במה להשמיע את קולם. 

התוכנית לוותה
במחקר הערכה של יחידת 'מכלול' בקרן שלם. תוצאות המחקר, יחד עם תובנות הצוותים והמשתתפים, מחזקות את ההבנה לגבי חשיבות התהליך הן ברמת הקניית ידע בנושא ההזדקנות, הן בחשיבות ההכנה ותכנון העתיד והן בהקשר למקומם של מקבלי השירות, בני המשפחה והצוות כשותפים מלאים בתהליך. 
 
 
פיתוח התוכנית והערכתה בשיתוף עם:
-שרון גנות, מנהלת ידע, קרן שלם
-יואב אנקרי, מנהל תחום מרכזי יום וגמלאים, שירות בוגרים ומזדקנים, אגף קהילה, מינהל מוגבלויות, משרד
 העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
 -יהלי בן עמי ויטנברג, מנהלת מכון טראמפ, בית איזי שפירא

התוכנית בוצעה במימון של קרן שלם.
 

 

 



מסמך הנחיות בנושא - הנגשת תוכן באתר אינטרנט    

אתר העמותה הישראלית להתפתחות הילד הינו אתר אינטרנט חדש וייחודי אשר נועד לתת מענה לקהל משתמשים רחב, ביניהם,אנשי מקצוע, מלווים, מתנדבים, בני משפחה ואוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות לצורך כך, הושקעה מחשבה רבה כיצד להנגיש את האתר כך שיתאים ככל הניתן למסירת מידע בצורה מיטבית לכלל אוכלוסיות היעד. החשיבה כוללת התייחסות לנראות של האתר, לארגון וחיפוש המידע בתוכו, לשימושיות האתר ועוד. יחד עם זאת, כל אלו לא יספיקו בכדי לייצר רצף נגישות מיטבי כל עוד השפה הכתובה באתר לא תונגש גם היא בצורה מותאמת לאוכלוסיות היעד. לפיכך, אחד הנושאים ששמנו לנו כמטרה הוא להציג מידע ברור, נהיר ונגיש לכלל האוכלוסייה, כך שהשפה המוצגת בו תוצג ב'שפה פשוטה'. כחלק מתהליך הנגשת האתר והחומרים הנילווים נכתב המסמך הנוכחי: 'מסמך המלצות להנגשת התוכן באתר העמותה להתפתחות הילד'.

להורדת המסמך 

 

קרן שלם סייעה במימון פיתוח המסמך.



מיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית - חוברת העשרה   עורכות נוספות : נגה חן  

העבודה והטיפול הישיר באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית מזמנת לרוב תחושות של סיפוק ומשמעות, במטרה להביא לשיפור באיכות חייו. בו בזמן, היא מציפה לעיתים שאלות וסוגיות סביב נושאים מורכבים, לרבות נושאים הנוגעים לקשרים הבין-אישיים, מערכות יחסים, זוגיות ומיניות.

בעבודתנו עם אנשים עם מוגבלות שכלית אנו מדגישים את הצורך לאפשר לכל אדם עם מוגבלות לחיות חיים עם משמעות, באופן המעודד עצמאות, איכות חיים ומיצוי הפוטנציאל האישי. כל זאת בהתאם לצרכיו, יכולותיו, ערכיו החברתיים ורצונותיו ליצור קשרים בין אישיים, לפתח מערכת יחסים חברית ו/או זוגית, ואף לספק את רצונותיו וצרכיו בתחום המיני. זאת מתוך הכרה כי התחום המיני הינו חלק נורמטיבי בהתנהגות האנושית. לכל בני האדם צרכים מיניים לאורך תקופות החיים. זוהי זכותו הבלתי ניתנת לערעור של כל בן אנוש, יהיה אשר יהיה מצבו השכלי והגופני.

רכישת ידע ולמידה הינם חלק חשוב בתהליך ההתמקצעות של כל איש מקצוע ולכן חשוב כי תכיר/י את התיאוריות ואת העקרונות הבסיסיים העומדים בבסיס תחום זה. ידע זה יאפשר לך להפוך למטפל/ת ומדריך/ה מקצועי יותר, וכן לספק שירות מיטבי יותר לאנשים עם מוגבלות שכלית.

בחוברת זו תמצאו מידע ראשוני על ההיבטים הקשורים לתחום המיני-חברתי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. החוברת מאגדת את הידע הבסיסי והעדכני הנוגע למגוון היבטים הקשורים למיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ואיננה מהווה מסמך מדיניות או נהלים בתחום זה. מומלץ להמשיך ולהעמיק בנושא באמצעות השתלמויות או קריאה נוספת.

תודה לכל הכותבים אשר לקחו חלק בכתיבת החוברת, וכן על נכונותם להציג את הידע באופן נגיש ונוח לקריאה.

 

לצפייה והורדת החוברת 


בברכת הצלחה,

ענת פרנק                                                       שרון גנות
מנהלת תחום תוכניות ייחודיות                           מנהלת ידע
השרות להערכה והכרה,                                    קרן שלם
אגף להערכה, הכרה ותוכניות,
מינהל מוגבלויות,
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים 

 

 

 



עקרונות מנחים לבניית משחקי מחשב מקוונים לאוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית/מגבלה קוגניטיבית   מק"ט | 890-235-2020  

מסמך זה הינו תרגום של חלקים מתוך האתר : http://gameaccessibilityguidelines.com/

הוא מיועד למפתחי משחקי מחשב עבור אנשים עם מוגבלות שכלית. במסמך עקרונות מנחים לבניית משחקי מחשב מקוונים לאוכלוסייה זו.
 
תרגום ועריכה : נגה חן, יחידת מכלול – קרן שלם.

להורדת המסמך 

לצפייה במסמך משותף המרכז מידע נוסף בנושא בקישור המצורף.

 



חוברת הדרכה - שימוש ביישום ממוחשב להדגמה ולמידה באמצעות תרחישי וידאו לצורך שיפור מיומנויות עבודה עבור אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית   חוברת הדרכה לאנשי מקצועות הבריאות  

אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה עד בינונית מתקשים, לעיתים, להשתלב בעולם העבודה. פרויקט ייחודי זה כלל פיתוח סרטוני הדגמה ולמידה, בדיקת שמישותם ובחינת ההתערבות באמצעותם, לקידום מיומנויות חברתיותהנדרשות בעולם העבודה. כמו כן פותחה חוברת הדרכה לאנשי מקצועות הבריאות שמטרתה לסייע וללמד את השימוש בכלי זה ובסרטונים שפותחו.
 
החוברת פותחה על ידי צוות מחקר מהחוג לריפוי בעיסוק באונ' חיפה : פרופ' תמר וייס, ד"ר עינת גל,
גב' יפעת בן רפאל וד"ר שרון זלוטניק, בשיתוף עם גב׳ יעל שידלובסקי פרס,  משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים
 
למחקר המלא - שימוש ביישום ממוחשב להדגמה ולמידה באמצעות תרחישי וידאו לצורך שיפור מיומנויות חברתיות הדרושות לעבודה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית       
 
המחקר ופיתוח החוברת נעשה במימון קרן שלם.  
 
להורדת חוברת ההדרכה 
 
לסדרת הסרטונים 

לשאלות והתייעצות לגבי השימוש בחוברת ניתן לפנות ליעל שדלובסקי-פרס, מנהלת תחום ריפוי בעיסוק ופעילות יום, השירות לדיור תומך, אגף הדיור, מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים,  במייל : yaelshi@molsa.gov.il
 
 
 

 



עקרונות להנגשת תפריטים עבור א/נשים עם מוגבלות שכלית    

 -

מה יותר פשוט מללכת לבית קפה ולהזמין כוס קפה ומאפה? נשמע רגיל, פשוט וקל, אבל לא לכולנו.

לאנשים עם מוגבלות שכלית, שמתקשים בקריאה, או מתקשים בהבנת מושגים כמו ׳אקאלייר׳ או ׳תפוגזר׳ או אפילו להבין את ההבדל בין שתיה קרה בבקבוקים או בפחיות, הביקור בבית קפה שהתפריט בו לא נגיש קוגניטיבית עלול להיות מאוד מתסכל, מלא בחסמים ובעיקר, לא עצמאי ותלוי באחרים. ובמילים אחרות, חוויה פשוטה לכאורה, כשבפועל היא לא פשוטה בכלל.
במהלך החודשים אפריל-אוקטובר 2017 נערך תהליך היוועצות עם קבוצת יועצים עם מוגבלות שכלית בהובלת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית. תהליך ההיוועצות כלל ראשית מיפוי של חווית השימוש בתפריט הקיים בבית הקפה, יצירה של תפריט נגיש, ולבסוף בחינה של התפריט הנגיש בעת השימוש בו בפועל. תהליך ההנגשה היה תהליך משתף רב שלבי ונעשה ביחד עם קבוצה של אנשים עם מוגבלות שכלית ששימשו כיועצים.

תוצר תהליך זה הוא מסמך עקרונות להנגשת תפריטים עבור א/נשים עם מוגבלות שכלית.

כתיבה:
אורנית אבידן זיו, מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות מנהלת, המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית
הילה רימון גרינשפן, יועצת, המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית
יעוץ אקדמי :
פרופ' שירה ילון חיימוביץ, מרפאה בעיסוק ומורשת נגישות השירות, ראש המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית

קרן שלם יזמה את הפרוייקט והוא נערך בשיתוף חברת קופיקס ובאמצעות המכון הישראלי להנגשה קוגנטיבית.


לצפיה בסרטון תיעודי המלווה את התהליך

להורדת מסמך עקרונות להנגשת תפריטים עבור א/נשים עם מוגבלות שכלית

 

לפריט המלא
קרא | הורד


המודל לשילוב שוויוני במוסיקה   מדריך מעשי להקמת מקהלות משולבות; רעיונות חברתיים וכלים מקצועיים בשילוב אנשים עם מוגבלות שכלית  

חוברת זו מאגדת כלים מקצועיים במוסיקה ורעיונות חברתיים בשילוב שוויוני, לשיטה/ מודל להפעלת מקהלה משולבת לזמרים עם וללא מוגבלות שכלית, כחלק מפעילות פנאי נורמטיבית במרכזי התרבות והמוסיקה ברשות. 
החוברת מיועדת למוסיקאים ולמסגרות פנאי והיא כוללת פירוט התהליך להקמת המקהלה החל משלב פרסום הפעילות והזמנת זמרים לאודישנים ועד לאופן ניהול החזרות והכנת המקהלה להופעות והקלטות.
למרות אופיו המוסיקלי, מציע המודל לשילוב שוויוני במוסיקה מבט מהשטח על מהות הפעילות המשולבת ככלל ומעורר חשיבה בדבר האפשרות לשימוש במודלים שוויוניים דומים גם בתחומי החינוך התעסוקה והדיור.

המודל נכתב עבור מיזם "מעבר לקול-מקהלות משולבות" – שיתוף פעולה מקצועי בין אורי שחר וקרן שלם.
 
 
 
בתמונה - להקת מעבר לקול כפר-סבא, בהופעה בטקס קבלת תארים בבה"ס לעו"ס,
באונ' תל אביב, 19.03.19 
צילום - יעל דותן
 

לפריט המלא
קרא | הורד


מבוא להתנהגות מאתגרת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית - חוברת העשרה   עורכות נוספות : מיה סבג  

העבודה והטיפול הישיר באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, במטרה להביא לשיפור באיכות חייו, מזמנת לרוב תחושות של סיפוק ומשמעות. יחד עם זאת, היא מציפה לעיתים קשיים ותסכול, הנובעים מהתנהגותו של האדם עם המוגבלות, שלא תמיד ברורה או מובנת לנו.

חוברת זו, מטרתה לתת רקע ראשוני לסוגיית ההתנהגות המאתגרת של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. רכישת ידע ולמידה הינם חלק חשוב בתהליך ההתמקצעות של כל איש מקצוע ולכן חשוב כי להכיר את העקרונות הבסיסיים בהתנהגות מאתגרת שיאפשרו לך להפוך למטפל/ת ומדריך/ה מקצועי יותר וכן לספק שירות מיטבי.

החוברת שלפניכם מאגדת את הידע הבסיסי והעדכני בנושא של התנהגות מאתגרת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואינה מהווה מסמך הבא לפרט מדיניות ונהלים בתחום זה. כמובן שניתן להמשיך ולהעמיק בנושא באמצעות השתלמויות או קריאה נוספת.

ברצוננו להודות לכל הכותבים אשר לקחו חלק בכתיבת החוברת, ואשר עשו מאמץ לפשט את הידע ככל הניתן ולהופכו לפשוט וקל לקריאה.

 

לצפייה והורדת החוברת 

החוברת תורגמה גם לשפה הערבית בקישור המצורף


ענת פרנק,                                                                              שרון גנות
עו"ס מנהלת תוכן – תכניות ייחודיות,                                          מנהלת ידע ומחקר
שירות להערכה והכרה, אגף הערכה, הכרה ותכניות,                   קרן שלם
מינהל מוגבלויות , משרד העבודה,
הרווחה והשירותים החברתיים.

 

 


 

לפריט המלא
קרא | הורד


מצגות והרצאות שניתנו במסגרת "ידע שלם 2" - יום הצגת מחקרים עדכניים בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית שנעשו בסיועה של קרן שלם   שנערך ביום חמישי 21.6.18 במרכז שיתופים בבית יהושוע  

הערכת התרומה והאפקטיביות של המחקר בתמיכת קרן שלם.
רונה רפאלי הירש, קרן שלם, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
סימולציות קבוצתיות ככלי לפיתוח קוד התנהגות אתי בקרב מדריכים ומעסיקים בתעסוקה נתמכת: הדרכה ממוקדת לומד.
פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי, ד"ר מירי בן עמרם , אונ' בר אילן, 2016
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
מסעם לפולין של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית משלחת "השחר".
שרית טילוביץ'-לוי, אונ' בר אילן, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
ללכת על המים: השפעות תכנית התערבות תנועתית במים על סיכון לנפילות ויכולות קוגניטיביות-מילוליות באוכלוסייה מזדקנת עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
ד"ר מיכל ניסים, אונ' בר אילן, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
מיזם מחקר בתי אב בהם מתגורר ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית.
ד"ר איילת גור, אונ' חיפה, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
 
לחוברת תקצירי המחקרים בשלושת השפות - עברית, ערבית ואנגלית שהודפסה לכבוד יום העיון.
 



מדריך לתכנון והגשת בקשה למענק עבור פעילות חברתית משלבת ילדים/נוער/בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוכלוסייה ללא מוגבלויות במועצות האזוריות    

 -

קרן שלם, מייסודה של השלטון המקומי, קרן לפיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) ברשויות מקומיות ואזוריות, שואפת לשיפור מתמיד באיכות חייהם של אנשים עם מש"ה בקהילה והגברת המודעות לאוכלוסייה זו בקרב כלל החברה הישראלית. שילוב בקהילה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית משפר את איכות חייהם, תורם למיצובם בקהילה ובחברה ומחקרים אף מראים כי הקשר עמם משמעותי לשינוי העמדות.
השתתפות ושילוב של אנשים עם מש"ה בחיי הקהילה נמוכים מאוד ביחס לאנשים ללא מוגבלות ומושפעים בין השאר מגורמים סביבתיים וחברתיים. במועצות אזוריות נושא זה מאתגר אף יותר עקב הפיזור הגיאוגרפי של המועצה, רמות התפקוד השונות וטווח הגילאים הרחב, המחייבים חשיבה אחרת ופתרונות יצירתיים ומגוונים.
באמצעות מסלול זה קרן שלם מעוניינת להגביר את המודעות והעשייה ולסייע בפיתוח שירותים והובלת מיזמים חברתיים משלבים במגזר הכפרי עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
היכולת של המועצות האזוריות והישובים הכפריים לפתח וליצור קהילות המכילות את השונה, עשויה להוות עבורנו בסיס למידה.
תכניות המעודדות מיזמים חברתיים לשילוב בקהילה, הינן שלב ראשון לקידום ופיתוח התחום במגזר הכפרי.
אנו מקווים ששלב ראשוני זה, יביא לתנופה ולעידוד יצירת מדיניות מותאמת ומומחיות נדרשת במועצות האזוריות.
בניסיון לתת מענה לאתגרים העומדים בפני המגזר הכפרי, חברו קרן שלם משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, ומרכז המועצות האזוריות, למיזם פיתוח חברתי לאנשים עם מוגבלויות במרחב הכפרי, זו השנה השנייה.

לטובת כל המעוניינים לפתח שירות פנאי מותאם למרחב הכפרי נכתב מדריך זה בו רקע על שילוב בקהילה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, משאבים ואתגרים בפיתוח שירותים מגזר הכפרי, תהליכי ופיתוח שירות לשילוב בקהילה וטופס הגשה לקרן שלם לבקשת מענק סיוע.

 

*** שימו לב, מדריך זה נכתב עבור שנת 2019. מאז חלו שינויים בסדרי העדיפויות וכן בטפסי ההגשה. יש לעיין באתר הקרן במסלול יזמות.

 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


תוכנית סביבה תומכת לאנשים עם מוגבלות שכלית – סרטון הסברה    

תכנית סביבה תומכת הינה תכנית מרכזית של האגף קהילה במינהל למוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. התוכנית מהווה חלופה להוצאה חוץ ביתית לאנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). התכנית פועלת למעלה מעשר שנים, וכיום משתתפים בה כ- 630 אנשים עם מש"ה, ב- 45 רשויות, בהנחיית כ- 40 מדריכים. התוכנית מספקת שירותי תמיכה, ליווי והכוונה לאנשים בגילאי 21+ עם מוגבלות שכלית התפתחותית, המתגוררים בגפם או הגרים עם הוריהם המבוגרים בקהילה, ואף לאנשים שנמצאים במצבי סיכון, במטרה להשאירם בקהילה.

סרטון הסברה זה מביא את ייחודיותה של התוכנית היא בהיותה מותאמת אישית לאדם, תוך התייחסות ובחירה מתוך השירותים הקיימים בקהילה, והיותה שירות משלים לשירותי הרווחה. התוכנית בולטת ביכולתה להביא לקידום ולשילוב של אוכלוסיות בלתי משולבות המתגוררות בבתים בקהילה, בתוכניות ובשירותים המצויים בה.

הסרטון נעשה במימון קרן שלם.

למסמך מדיניות של התוכנית

למחקר הערכה של התוכנית

עריכה, בימוי והפקה : יואב קליינמן, 2018

  לסרטון עם כתוביות באנגלית