×

בשורה מרה – אובדן ואבל בתפיסתם של אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית

מחברים נוספים : דליה נסים

ההרצאה החלה בצפייה בסרטון “מסירת בשורה מרה”. הסרטון עוסק בתפיסת המוות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית והאופן הנכון שנותני שירות התומכים בהם, יתווכו וינגישו מציאות בלתי הפיכה זו עבורם, ויסייעו להם לעבד אותה. ניתן לצפות בסרטון בקישור המצורף>>

בתשעה באוקטובר, יומיים לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ובצילם הכבד של אירועי השבעה באוקטובר יצרנו קשר זו עם זו (ד”ר דליה נסים והילה תמר אדרי) מתוך כוונה להנגיש קוגניטיבית תהליכים של מסירת בשורה מרה לאנשים עם הנמכה קוגניטיבית. לנוכח המציאות המזוויעה שחוו גם אנשים עם מוגבלות שכלית, הרגשנו צורך לעבוד על מסירת בשורה מרה באופן מותאם ומונגש קוגניטיבית. כוונתנו הייתה לבנות “תורת עבודה” שתסייע לצוותים המטפלים ומלווים אנשים עם מוגבלות שכלית, להודיע ולעבד באופן ראוי מסרים שמהותם מורכבת, כמו בן משפחה שנפגע, פציעה או מוות. כיצד מודיעים על אירועים כאלה? איך מעבדים אותם? “תורת עבודה” זאת התבססה על חומרים קודמים שיצאו לאור באגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית (“תדריך למסירת בשורה מרה”  ו”נתן היקר” דורון ואחרים, 2011 ; נסים, 2011), ותוכני עבודת התזה של הילה תמר אדרי ( 2024 ) בנושא.

מאחר שכוונתנו הייתה לבנות מדריך שיופעל בקנה מידה ארצי, שיתפנו את מנהל מוגבלויות וקרן שלם.

הפקנו סרטון הדרכה למטפלים, כרטיסיות שיח ומילון מונחים בפישוט לשוני הכולל מושגים, כמו חטוף, גוסס ופצוע קשה. מילון המונחים הופק בשיתוף אגודת עמי. חומרים אלה נמצאים באתר של קרן שלם>>  ובמאגר הידע של בית איזי שפירא>>. ערכת כרטיסיות השיח כוללת כרטיסיות עבודה המהוות כלי עזר למטפל לדברר את המציאות עבור מקבל השירות ואיתו. במסמך המצורף נציג את עיקרי הדברים.

המאמר לקוח מתוך  : כתב העת מוגבלות וחברה: מחקר ופרקטיקה, גיליון 3 – מוגבלות ורווחה נפשית בעת מלחמה.
עורך: ד”ר בנימין הוזמי
כתב העת מוגבלות וחברה: מחקר ופרקטיקה יוצא לאור על ידי בית איזי שפירא מתוך הכרה בחשיבות פיתוח ידע רב־תחומי והעמקת שיח מקדם־שוויון בשדה המוגבלות.
לעמוד כתב העת באתר מאגר הידע של מכון טראמפ, בית איזי שפירא>>

פריטים קשורים