המאמר עוסק במורכבות ובקסם שבמערכת ההתפתחות המוטורית של תינוקות, תוך דגש על חשיבות התנועה בהתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילד. התפתחות זו נשענת על שילוב בין מנגנונים ביולוגיים מולדים לבין תנאי סביבה מותאמים, המאפשרים לתינוק למצות את הפוטנציאל ההתפתחותי הטמון בו.
במאמר מתואר הקשר ההדוק בין התפקודים המוטוריים לתפקודים נוספים, וכן מוסבר כיצד עיכובים בהתפתחות מוטורית משפיעים על כלל התחומים ההתפתחותיים, החל מגיל הינקות ועד לבגרות. בנוסף, נדונה חשיבותה של למידה מוטורית המבוססת על חזרות, ניסוי וטעייה, ומועלות תפיסות טיפוליות המתמקדות בהוליסטיות ולא רק בסימפטום הנראה לעין.
המאמר מדגיש את הצורך בשינוי הגישה הטיפולית הרווחת כיום, המעכבת לעיתים את זיהוי הקשיים המוטוריים בגיל הרך. הוא קורא להעלאת המודעות לחשיבות ההתערבות המוקדמת ולשילוב המשפחה בתהליך הטיפולי, לצד התמקדות בסנסומוטוריקה כתשתית לפיתוח תנועה יעילה ורחבה.
דרך סקירת עקרונות טיפוליים ומניעתיים, המאמר מבהיר את תפקידה החיוני של הסביבה בהענקת גירויים תנועתיים וחושיים מגוונים, ומשקף את חשיבות שיתוף הפעולה בין אנשי המקצוע, ההורים והמערכות הטיפוליות.
בסופו של דבר, המאמר משלב בין מדע, תובנות מעשיות ונקודת מבט ביקורתית, כדי לקדם הבנה עמוקה יותר של התבונה הגופנית ושל האופן שבו ניתן לתמוך בה בצורה מיטבית כבר משלביה הראשונים.
מילות מפתח בעברית: התפתחות מוטורית, למידה מוטורית, עיכוב התפתחותי בקרב תינוקות ופעוטות, התערבות מוקדמת בקושי או עיכוב מוטורי, עקרונות בטיפול סנסומוטורי לתינוקות ופעוטות.
גרינבנק, א’, אגם בן ארצי, ג’ ובנג’ו, א’ (עורכות).(2024). סליל החיים – תחנות בחייהם של אנשים עם מוגבלות. הוצאת המכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון.