×

נישואים ושילוב חברתי של אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילות חרדיות

מחברים נוספים : גיטה מונדרי

זכותם של אנשים עם מוגבלות להקים בית ולהינשא מעוגנת באמנה לזכויות אנשים עם מוגבלויות.
על אף שאמנה זו אושררה במדינת ישראל בשנת 2012 , בפועל מעטים הם הזוגות בישראל המתמודדים עם מוגבלות שכלית שמממשים זכות זאת. במגזר החרדי מתקיימים מספר מערכים המלווים זוגות עם מוגבלות שכלית ומסייעים להם. הפרק הנוכחי נכתב בגישה משתפת, ובכתיבתו השתתפו אנשי צוות ממערך דיור לאנשים עם מוגבלות שכלית מהמגזר החרדי. מטרתנו בפרק זה היא להציג את הדרך שבה אנשים מהמגזר החרדי תופסים את השילוב של אנשים עם מוגבלות שכלית בחברה החרדית ואת הנישואים כחלק משילוב זה. העובדה כי תהליך מסוג זה מתקיים למעלה מעשור במגזר החרדי, ומנגד כמעט שאינו זוכה ליישום במגזר החילוני, תוסבר על ידי חשיבות ו של מוסד הנישואים עבור הקהילה החרדית כ”כרטיס הכניסה” להשתלבות בה . כפי שנציג, הנישואים במגזר זה הם מצווה מהחשובות שיש, וככאלה הם שער להשתלבות בוגרים בקהילה ובכלל זה של אנשים עם מוגבלות שכלית. ניתן אפוא לראות את הנישואים של אנשים עם מוגבלות שכלית כהזדמנות להגדרה מחדש של מוגבלותם. בפרק שלהלן נתייחס לחשיבות השילוב של אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה . לשם כך נציג את מאפייני הקהילה החרדית, את חשיבות הנישואים בה ואת יחסה הדואלי של החברה החרדית לאנשים עם מוגבלות שכלית. כדי להמחיש את חשיבות הסוגיה כפי שהיא נתפסת על ידי אנשי הקהילות החרדיות, נציג בפרק ממצאים של מחקר שנערך במסגרת מערך אופק של עמותת עלי שיח. מערך זה מספק מענים ודיור לזוגות נשואים עם מוגבלות שכלית מהמגזר החרדי. המחקר בחן כיצד אנשים עם מוגבלות שכלית, תופסים את נישואי הם וכן כיצד תופסים אותם קרובי משפחתם ואנשי הצוות המלווים אותם. על סמך נתונים אלה נתייחס למאפיינים ולמשמעות של נישואי אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה זו ולהשפעתם על השתלבותם ועל זהותם. נתייחס גם לחסמים בדרכם של אנשים עם מוגבלות שכלית ברצונם למסד יחסי זוגיות.

מילות מפתח : נישואים של אנשים עם מוגבלות שכלית, אנשים עם מוגבלות מגזר חרדי, אנשים עם מוגבלות מגזר דתי, בוגרים עם מוגבלות שכלית, שילוב בחברה

 

גרינבנק, א’, אגם בן ארצי, ג’ ובנג’ו, א’ (עורכות).(2024). סליל החיים – תחנות בחייהם של אנשים עם מוגבלות. הוצאת המכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון.


פריטים קשורים