ספריית אלמנארה המותאמת לאנשים עם מוגבלות בראיה ובקריאה בשפה הערבית    

ספריית אלמנארה המותאמת לאנשים עם מוגבלות בראיה ובקריאה היא ספרייה בינלאומית, שנוסדה ע"י העמותה ופועלת במסגרתה. הספרייה הינה הראשונה מסוגה בשפה הערבית, והיא כוללת אלפי כותרים מוקלטים.
במאגר הגדול שמציעה הספרייה לקוראיה, ספרים מוקלטים בתחומי קריאה שונים, כגון: סיפורת, שירה, ספרות ילדים, פיתוח אישי כמו גם כותרים מוגדלים ואופציה להנגשה בשיטת ברייל בהתאם להזמנה.
הספרייה נוסדה על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות בראייה וקריאה ליהנות מספרות טובה ומגוונת, ובכך לממש את זכותם לתרבות. כמו כן, הנגישות לספרים מאפשרת לאנשים עם מוגבלות הזדמנויות למידה, פיתוח אישי והעצמה.

הספרייה מונגשת לקהל היעד באמצעות אתר אינטרנט רשמי בכתובת: www. Arabcast.org

כמו כן, ניתן לגשת אל הספרייה באמצעות מכשירים סלולריים ע"י הורדת האפליקציה "Arabcast".

קישור לאתר עמותת אלמנארה

לצפיה בהרצאתו עו"ד עבאס עבאס המספר את סיפורה של הספריה

 




סמ"ן: סטודנטים שונים, הזדמנות שווה   תאים סטודנטיאליים המשותפים להתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל  

בחודשים האחרונים מתגבר השיח גם מצד המוסדות האקדמיים עצמם על רקע פרסום התקנות לנגישות במוסדות ההשכלה הגבוהה.
 
בישראל ישנם כ - 300,000 סטודנטים אך רק אחוזים בודדים מתוכם הינם סטודנטים עם מוגבלות, רוב הסטודנטים עם המוגבלות הינם סטודנטים עם לקויות למידה ואחוז קטן עוד יותר של מתמודדי נפש ואנשים עם מוגבלויות פיזיות וחושיות.
הסטודנטים מתמודדים עם אתגרים רבים , מעבר לקושי הלימודי האובייקטיבי, הן בהיבטי נגישות פיזית והן בנגישות השירות.
 
על רקע זה הוחלט במסגרת תוכנית "Friending לשינוי עמדות" של מסד נכויות ג'ויינט ישראל בשותפות ממשלת ישראל, קרן משפחת רודרמן וקרן אריסון, להקים את סמ"ן - סטודנטים מובילים נגישות ושילוב בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל ב- 15 אוניברסטאות ומכללות ברחבי ארץ.
הגרעינים בהובלת סטודנטים עם וללא מוגבלות שואפים להוות קבוצה חברתית ולפעול יחד לשינוי עמדות חיובי ביחס הסגל וכלל הסטודנטים אשר יובילו להגדלת מספר הסטודנטים עם מוגבלות וחוויה חיובית שלהם ממהלך הלימודים.
 
בימים אלו ממש , הושק קמפיין ברשתות החברתיות ובו נתונים מסקר סטודנטים שנערך יחד עם בית איזי שפירא וסרטון של רכזי ופעילי סמ"ן הקוראים לאנשי הסגל האקדמי "אל תפספסו אותנו !"

לדף הפייסבוק

לסרטון הסברה על תאי סמ"ן במוסדות האקדמים

סקר בנושא נגישות קמפוסים להשכלה גבוהה בקרב סטודנטים עם מוגבלות

 




סוגיות עכשוויות בשילוב של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בישראל : אסופת מחקרים   שונית רייטר, עירית קופפרברג, יצחק גילת (עורכים), 2017  

 -

הספר הינו אסופת מחקרים חדשים המציגים היבטים שונים הנוגעים לעולמם של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים. כל המחקרים עוסקים במושגים שילוב והכלה. הספר פונה לקהל יעד של חוקרים ושל אנשי מקצוע הפועלים בשדה החינוך המיוחד, שימצאו בו ידע תאורטי עדכני וייחשפו למגוון שיטות עבודה עם תלמידים וסטודנטים עם צרכים מיוחדים. הספר ישמש מנוף לאיסוף של ידע בתחום החינוך המיוחד שייטיב את עולמם של ילדים ובוגרים עם מוגבלויות.

פרופ' שונית רייטר הינה זוכת פרס קרן שלם לשנת 2011. בנוסף ביצעה פרופ' רייטר מס' מחקרים שנעשו בתמיכתה של קרן שלם.

ניתן לרכוש את הספר בגרסא מודפסת ובגרסא מקוונת.
קישור לאתר מופ"ת לרכישת הספר

 




חקר מקרה : שירותים מוכווני אדם ותקצוב אישי לאנשים עם מוגבלות על הרפורמה באיחוד האירופי ובחוקי המוגבלויות - קשיים ומגמות, תפיסות עתיד   פרופ' ג'ראר קווין, ראש המרכז ללימודי מוגבלות, משפט ומדיניות אוניברסיטת גאלווי, אירלנד  

 Disability Law & Policy Reform in the European Union
Trends, Future Orientations & problems
Case Study: Personalization
Prof. Gerard Quinn, Center for disability, Low & Policy, NUI Galawai, Irland

 

הרצאתו של פרופ' ג'ראר קווין, ראש המרכז ללימודי מוגבלות, משפט ומדיניות
אוניברסיטת גאלווי, אירלנד שניתנה ב- 27/02/17 במפגש מקצועי שאורגן על ידי האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים במכללה למנהל ועסק בסוגיות שונות הקשורות להקמת מינהל מוגבלויות.

פרופסור קווין מתאר בהרצאתו את התהליכים המרכזיים באירופה בימים אלה סביב הסוגיות הקשורות למתן שרות מוכוון אדם לאנשים עם מוגבלות, תקצוב אישי, יישום האמנה הבינלאומית לזכויות האנשים עם מוגבלות והיבטים נוספים.

צילום ההרצאה ותרגומה נעשו במימון קרן שלם.

 

 צילום ועריכה : משה עתאר, 2017




חמרים מקצועיים מיום עבודה ולמידה בנושא: ניהול איכות (איזו 9001) במרכזי יום טיפוליים סיעודיים ובמרכזי התעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה   שנערך ב-10/05/17 במכללה למנהל  

 -

יום עבודה ולמידה בנושא: ניהול איכות (איזו 9001) במרכזי יום טיפוליים סיעודיים ובמרכזי התעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה התקיים ב-10/05/17.


היום הינו פרי שיתוף פעולה בין השירות בקהילה, האגף לטיפול באדם עם מש"ה וקרן שלם והוא נערך בסיועה והפקתה של המכללה למנהל בריכוזו האקדמי של ד"ר יצחק תמוז.

מטרתו של יום העבודה והלמידה היתה לחשוף בפני רשויות, עמותות וארגונים הנותנים שירותי תעסוקה וטיפול לבוגרים עם מוגבלות שכלית את המערכת לניהול האיכות שמטרתה לאפשר לארגון יישום יעיל והדרגתי של תקן ה-ISO 9001 על מנת להביא לשיפור משמעותי של מכלול פעילויות הארגון. התקן נועד להביא לשיפור מתמיד של איכות השירות המסופק במרכזי היום לאנשים בוגרים טיפולים סיעודיים עם מש"ה.

במפגש המקצועי השתתפו אנשי מקצוע רבים : מנהלים ומדריכים במע"שים ומרכזי יום, רכזי תחום מוגבלות שכלית ממגוון רשויות, מנכ"לי עמותות, ומפקחים במחוזות ובמטה.

להלן חמרים מקצועיים שהוצגו בכנס :

סרטון סיפורי הצלחה - הטמעת מערכת לניהול איכות השירות ISO 9001 במסגרות לאנשים עם מוגבלות שכלית .

מצגת מדיניות, פרקטיקה (ומה שביניהן) במרחב התעסוקתי, ויויאן אזרן

מצגת מערכת ניהול האיכות ומארז ניהול האיכות, ד"ר יצחק תמוז

מצגת בטיחות לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ד"ר אבי גריפל

בנוסף, מצורפים הקישורים למארזים עצמם :

המהדורה המקוונת של מארז לניהול איכות השרות במרכזי יום 21+ טיפוליים סיעודיים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ע"פ תקן ISO 9001

המהדורה המקוונת של המארז לניהול האיכות ע"פ תקן 9001 ISO למנהלי מרכזי רש"ת – רצף שירותי תעסוקה (מע"ש).

 




דוח הערכה מסכם לתכנית : ״משחק החיים״ שמוש בכדורגל ככלי חינוכי־שיקומי לבוגרים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם ומתמודדים עם בריאות הנפש. פרופ' ישעיהו הוצלר   חוקרים נוספים : ד"ר שרון ברק, מלי עוז  

תכנית "משחק החיים" פותחה לפני כעשור על ידי עמותת "מפעלות חינוך וחברה" ופועלת כיום בשיתוף משרד הרווחה, הבריאות והקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי. התכנית מקדמת את השימוש בכדורגל ככלי להקניית תכנים חינוכיים בדגש על מיומנויות חברתיות והקניית אורח חיים פעיל ובריא בקרב ילדים ובוגרים עם קשיים פסיכו-חברתיים ו/או מוגבלויות. מיזם משחק החיים בשיתוף הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי נועד להקים 60 קבוצות חדשות של משתתפים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית (מש"ה), אוטיזם, חירשות, ומתמודדים עם מחלה נפשית, ועם ריבוי מוגבלויות. המיזם התבצע במהלך השנים 2013 – 2015. המחקר המלווה של התכנית התמקד בבדיקה של אפקטיביות התכנית בהשגת התפוקות הגופניות והפסיכו-חברתיות המצופות על האוכלוסיות השונות.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שמשחק החיים הוא מיזם אפקטיבי שתורם לאוכלוסייה שנדגמה (עם מש"ה, אוטיזם, ומתמודדים בבריאות הנפש)
 בהיבטים מגוונים, שכוללים רכיבי כושר גופני, שליטה במיומנויות משחק הכדורגל, ורכיבי איכות חיים לרבות רווחה נפשית, אוטונומיה אישית ושייכות חברתית.
ביחס לאוכלוסיית המשתתפים עם מש"ה והמתמודדים עם בריאות הנפש יש לציין שהממצאים התבססו על מדגם רב מוקדי, דבר המצביע על חוזק הממצאים ועמידותם בפני גורמי השפעה סביבתיים ייחודיים. יחד עם זאת, מן הראוי לציין שהתגובות בתחומים השונים היו דיפרנציאליות והיתה שונות רבה בין מצבי המוגבלות השונים.

דו"ח הממצאים המלא באתר המוסד לביטוח לאומי

 




מדד ההכללה ה- 5 של אקים לשנת 2017 של אנשים עם מוגבלות שכלית בחברה הישראלית    

 -

רקע על מדד ההכללה מאתר אקים :
בשנת 2013 יזמה אקים ישראל את פיתוחו של מדד הכללה (inclusion) של אנשים עם מוגבלות שכלית בחברה הישראלית, במטרה להגביר את השתלבותם של האנשים עם מוגבלות שכלית כחלק בלתי נפרד בחברה הישראלית ובמטרה לעודד ערים בישראל לפעול בצורה אקטיבית להכללתם. מדד ההכללה בוחן מדי שנה את עמדות הציבור הישראלי ואת יחסם כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית, בתחומים שונים (רגשות ומחשבות ודרכי התנהגות במפגש עם אדם עם מוגבלות שכלית, דעות לגבי יכולותיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית, חסמים המונעים שילוב ועוד), וכן את מידת העשייה של הערים בישראל להכללתם של האנשים בכלל המקומות והשירותים בקהילה.

 

מתוך דברי הפתיחה של יו"ר אקים מר עמי אילון ומנכ"לית אקים, גב' סיגל פרץ-יהלומי :
האם אדם עם מוגבלות שכלית יכול לקבל החלטות על חייו? על שימוש בכספי המשכורת שהרוויח מעבודתו? האם הוא יכול לקבל החלטות על טיפולים רפואיים שיעשו בגופו שלו?
אקים ישראל – הארגון הארצי לאנשים עם מוגבלות שכלית ולמשפחותיהם, מקדם את זכות הבחירה של האדם עצמו על חייו, ברוח "שום דבר עלינו בלעדינו", ומבחינתנו, התשובות לשאלות אלה ברורות.
ממדד ההכללה ה - 5 של אקים המתפרסם בחוברת זו, עולה כי לא כך סבור הציבור הרחב. חלקים גדולים בציבור עדיין מתקשים לראות באנשים עם מוגבלות שכלית חלק שווה במרקם החברתי הישראלי. מאז השיקה אקים את מדד ההכללה לאנשים עם מוגבלות שכלית בשנת 2013 , ניכרת מגמת שיפור בעמדות החברה כלפי האנשים, אך עדיין לא בשלה ההבנה באשר לחובתנו
כחברה לסייע להם לממש זכויות יסוד הנגזרות מחירויות הפרט הבסיסיות ביותר.


מדד ההכללה ה-5 מכיל את החלקים הבאים :

חלק א':
סקר בציבור - עמדות הציבור כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית

חלק ב':
קבוצות מיקוד של אנשים עם מוגבלות שכלית בנושאי תעסוקה וזוגיות

 

 


לפריט המלא
קרא | הורד


קווי מדיניות האגף - בתחום המיני חברתי המעודכנים לשנת 2017    

האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית אחראי על מכלול רחב של שירותים יומיים וחוץ ביתיים ובכלל זה בתחומי האבחון והקידום, דיור, פנאי ותעסוקה, הניתנים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בכל הגילאים ובכל הרמות. תחום המיניות והתפקוד החברתי הוא אחד מתוך מכלול נושאים אליהם מתייחס האגף. בבסיס מדיניות האגף נמצאת ההנחה כי מתן תנאים ותמיכה המותאמים להיבט האישי ולהיבט החברתי - תרבותי, תאפשר לאדם להתפתח, לנצל את יכולותיו, לשפר את תפקודו, את הנאתו, שביעות רצונו ואיכות חייו.

ההכרה במיניותם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובזכותם למימוש המיניות, כמו גם הצורך להגן ולמנוע ניצול ופגיעה, היו את הבסיס לפיתוח של מגוון תכניות התערבות בתחום המיני– חברתי .


במסמך המצורף קווי מדיניות האגף - בתחום המיני חברתי המעודכנים לשנת 2017.

המסמך פורסם בקהילת הידע של האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית .

 


לפריט המלא
קרא | הורד


האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלויות - חוברת הסבר בפישוט לשוני    

להורדת המסמך לחץ כאן


לפריט המלא
קרא | הורד


תוצרים מקורס "נגישות קוגניטיבית לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית" במכללת אורנים    

"קורס לימודי מוגבלות: נגישות קוגניטיבית לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית" נפתח בסמסטר ב' במכללת אורנים, הקורס מיועד לסטודנטים ממסלול לחינוך מיוחד שנים ג' וד', לסטודנטים להסבה לאקדמאים ולסטודנטים מחוגים לחינוך מיוחד והגיל רך. משתתפות בקורס גם 3 נציגות של עמותת לוטם, המנגישה פעילויות בטבע לאנשים עם מוגבלויות.

הקורס מבוסס על ידע קודם של סטודנטים, בוגרי קורס מבוא למוגבלות שכלית התפתחותית, שנלמד בשנה ב'. הקורס ניפתח בסקירה קצרה על מאפייני מוגבלות שכלית התפתחותית ולאחריה הסטודנטים למדו על נגישות, נגישות השירות ונגישות קוגנטיבית. במסגרת לימודיהם הם נחשפו למחוון להערכת מידת פישוט לשוני של חומרים פדגוגיים וכל זוג העריך חומר אחר בהתאם למחוון שנילמד והציג את ממצאי הערכתו בפני הכיתה.
בהמשך , נדרשו הסטודנטים להכין חומרי הסברה אודות נגישות קוגניטיבית ופישוט לשוני להפנינג נגישות שהתקיים במכללת אורנים. בהפנינג הם הקימו דוכן, בו הציגו את החומרים וחילקו דוגמאות למתעניינים.

סיסמת הדוכן -
אל תהיה אדיש - תנגיש! נגישות זו לא רק מעלית!

מצורפות מספר דוגמאות לחומרים שנערכו על ידי המשתתפים. תכני החומרים מבוססים גם על קריאה וסקירה של אתרים בתחום והכרות עם אתר הנגישות הקוגניטיבית של הקריה האקדמית אונו.

את הקורס יזמה ומנחה ד"ר יונת יבזורי.

קרן שלם מסייעת במימון הקורס, במסגרת תמיכתה בקורסים באקדמיה

 
כללי אצבע לפישוט לשוני

עקרונות לפישוט לשוני

ההבדל בין:  פשוט לדבר  לבין : לדבר פשוט
 
 
 
 

 




שמרו את התאריך לכנס לימודי מוגבלות – בין תיאוריה ופרקטיקה   שיערך ביום רביעי 28.6.17 8:30 – 17:00, בקריה האקדמית אונו  

 




ארוע הסברה במועצה אזורית גדרות-ההצגה "הצל שלי ואני"    

כתבתה של עו"ס חיה משה, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, המועצה האזורית גדרות :

ביום שלישי 9.5.17 התקיים בבית העם בעשרת אירוע להגברת המודעות לילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם.

הועלתה ההצגה: "הצל שלי ואני", בכיכובם של שחקני תיאטרון "פלסטלינה בצבעים" - תיאטרון משולב לתלמידים מתיכון מקיף ד' באשדוד ולתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בהצגה השתתפו האחים לוטם וסתיו רייכנטל מגדרות.

הבאת ההצגה לגדרות הינה פרי יוזמתה של טליה רייכנטל והביצוע התאפשר הודות לשיתוף פעולה בין המחלקה לשירותים חברתיים של המועצה, מחלקת החינוך במועצה, מתנ"ס גדרות, משרד הרווחה וקרן שלם, שסייעה במימון.

המופע היה מרגש מאד והעביר מסר ברור ביותר: כולנו שווים וכולנו מיוחדים ויש חשיבות רבה לראיית האחר, לשיתוף ולמתן כבוד לשונה ולאחר.

על הבמה ניתן היה לראות בבירור את יכולתם הנפלאה של בני הנוער לשתף פעולה על כל גווניהם וכישוריהם וכמובן, את יכולות המשחק והשירה שלהם.
ההצגה התקיימה בשני סבבים, בראשון צפו חניכי שבט "אריות" גדרות ובשניה צפו תושבי גדרות במגוון גילאים: הורים וילדיהם, סבים וסבתות וצוותי חינוך,

בשני הארועים האולם היה מלא עד אפס מקום!