×

חינוך ביתי לילדים עם מוגבלות: איך עושים את זה?

מחברים נוספים : אורית גילור ודרורה כפיר

‘חינוך ביתי’ או ‘חינוך מן הבית’ (; Home Education Home Schooling) משמש שם כללי לתופעה לפיה ילדים המגיעים לגיל חינוך חובה אינם לומדים במוסד חינוך מוכר (Holt, 1984), אלא מתחנכים בעיקר במסגרת המשפחה בבית, כאשר ההורים מקבלים על עצמם אחריות לכל ההיבטים של חינוך הילדים, והם או מבוגרים אחרים מלמדים את ילדיהם בבית (Davies, 2015; Kunzman & Gaither, 2013). מספרות המחקר עולה כי במקביל להתרחבות החינוך הביתי, בעולם וגם בישראל, גדל גם שיעור התלמידים עם סוגים שונים של מוגבלות ורמות שונות של צרכים המשתתפים בחינוך ביתי (Simmons & Campbell, 2019).
ההחלטה להוציא ילד עם מוגבלות מהמסגרת החינוכית לחינוך ביתי מלווה בהתלבטויות רבות של ההורים. אולם, זוהי רק ראשיתה של דרך המלווה בשאלות רבות באשר לאופן יישום החינוך הביתי (Ahi & Sengil-Akar, 2020).
הוראה ולמידה בחינוך הביתי מתאפיינת בגוון של גישות ושיטות הנבדלות ברמת המובְנות. החל בגישה מסורתית מובנת של לימוד בהתאם לתוכנית הלימודים הפורמלית ובשיטות הנהוגות בבית הספר ועד גישת החינוך החופשי המאפשרת לילד לכוון את אופן הלימוד ותכניו (.(Unschooling ביניהן גרסאות שונות של גישה אקלקטית המשלבת בין הגישות ועושה שימוש במגוון שיטות, חומרים ותוכניות (אדרי ודהאן כלב, (Hanna, 2012). שיקולים אידיאולוגיים ופדגוגיים שונים לצד צרכי המשפחה, ההורה והילד משפיעים על בחירת שיטות החינוך הביתי (Sherfinski, 2014). העדפת גישות הלימוד בחינוך ביתי ושיטותיו קשורים לרמת התפקוד והמוגבלות, סגנון הלמידה, הרצונות והצרכים של הילד וכן ערכים, מיקום, זמן ומצב כלכלי של המשפחה (Walters, 2015). מעבר לגורמים הללו, שיטות החינוך הביתי ואמצעיו השתנו במהלך השנים בהשפעת שינויים טכנולוגיים, מהפכת המידע והתרחבות החינוך הביתי, שאפשרו הפצת ספרות ומידע זמין בד בבד עם נגישות לחומרי לימוד ולמידה מקוונת (Isenberg, 2007). הורים בחינוך הביתי נותנים דעתם על טיפוח מיומנויות ועל התפתחות ילדיהם בהיבטים שונים (אדרי ודהאן כלב, 2018). לפיכך לצד נושאים כמו מתמטיקה, אנגלית, מדעים, היסטוריה וגיאוגרפיה, ניתן למצוא פעילויות כגון בישול, מוסיקה, טיולי טבע וכן השתתפות בחוגים וקבוצות חינוך ביתי התורמות גם ללמידה של מיומנויות חברתיות וכישורי חיים (שם).
פרק זה מתמקד באופן בו הורים מיישמים חינוך ביתי לילדיהם עם המוגבלות. בהתאם לממצאי המחקר והספרות, נתייחס לתכנים, אופי ההוראה, מי אחראי על יישום החינוך הביתי ומי מבצע אותו בפועל. נעמוד על הקשיים ביישום החינוך הביתי לילד עם מוגבלות – קשיים של הילד וקשיי המשפחה. לבסוף נציג המלצות שלנו ליישום מוצלח והתמודדות עם האתגרים.

מילות מפתח בעברית : חינוך ביתי; משפחה לילד עם מוגבלות; הורות מיוחדת

גרינבנק, א’, אגם בן ארצי, ג’ ובנג’ו, א’ (עורכות).(2024). סליל החיים – תחנות בחייהם של אנשים עם מוגבלות. הוצאת המכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון.

קרדיטים נוספים : המחקר נערך במימון מכון מופ”ת


פריטים קשורים