×

הנגשה לשונית עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: השפעת הביטוי המרפרר על הבנה של טקסטים

מק"ט 650| מנחים: פרופ' אורנה פלג וד"ר סיגל עוזיאל-קרל
גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה עבודת בעזרה מלגה מקרן
ההנחיות לביצוע הנגשה לשונית עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (משנה) זמינות לשימוש הקהילה המקצועית, אך עד נבדקו אמפירית באופן מוגבל עד כה. : ההנחיה להעדיף שמות עצם מלאים על פני כינויי גוף. לדוגמה, “הרופא בדק את דני. הרופא [שם עצם מלא] נתן לדני תרופה”, לעומת “הרופא בדק את דני. הוא [כינוי גוף] נתן לו תרופה”. הנחיה זו נבחרה כיוון שאינה עולה בקנה אחד עם ממצאים קודמים לפיהם בקרב אנשים שהתפתחותם תקינה, הרפרור לישות קודמת באמצעות חזרה על השם קשה יותר לעיבוד מאשר רפרור באמצעות כינויי גוף (Gordon, Grosz, & Gilliom, 1993). אפקט זה, “קנס השם החוזר”, מתקיים שאליה מרפררת האנאפורה היא הישות הבולטת ביותר במשפט. מאידך, כיוון שמחקרים אחרים מציינים לקות בזיכרון כגורם להבדלים בתהליכים אנאפוריים (אלמור, 2000), שיערנו כי החזרה על השם תקל על אנשים עם אנשים. מש”ה את העיבוד. הנבדקים קראו טקסטים קצרים: במשפט הראשון הוצגו שתי ישויות, ובמשפט השני התבצע רפרור חוזר לישויות באמצעות כינויי גוף או חזרה על השמות. אחרי כל טקסט נשאלו שאלות הבנה וזמני התגובה נמדדו. להשאלתנו ולהנחיית ההנגשה, בקרבת הנבדקים עם מש”ה לא נמצא יתרון לתנאי השם החוזר. הממצאים מראים את החשיבות של בדיקה אמפירית להנחיות ההנגשה.
.

 


פריטים קשורים