קריאה מהווה חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים של כלל התלמידים, ובתוך כך גם של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ו/או תלמידים עם צרכים תקשורתיים מורכבים.
אגף חינוך מיוחד, משרד החינוך, מוביל את התפיסה, שקריאה חשובה ועשויה לתרום לתפקוד
במכלול תחומי החיים וההתפתחות של תלמידים אלה. חשיבותה ניכרת בתחומים רבים, כמו: שפה, קוגניציה, דימוי עצמי, כישורי העצמאות, פעילויות פנאי, תעסוקה והיבטים חברתיים – רגשיים. עם זאת, השאלה המרכזית שעדיין מלווה אנשי חינוך וטיפול רבים היא, כיצד ניתן להקנות את הקריאה באופן המותאם ביותר לאוכלוסיית התלמידים המוצגת במסמך זה.
פערים קוגניטיביים ו/או מגבלה תקשורתית מורכבת, מהווה אתגר בתהליכי רכישת הקריאה, בשל תפקודים מונמכים, כמו למשל, שפה, זיכרון, שליפה ועוד, קשיים בתקשורת ובדיבור )חלקם לא וורבלים ונתמכים בתת”ח(, קשיי למידה וקשב, קשיים רגשיים, מגבלה מוטורית ועוד.
מסמך זה מיועד לכלל הצוותים העוסקים בהקניית הקריאה לתלמידים אלה, תוך התייחסות לקשיים הכרוכים בתהליך. הוא נתמך בחזון ובתפיסה, הרואים את האוריינות והקריאה כחלק בלתי נפרד מהתוכנית האישית של כלל התלמידים, גם במקרים בהם האתגר משמעותי.
המסמך כולל התאמה של ההישגים הנדרשים בקריאה, חושף גישות מתאימות להוראת הקריאה, מסייע בשיקולי הדעת בבחירת שיטת קריאה מתאימה, ממקד את הגורמים המקדמים את תהליכי האוריינות והקריאה, מעניק עקרונות ופרקטיקות מותאמות ואסטרטגיות להוראה, ופורש מגוון גדול של הזדמנויות למידה במרחב לתרגול האוריינות והקריאה.
מילות מפתח : קריאה, תלמידים עם צרכים תקשורתיים מורכבים, תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיסטים ומוגבלות פיסית