×

אוגדן ‘סביבה מותאמת’ מאגד את עיקרי ההנחיות והמלצות מתוך פרסומים שונים שהופצו בשנים האחרונות ע”י מינהל מוגבלויות ובו התמקדות בהיבט של תכנון והתאמת הסביבה הפיזית.

סביבה, עפ”י מודל ה-ICF, היא כל מה שחיצוני לאדם ומשפיע על תפקודו, כגון הסביבה האנושית (הכוללת עמדות אנשי המקצוע רמת הידע וההכשרה שרכשו וכו’) והסביבה הפיזית. בהקשר זה, לתנאי הסביבה של האדם משמעות רבה ביותר, היות והם יכולים לאפשר או להקשות על התפקוד בפעילויות שונות של האדם, כך לדוגמא כיסא הגלגלים משוכלל ככל שיהיה, יתקשה לנוע בתנאי סביבה כגון חולות מדבר או שלג. כלומר, עזרי שיקום יוכלו לסייע אם ההנגשה הסביבתית תאפשר את התפעול שלהם.
מתוך תפיסה כי תכנון והתאמת סביבה מהווים חלק מתכניות התערבות הוליסטית הכוללת: מענה טיפולי, התנהגותי, תרופתי או תקשורתי-פונקציונלי – תכנון סביבה מיטבי עשוי לספק מענה למרבית האתגרים, לסייע במניעת מצבי סיכון ולשרת בסופו של דבר, את כלל ציבור המשתמשים (צוות ומקבלי השירות).

האוגדן מיועד עבור מסגרות המינהל. מטרתו לסייע לאנשי הצוות במסגרות ולספק להם כלים להתאמות הנדרשות בכדי לייצר סביבה מאפשרת, מותאמת ומונגשת לצרכיו הייחודיים של האדם עם המוגבלות.

באוגדן התייחסות לעקרונות מנחים להתאמת סביבה, המלצות ודגשים אשר יש להקפיד בכלל מסגרות המינהל וכן הנחיות ייחודיות על פי מאפייני מקבלי השירות.