מחקר זה בחן את המהימנות והתוקף של הגרסה הערבית של כלי הערכת ביצועי מטלות מחשב (Assessment of Computer Task Performance – ACTP) בקרב ילדים ונוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה). המחקר התמקד בקשר בין ביצועי התלמידים בשימוש באמצעי הצבעה מותאמים ושביעות הרצון של המורים מביצועים אלה.
במחקר השתתפו 30 תלמידים (14 בנים, 16 בנות) ערבים בגילאי 6-21 (ממוצע: 11.3) עם מש”ה בינונית, שהיו תלמידי בית ספר לחינוך מיוחד בנצרת, ישראל. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות לפי אבחנותיהם: מש”ה עם שיתוק מוחין (n=11), מש”ה עם תסמונת דאון (n=10), ומש”ה עם הפרעות מטבוליות (n=9).
שני כלים שימשו להערכה: (1) הערכת ביצועי מטלות מחשב (ACTP) – תצפית מובנית על ביצוע מטלות מחשב בסיסיות באמצעות עכבר מותאם; (2) שאלון הערכת שביעות רצון ממכשירי עזר (Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology – QUEST) למדידת שביעות רצון המורה למחשבים מהעכבר המותאם.
הממצאים הראו כי המשתתפים ביצעו את המשימות בקצב איטי משמעותית בהשוואה לילדים עם התפתחות תקינה ולילדים עם לקויות מוטוריות בלבד. נמצאו הבדלים מגדריים (הבנים היו מהירים יותר מהבנות) והבדלים בין קבוצות אבחון (ילדים עם הפרעות מטבוליות הצליחו יותר מאלו עם תסמונת דאון). נמצא קשר חיובי בין הצלחת המשתתפים במשימות לשביעות רצון המורים, אך לא בין זמן הביצוע לשביעות הרצון. מסקנות המחקר מדגישות את חשיבות ההתאמה האישית של טכנולוגיה מסייעת לשיפור יכולות המשתמשים וממליצות על שימוש ב־ACTP להערכת התאמות טכנולוגיות בקרב אוכלוסייה זו.