×

גורמי סיכון וחוסן לאיכות החיים של ילדים עם עיכוב התפתחותי ממשפחות ממעמד סוציו אקונומי בינוני נמוך

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר הנוכחי מתמקד בגורמי הסיכון והחוסן לניבוי איכות החיים של ילדים עם עיכוב התפתחותי ממשפחות במעמד סוציו-אקונומי בינוני-נמוך. המחקר הינו מחקר אורך: ראשית, הוערכו מדדים שונים של מאפייני הילד והוריו במסגרת הערכה התפתחותית במכון כשהילדים היו בגיל הגן, ובהמשך הוערכו איכות החיים והסתגלות הילדים לבית הספר היסודי. בהתאם לממצאים

מאמאנט – הרבה מעבר לרשת: תוכנית התערבות לקידום בריאות בקרב נשים בגילאי 53-21 עם מוגבלות שכלית התפתחותית

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מטרת המחקר הייתה להעריך את יעילותה של תוכנית “מאמאנט – הרבה מעבר לרשת” בקרב נשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) קל עד בינוני הגרות במסגרות דיור בקהילה. המחקר התבסס על שיטה משולבת. השתתפו במחקר 45 נשים עם מש”ה קל עד בינוני הגרות במסגרות דיור בקהילה בטווח הגילים 23-53 שנים

אפיון הכוונות התקשורתיות אשר מופקות על ידי ילדים עם איחור התפתחותי או מוגבלות שכלית התפתחותית בהשוואה לילדים שהתפתחותם טיפוסית אשר שווים להם בגיל התפתחותי או בגיל כרונולוגי

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. היכולת להביע כוונה תקשורתית או פעולת דיבור הינה יכולת פרגמטית אשר מאפשרת לפרט לממש את צרכיו האישיים והחברתיים. מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את הכוונות התקשורתיות אשר מופקות על ידי ילדים צעירים עם איחור התפתחותי או מוגבלות שכלית בהשוואה לילדים שהתפתחותם טיפוסית ששווים להם בגיל התפתחותי או בגיל כרונולוגי.

ה”מה” וה”איך” של תקשורת, ערוצים חדשים לשילוב בוגרים עם מש”ה: תפיסת רגשות בערוצים מילוליים ופרוסודיים בשפה דבורה

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מחקר זה בדק את יכולת זיהוי רגשות בדיבור בקרב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה). המחקר כלל שני ניסויים שבחנו את יכולת זיהוי הרגשות בכל אחד מערוצי הדיבור (הפרוסודי והלקסיקלי) בנפרד, וכן את האינטגרציה ביניהם. בניסוי הראשון נבדקה יכולת זיהוי רגש מערוץ יחיד אצל משתתפים ברמות שונות של מש”ה,

מבחן “תפיסת ספרות על רקע רעש” ככלי סינון שמיעה באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. ירידה בשמיעה בקרב אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) גבוהה בשכיחותה בהשוואה לאוכלוסייה  הטיפוסית. למרות זאת, אוכלוסייה זו לא מאותרת מספיק וכתוצאה מכך לא משוקמת. מבחן “תפיסת ספרות על רקע רעש” הוא מבחן סינון שמיעה אשר מתבצע בסביבה הטבעית של הנבדק. מטרת המחקר הנוכחי היא להעריך האם ניתן להתאים

מציאות משותפת תחת איום: החוויה של אנשי צוות ואנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בימי קורונה

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מטרת המחקר: לתאר ולנתח את החוויה המשותפת של הדיירים והצוות במסגרות הדיור החוץ ביתיות לאנשים מזדקנים עם מש”ה, תוך השוואה בין הדיור התומך לדיור בקהילה. שיטה: מחקר איכותני זה נערך בשלהי ולאחר תקופת הקורונה (הגל הרביעי והגל החמישי ו”החזרה לשגרה”). במסגרתו רואיינו בראיונות עומק 16 אנשים עם מש”ה (קלה

התערבות באכילה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במסגרות בקהילה

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. אוניברסיטת חיפה והקריה האקדמית אונו בשיתוף קרן שלם ומשרד הרווחה והבטחון החברתי גייסו משתתפים לפרויקט יישומי ייחודי, וראשון בתחומו בתחום התערבות באכילה בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקהילה. בפרויקט השתתפו 8 משתתפים משתי מסגרות בקהילה במרכז הארץ. במחקר הנוכחי בנושא אכילה, נבדקה יעילותה של התערבות קדם אכילה באמצעות

תיקוף שאלון ה- “Mosh-Eat”לאיתור בעיות אכילה בקרב מבוגרים עם מגבלה שכלית התפתחותית

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. חוקרים מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ובקריה האקדמית אונו, בשיתוף עם קרן שלם,  הקרן לפיתוח שירותים לאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברשויות המקומיות, ובשיתוף מערך שירותי הבריאות במשרד הרווחה והביטחון החברתי,  יזמו ופיתחו שאלון שיהווה כלי אבחון לבעיות אכילה של אנשים עם מגבלה שכלית התפתחותית (מש”ה), יחד עם מחקר

“מחוננות” באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית בתחום האמנות החזותית – פוטנציאל להכשרה אקדמית ותעסוקתית

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק את תופעת הכישרונות הייחודיים בקרב מתבגרים (CA = 16-21) עם מוגבלות שכלית (להלן מש”ה) בתחום האומנות החזותית. השתתפו מתבגרים (N = 29) עם מש”ה בעלי כישרון ייחודי בציור ומתבגרים עם מש”ה (N = 26) ללא כישרון באומנות. שאלת המחקר היתה האם הכישרון מתבטא רק

הטמעת תכנית “תראו אותי!” במסגרות לאנשים עם מש”ה

מחקר הערכה זה נעשה ע”י מכלול- יח’ הערכה ומחקר של קרן שלם. מחקר הערכה זה בוחן את הטמעת תכנית “תראו אותי!” במסגרות לאנשים עם מש”ה לאורך זמן. תכנית “תראו אותי” עוסקת בשיפור ההופעה החיצונית וההיגיינה. שאלון מקוון הועבר למנהלי המסגרות ולרפרנטים של תכנית “תראו אותי”. ההערכה הצביעו על יכולתה של התכנית להתקיים לאורך זמן, ועל