מטרת הדוח לסקור את היבטי המחקר והפיתוח של תחום הרובוטיקה וההשפעות של רובוטים מסוג שירות ורובוטים חברתיים ולבחון את הערך הטמון בטכנולוגיה זו להתמודדות עם האתגרים שעומדים בפני מערכת הרווחה בעידן הנוכחי ובייחוד לאור השפעות מגפת הקורונה, במילים אחרו ת- האם רובוטים יכולים לעשות משהו אחר על אותו דבר?
המלצות הדוח: על בסיס סקירת הספרות והבנת אתגרי שירותי הרווחה, ההמלצה בטווח הקצר והבינוני הינה שיפור האוריינות הרובוטית של לקוחות ובעלי תפקידים במערך שירותי הרווחה. אוריינות רובוטית משמעה היכרות מקדימה, הכשרה ושיפור מיומנויות התקשורת עם בינה מלאכותית ורובוטים תוך דיון מתמיד בסוגיות אתיות ייחודיות שעולות מהשימוש והלמידה. יישום תהליכי ניסוי וטעייה עם טכנולוגיות מורכבות, כמו רובוטיקה, חיוניות לקידום מדיניות ה חדשנו ת של משרד הרווחה. בתצורתו הטכנולוגית הנוכחית, הרובוט כמו גם הבינה המלאכותית, לא יחליפו את
העובד הסוציאלי ו/או הפסיכולוג אלא יסייעו וירחיבו את סל השירותים הקיים. הנוכחות הפיזית של הרובוט, להבדיל מבינה מלאכותית שפועלת רק בממשק דיגיטלי (דרך מחשב וטלפון) מדגישה את ההיבט החברתי של האינטראקציה שהינו מרכזי לשירותי הרווחה והטיפול. אך, זה דורש התנסות ממשית הן של הלקוחות והן של אנשי הצוות במסגרות רווחה שונות. על כן, הדוח מציע לבצע ניסוי פיילוט לשימוש ברובוט שירותי במערך שירותי הרווחה. התנסות (רובוט בהפעלה מרחוק) במערך שירותי משרד Telepresence robots והטמעה של רובוט מסוג הרווחה במוסדות ובקהילה ובמגוון אוכלוסיות הן ברמת הפרט והן ברמת הצוות נותן מענה לשלושת אתגרי החדשנות.
מילות מפתח : רובוטיקה, רובוטים חברתיים, רובוטים מסוג שירות, אוריינות רובוטית, בינה מלאכותית, שירותי רווחה, שילוב טכנולוגיות, פיילוט, טלפרזנס (Telepresence), היבטים חברתיים, מדיניות חדשנות.
הדוח נערך בשיתוף עם אגף בכיר חדשנות וטכנולוגיות של משרד הרווחה והביטחון החברתי