×

שירותי האומנה לילדים עם מוגבלות: תמונת מצב וכיווני פיתוח חדשים

מחברים נוספים : אנה גרסימנקו יואה שורק
הרקע למחקר
בשנים האחרונות נעשה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן, משרד הרווחה) תהליך של ארגון מחדש, ובמהלכו הוקם “מינהל מוגבלויות”. תהליך זה הוביל לשינוי מערכתי וארגוני גם בתחום שירותי האומנה לילדים ולמבוגרים עם מוגבלות. בעקבות השינוי עלה צורך בפיתוח שירותי האומנה לאוכלוסייה זאת וכן בהתאמה טובה יותר של המענים הקיימים הניתנים לה ובטיובם. ג’וינט ישראל-אשלים והשירות למשפחה, קהילה ואומנה — אגף בכיר קהילה במינהל מוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מובילים מהלך לשיפור שירותי האומנה לילדים עם מוגבלות. מהלך זה כלל פנייה למכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל בבקשה לערוך מחקר שיספק מידע עדכני ושיסייע באיתור כיווני פיתוח חדשים.
מטרת המחקר
המחקר נועד לתאר את מערך התפקידים ואת דרכי העבודה בשירותי האומנה לילדים עם מוגבלות ולסייע באיתור כיווני פיתוח חדשים שלהם.
 
שיטת המחקר
מערך המחקר כולל שלושה רכיבים מרכזיים:
סקר כמותי שבוחן את מאפייני הילדים והמבוגרים עם מוגבלות המשולבים באומנה בישראל, את מאפייני משפחותיהם האומנות ואת מאפייני משפחותיהם המולידות, וכן היבטים שונים הנוגעים לאומנה שבה הם שוהים ולקשר בין צלעות האומנה;
ראיונות עומק חצי מובנים עם בעלי תפקידים במערך האומנה לילדים עם מוגבלות ועם משפחות אומנה לילדים עם מוגבלות;
מידע מקבוצות דיון שכונסו ביום למידה שג’וינט ישראל-אשלים ארגנה, ועסק בליווי ילדים עם מוגבלות באומנה.
 
ממצאים
המחקר מספק תמונת מצב עדכנית על שירותי האומנה לילדים ולמבוגרים עם מוגבלות, על מאפייני הילדים והמבוגרים עם מוגבלות המשולבים באומנה ועל מאפייני משפחותיהם האומנות ומשפחותיהם המולידות, וכן מידע על הקשר בין המשולבים באומנה לבין משפחותיהם המולידות. למשל, נמצא שבכל הגופים המפעילים פותחו יחידות ייעודיות לאומנת ילדים ומבוגרים עם מוגבלות ובראשן עומדת רכזת/רפרנטית ייעודית; בשירותי האומנה לאנשים עם מוגבלות משולבים בעיקר ילדים וצעירים עד גיל 21 ; גילם של כחמישית מהמשולבים הוא יותר מ -22 ; למשולבים באומנה מגוון סוגי מוגבלות ורמות תפקוד; תפקיד המשפחות האומנות מורכב ודורש פניוּת, מסירות והשקעה מרובה; שיעורן של משפחות האומנה הדתיות מאוד והחרדיות גבוה משיעורן באוכלוסייה הכללית; והמשפחות המולידות מוחלשות יותר מן המשפחות האומנות.
 
מסקנות
במחקר זוהו שתי תת-קבוצות שרצוי לתת להן מענה ייחודי ולפתח מומחיות בנוגע לליווין:  (1) מבוגרים עם מוגבלות המשולבים באומנה;  (2) ילדים ומבוגרים המשולבים באומנת קרובים.
נוסף על כך זוהו במחקר שבעה תחומים בשירותי האומנה לילדים ולמבוגרים עם מוגבלות שכדאי לתת עליהם את הדעת במיוחד: (1) פיתוח והנגשה של גוף ידע על מוגבלויות, זכויות ושירותים; (2) חיזוק הליווי והתמיכה הניתנים למשפחות האומנות ילדים עם מוגבלות; (3) טיוב דרכי הגיוס של משפחות האומנה לילדים עם מוגבלות; (4) פיתוח השימוש בדרכי תקשורת תומכת חלופית עם ילדים עם מוגבלות המשולבים באומנה; (5) שיפור הקשר בין הילד עם מוגבלות המשולב באומנה ובין משפחתו המולידה; (6)הבטחת מעבר של ילדים עם מוגבלות המשולבים באומנה, לסידור מיטבי בבגרותם; (7) הבניה של מערך תפקידים ייעודי בשירותי האומנה לילדים עם מוגבלות וחיזוק ההכשרה לרכזות ומנחות האומנה.
תחומים אלו שלובים זה בזה, והם משפיעים ומושפעים הדדית. לכן מומלץ להשקיע מאמצים בפיתוח כולם בעת ובעונה אחת.
 
 
המחקר בוצע ביוזמת ג’וינט ישראל-אשלים ובשיתוף השירות למשפחה, קהילה ואומנה, אגף בכיר קהילה במינהל מוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
 

פריטים קשורים